Der er fire oplagte økonomiske muligheder for at lave penge ud af din ebog:
- sælg bogen - for at tjene penge på salget af bogen
- skriv og sælg din ebog for at skabe mersalg
- skriv ebogen for at yde bedre service til dine kunder og gøre dine ydelser mere attraktive
- tilbyd en ebog for at få tilmeldinger til emaillliste og emailmarketing
Du kan bruge målene adskilt. Eller kombinere dem. Du kan eksempelvis sagtens både tjene penge på at sælge din ebog og samtidig skabe mersalg af matchende ydelser.
Strategien med at lave ebog for at sælge din viden, erfaring og ekspertise er brugbar uanset om du vil sælge en ydelse til en enkelt person. Eller du vil sælge en større workshop for mange mange medarbejdere i en virksomhed.
Inden du planlægger og skriver din ebog, bør du vælge, hvad du vil opnå? Vil du lave freebie, giveaway, handout, ebog til salg - eller en kickstarter.
Hvad forskellen er vender jeg tilbage til.
Fra 0 til 100 kunder via en ebog
Da jeg udgav min første ebog, (en guide til WordPress) solgte den cirka 100 eksemplarer om måneden. I årevis endda.
Salget fra ebogen var ikke stort, men svarede til sygedagpenge, så jeg omtalte den ofte som min sygeforsikring.
Pengene fra salget kom automatisk. Jeg gjorde intet for at sælge den. (Det skulle jeg have gjort, men det er en anden historie)
Bare det at lægge navn til en guide om WordPress gjorde mig til en slags ekspert. Og det medførte et stort mersalg af kurser.
På få måneder gik jeg fra at have få kunder og leve af min opsparing - til at sælge kurser til virksomheder, organisationer og skoler.
Min næste ebog fik præcis samme effekt.
Ram din guldåre
Naturligvis er det ikke så enkelt, at du bare skal skrive og udgive en ebog. Det er langt fra nok, at DU ved, at ebogen er interessant og relevant for din målgruppe.
- Du skal ramme kundens behov
- Du skal vække interesse ved at lave “larm” de rigtige steder og på de rigtige måder før ebogen udgives.
Du skal have mere end ebogen i ærmet, hvis du vil skabe mersalg.
Ebogen sælger - selvom den ikke bliver læst
Jeg oplever ofte, at folk ikke umiddelbart kan forestille sig, at en ebog er et værktøj til salg.
Kan en ebog eksempelvis overbevise en travl chef i en større organisation om, at de skal hyre en rådgiver eller underviser til høj timepris?
Argumentet er sædvanligvis, at sådan en chef næppe bruger tid på at læse en ebog.
Korrekt! Det er endog meget sandsynligt, at chefen ikke læser (hele) din ebog! Men det er ikke lig med, at den ikke har enorm effekt!
Det handler om psykologiske triggere. Om at aktivere forudfattede meninger, fordomme og overbevisninger.
Og på det punkt er vi nemme og lader os nemt manipulere. Også af en ebog.
Jeg behøver eksempelvis ikke læse en eneste af Anette Prehns bøger om at være hjernesmart for at konkludere, at hun er en af landets førende eksperter på feltet. (En eller anden dag læser jeg en af hendes bøger - eller flere!)
Anette er forfatter til en stribe bestsellere om hjernens spilleregler og disses indflydelse på læring, ledelse og socialt samspil.
Hun har gjort det til sin mission at være en folkets formidler, der gør socialpsykologi og hjerneforskning praktisk og anvendelig for såkaldte almindelige mennesker. Iøvrigt en forrygende god mission, hvis man vil hjælpe mange og ikke bare skrive til andre eksperter!
Her finder du Anette Prehns website
Jeg er påvirket af viden om, at Anette Prehn har skrevet adskillige bøger om emnet. Og at hun har holdt flere foredrag.
Jeg bliver også påvirket af social proof - af at læse en anmelder (Kent Poulsen) skrive om hendes minibøger:
“Her er tale om syv meget vigtige minibøger, i et flot gennemtænkt og koncept, om et kompliceret stof – hjenen – men formidlet og fortalt i et imponerende enkelt og forståeligt sprog. Anette Prehn mestrer at gøre disse ”hjernetemaer” særdeles interessante med en stribe fine eksempler fra praksis – eller til brug i praksis, i undervisningen eller samtalen. Det her er, når mini er mægtig – og så er de lærerige for børn som voksne. Store anbefalinger til brug overalt!”
Jeg er helt overbevist om, at Anette Prehn har stor ekspertise.
At hun er en dygtig formidler.
At hendes ord er spændende at lytte eller læse.
Og jeg har ikke (endnu!) læst en en eneste af hendes bøger!
Men jeg har læst nok om hende, hendes mission og hendes bøger til at være overbevist om, at hun er spændende og har et godt tag på at formidle.
Det er altsammen nok til at overbevise om, at hun er guld værd som inspiration. Og jeg vil vædde med, at mange topchefer giver grønt lys til at hyre hende, selvom de har læst lige så lidt som jeg.
Så hvordan, tror du, vil det påvirke folks opfattelse af din ekspertise, hvis du har skrevet et par ebøger om et emne? Selvfølgelig har det effekt. Stor effekt.
Hvilken model skal du vælge til din ebog
Freebie, giveaway, handout, ebog til salg eller en kickstarter. Hvad er forskellen?
- Freebie eller giveaway er gratis. Det vil sige næsten. Du bør stort set aldrig forære din viden væk. Mindstepris for en freebie eller giveaway bør være en mailadresse, der kan bruges til emailmarketing.
- Handout er en hyppigt brugt betegnelse for materialer, der leveres i forbindelse med kurser. Det kan også være den informationsbrochure du får fra sygehuset før en undersøgelse.
- Ebog til salg - her samler du en del af din viden, erfaring og ekspertise i en ebog for at gøre det pærelet for potentielle kunder at købe af dig.
- Kickstarter er en ebog til salg - men den en et led i en mere omfattende strategi, der går ud på at sælge såkaldte backend-ydelser. Eksempelvis kurser, foredrag, rådgivningsforløb, behandlinger.
laver du ebog for at sælge er det vigtigt, at du ikke forærer din viden væk. Det er nemmere at sælge til folk, der har handlet med dig før - end sælge til nogen, der aldrig har købt af dig. Du kan så at sige bane vej til et salg via eksempelvis et tilbud.
Det er derfor supermarkederne placerer billige tilbud før vi kommer ind i butikken! Du kan bruge din ebog på samme måde.
Sælg til store virksomheder
Laver du ebog for at sælge workshops, forløb eller rådgivning til store virksomheder, skal du primært tænke på din ebog som en profilbrochure eller et whitepaper.
I sådanne tilfælde er det ofte den bedste strategi at sælge ebogen for en emailadresse. Og lav så et enkelt og hurtigt læst digitalt dokument, der kan bruges til at overbevise chefer på højere niveau - uden at de skal læse 90 sider.
Det vil sige at du skal lave et digitalt dokument, der er nemt at overskue - nemt at skimme og skanne. Du skal ikke til det formål lave et teksttungt dokument, der bliver skrevet og designet til at blive læst fra A til Å!
Start med en minibog - og lad flere følge
Læg mærke til, at Anette har skrevet en stribe minibøger. Altså ikke store moppedrenge på mange hundrede sider.
Mini er mægtig, skriver anmelderen.
Du behøver ikke lave mægtige ebøger for at imponere. Flere små er ofte langt bedre end én stor.
Vi ved alle, at hvis en forfatter har skrevet ikke bare én, men ligefrem flere bøger om samme emne, så MÅ vedkommende være ekspert på området.
Tryk på de rigtige mentale knapper!
Send tydelige signaler om din ekspertise.
Verden er nem at overbevise.