Er du klar til at bygge eller redesigne website?

At bygge website til online marketing handler ikke bare om at nørde med koder, skrive & designe, søgemaskineoptimere etc. For mange er det også en personlig udfordring, fordi processen sætter gang i mange tanker.

Du kommer til at overveje adskillige muligheder og træffe mange valg. Det er spændende og kreativt arbejde! Her er min guide til nogle af de praktiske og kreative ting, der er gode at få på plads tidligt i processen.

Du vil måske være med til at træffe en lang række beslutninger - om farver, skrifttyper, stil og funktioner. Måske skal du også skrive tekster og levere billeder. Efterhånden som processen skrider frem begynder et mylder af spørgsmål ofte at melde sig.

BONUS

SKRU OP for effekten af dit website

117 spørgsmål melder sig i månederne efter vi har designet eller redesignet dit website. Og mine kunder spørger ofte om det samme og har de samme udfordringer.

Derfor har jeg lavet en lukket gruppe på Facebook med et 100 dages forløb, der inspirerer deltagerne til at få meget mere ud af deres website.

Du kan blive klogere på at skrive gode tekster, søgemaskineoptimere, bruge sociale medier - tiltrække besøgende og forvandle dem til kunder. 

Huskeliste

Saml VIGTIGE oplysninger:

Du skal samle og sende en masse praktiske oplysninger til mig. Du kan eventuelt lægge dem i et dokument i en fælles mappe i dropbox.

  • Adgangskoder til webhotel - husk at tjekke, at de koder du sender til mig er brugbare. Prøv selv at logge på med dem.
  • Link til dine profiler på sociale medier
  • Mailadresser du vil bruge
  • CVR-nummer, telefonnummer, fysisk adresse

Hav tekster klar:

Vi kan sagtens komme i gang med meget lidt. Og vi kan altid forbedre løbende. Men hav gerne følgende klar:

  • Præsentation til forsiden: hvem er du, hvem er du til for, hvem er din målgruppe, hvad tilbyder du, hvordan skiller du dig ud
  • Om-siden: præsentation af dig, din business, din virksomhed.

Hav billeder klar:

Gode og store billeder er nødvendige til moderne webdesign. Vi skal bruge billeder, der er brede (ikke høje!). Gerne mindst 1280 px brede. Og læg dem gerne i en Dropbox-mappe, som vi kan dele.

  • Forsiden: et stort billede til toppen af forsiden er ofte godt. Og det er ofte det jeg bruger som udgangspunkt for at finde websitets farver
  • Om-siden: du bør have mindst ét professionelt portrætfoto af dig selv.
  • Ydelser: hver af dine kerneydelser bør kunne vises visuelt

 

kreativ inspiration:

  • Kom gerne med dine ønsker til design: jeg laver gerne et udkast, men har du specifikke ønsker, så kom meget gerne med dem, før jeg går i gang.
  • Saml gerne nogle link til dine nærmeste konkurrenters website
  • Saml gerne link til websites, der inspirerer dig
  • Vælg skrifttyper og fortæl mig, hvad du har valgt - jeg anbefaler, du vælger 1-2 Google Fonts
  • Find et godt billede og brug det til at vælge farver. Jeg gør det gerne for dig og jeg bruger gerne Adobe Color til at finde farver via et af de bærende billeder på dit website

HYPPIGT STILLEDE Spørgsmål

Hvilket webhotel skal jeg bruge

Du kan strengt taget bruge et hvilket som helst webhotel. Men jeg anbefaler, at du vælger UnoEuro.

Du skal selv bestille og betale, så bestillingen sker i dit navn og så fremtidig betaling foregår via din konto.

Her kan du bestille og betale for webhotel

Først og fremmest er det godt til prisen - men jeg er også vant til at bruge det og skal derfor ikke bruge tid på at finde ud af, hvordan selv simple procedurer skal klares.

Det gør det hurtigere at hjælpe dig. Og billigere.

Hvilket design skal vi vælge

Jeg bruger ikke (mere) tilfældige designskabeloner, men altid WordPress og den såkaldte pagebuilder DIVI.

DIVI er en avanceret designskabelon med masser af smarte funktioner. Og med den kan man faktisk lave lige præcis det design man ønsker.

Tilfældige designskabeloner er problematiske.

Det er særdeles tidkrævende at sætte sig ind i en ny designskabelon - som at lære et nyt program at kende. Og de er ikke nødvendigvis gode, selvom det synlige måske er vældig pænt.

Designskabeloner snyder stort set alle, der ikke selv har arbejdet med design. Det ender nemlig aldrig med at se ud som på den demo mange falder for.

De farver, skrifttyper, billeder og den tekst der lægges ind i en skabelon er langt mere afgørende!

Hvad er JetPack

JetPack er et såkaldt plugin, der kan forsyne dit website med masser af smarte funktioner.

For at bruge JetPack skal du oprette en profil. Det er gratis.

Du skal selv oprette profilen. Jeg kan sætte processen i gang, men ikke gøre det færdigt. Der sendes nemlig et link til din mailadresse, som du skal aktivere.

Kan du selv ændre på websitet, når det er færdigt

Det er et tricky spørgsmål!

De fleste kan nemt finde ud af at rette tekster og skifte billeder - altså det helt elementære.

At designe sider - lave webdesign - er derimod ikke meget anderledes end andet håndværk. Du skal lære og træne i timer, før du har helt styr på tingene. Lidt talent og viden er heller ikke af vejen.

Der er kort sagt forskel på, om du vil designe fra bunden - eller rette lidt hist og pist.

Jeg kan lære dig meget på 1-2 timer. Og mine klippekort giver dig adgang til at få hjælp ned til 5 minutter af gangen.

 

Drop Word når du skriver til WordPress

Skriver du tekst til din hjemmeside eller blog, bør du ikke bruge Word eller lignende programmer. Det er spild af tid. Det skaber flere problemer end fordele. Og der er adskillige muligheder, der er betydeligt...

Byg Web

Moderne kommunikation til digitale hjerner

Forny dine skrivevaner og din viden om webtekster og webdesign - så du kan markedsføre dig til moderne læsere.

Dejligt at du vil overraskes! Tjek venligst din mail. ... Og tusinde tak for din tilmelding!