“Hvorfor kan jeg ikke finde mig selv, når jeg Googler?” spørger Beritt Hansen. Hun har netop fået lavet  peopleinchange.dk og hun vil naturligvis gerne have besøg på det nye website

Skal et website blive (mere) synligt i Google, ryge til tops på Googles søgeresultater, have masser af besøgende og skabe kunder, kræver det nogle tricks, som du får her. Det skal dog siges, at det ikke klares med et par hurtige tricks. Det tager tid. Det kræver viden. Og der skal arbejdes vedholdende for at få resultater.

Og du skal også vide, at søgemaskineoptimering giver ingen kunder.

 

Når jeg googler “People in change” kommer der peopleinchange.com, people and change, change&people m.m. Men ikke peopleinchange.dk. Det synes jeg er mærkeligt. - Beritt Hansen

 

People in change - Peopleinchange - peopleinchange.dkFørst og fremmest skal Beritt tjekke, om “People in change” overhovedet står på websitet. Ikke bare én gang og ét sted …

Et eftersyn afslører, at “People in change” kun er brugt i den såkaldte header. Det er ikke nævnt på hverken sider eller blogindlæg.

Og det er skidt - hvis Beritt vil findes på netop de ord! Er de ikke nævnt, er det nemlig meget lidt sandsynligt, at hendes website bliver fundet på netop de ord.

Tandlæger eller tandlæge

Jeg har set en tandlægeklinik, der konsekvent skrev tandlæger - men ikke tandlæge. (Jeg Googler aldrig efter tandlæger - én er mere end nok!)

Jeg kender en revisor, der ingen steder på sit website har brugt ordet revisor - men revisorer, revisorerne, revisionskontor, revisionskontoret og utallige andre revisor-ord, som folk næppe Googler efter, hvis de “bare” vil finde en revisor.

Google er ganske vist de seneste år blevet betydeligt bedre til at finde sider, der ikke nødvendigvis indeholder det eksakte ord, men du kan ikke stole 100% på at blive fundet på et søgeord, du ikke engang har brugt.

Tjek dit website for de vigtigste ord

Det er ikke ualmindeligt, at folk vil findes på bestemte ord - men begår fem alvorlige fejl, der forhindrer, at de bliver fundet:

  • de glemmer at bruge netop de ord på websitet
  • de bruger ordene for lidt
  • de bruger ikke tilsvarende ord
  • de placerer ordene de forkerte steder
  • de sørger ikke for, at der er link udefra til hjemmesiden

Du skal ikke kun tilbyde “blandingsbatterier“, hvis dine kunder Googler efter vandhane. Du skal bruge de ord, dine potentielle besøgende vil bruge.

Og måske er det ikke “People in change” Beritt skal fokusere på at kunne findes på - måske er det noget helt andet hendes potentielle kunder Googler efter!?

Kunderne skal i hvert fald kende “People in change” før de begynder at søge på det.

Søgemaskineoptimering begynder på værkstedet

Men først det helt grundlæggende. Det nytter ikke at bruge de rigtige ord på siderne, hvis teknikken bagved ikke er i orden. Effektiv søgemaskineoptimering består af tre trin:

  • Mekanisk SEO - indstilinger af websitet
  • Analyse og strategi - viden om hvad der skal til
  • Organisk SEO - optimering af tekster

Gør det nemt for Google

Jeg forudsætter, at din webproducent har sørget for det grundlæggende - de korrekte tekniske indstillinger. Dem kommer jeg derfor ikke ind på her.

Har fokuserer jeg på, hvad du selv kan og bør gøre for at sikre, at Google hurtigst muligt finder dit website.

Først og fremmest skal du sørge for, at der er mindst ét link til dit website eller din blog fra et website Google allerede kender. Du skal så at sige betragte et link som en bro, der gør det muligt for folk at kommer fra det ene sted til det andet. Er der ingen link til dit website, er det så at sige en øde ø, som ingen kan kommer over på.

Og så skal du væbne dig med tålmodighed, for det kan tage tid - måneder - før Google overhovedet opdager din hjemmeside. Og før det sker dukker du ikke op i søgeresultaterne på noget som helst.

Google kan ikke finde dit website, hvis ingen linker til det.

Der skal være link til dit website fra mindst ét af de websites, som Google allerede kender og besøger. Sådan opdager Googles robot, at du er kommet på nettet.

Google skal finde og indexere dit website, før det bliver muligt at finde en enkelt side - eksempelvis siden om dig. Og det kan i værste fald tage måneder, før Google finder dig. Effektiv link-building fremmer processen, så sørg endelig for, at der linkes til dit website fra forskellige steder. Du kan eksempelvis begynde med dine sociale profiler, få nogen til at linke fra Twitter til dine blogindlæg, fra Facebook og andre sociale medier til dine blogindlæg. Hvis du tænker nærmere efter kommer du nok i tanke om adskillige muligheder for at få link til dit website. Men det kan være en tidkrævende proces, så vær tålmodig.

Ingen link - ingen besøg

Link er vejnettet på internet. Uden link ingen veje mellem de forskellige blogs og websites. Populært sagt:

Jo flere, der linker til dit website, desto hurtigere vil Google finde dit website. Og bemærk - jo højere op i søgeresultaterne vil dit website også blive placeret. Og det er ikke nok at blive fundet af Google, hvis du ligger på side 2, 3 eller fire i søgeresultaterne.

Vær opmærksom på, at søgemaskineoptimering ikke er den eneste metode til at skabe masser af trafik til dit website og kunder i butikken.

Sørg for MANGE link til dit website

Google opfatter link til dit website som en anerkendelse - et signal om, dit website har værdi. Sørg derfor for, at der linkes til dit website. Jo flere jo bedre! Og helst fra gode websites. Et link fra Jyllands-Posten er eksempelvis bedre end et link fra en tilfældig lille blog med få besøgende og lidt indhold.

Linkbuilding er et stort og tidkrævende arbejde - som aldrig bliver afsluttet. Jo før du går i gang desto bedre.

Sørg for godt indhold, som folk gider linke til

Udover at du selv kan sørge for at linke fra andre websites til dit eget, kan du gøre det ved at producere indhold, der er så godt, at folk af sig selv linker til dit website. Skriv gode blogindlæg eksempelvis.

Hvad skal folk Google efter for at finde dig

Og så er der analysen. Du skal vide, hvilke ord folk bruger. Det er ikke nok at gætte. Og du skal bruge de rigtige ord, de rigtige steder og i passende omfang.

Beritt tjekker, om hun kan findes på Google, hvis hun Googler efter “People in Change.” Spørgsmålet er, om ret mange vil Google efter hendes firmanavn for at finde hende. Mere sandsynligt er, at folk vil Google efter hendes kompetencer, ydelser. Eller deres egne problemer.

Din side skal være et ekko

Hvis Beritt ved, at folk vil Google efter “konflikt på arbejdspladsen”, skal hun sørge for, at den vending er brugt optimalt på websitet.

Hvor og hvor mange gange et ord eller en vending er brugt på en side har også stor betydning.

“Konflikt på arbejdspladsen” skal helst både stå i overskriften på siden - og flere gange i den såkaldte brødtekst. Hvis Beritt vil findes på den vending. Ikke kun af hensyn til Google, men også at hensyn til de besøgende. Hvis vi leder efter information om “Konflikt på arbejdspladsen”, vil vi gerne hurtigt muligt bekræftes i, at vi har fundet en side, der rent faktisk handler om emnet.

Og derudover bør der være mange link udefra til siden. Fra eksterne sider. Og de link måske også gerne indeholde de rigtige ord i selve linkets anchor-tekst - altså i den synlige tekst, der beskriver linket.

Hvis peopleinchange, people in change og peopleinchange.dk skal ryge til tops på Googles søgeresultater, skal ordene som minimum være brugt på en side på websitet. Ikke bare én gang på siden - men flere gange og de rigtige steder!

Hvad Googler folk efter

Du skal i øvrigt vide, hvad folk Googler på - ellers kan du umuligt søgemaskineoptimere dine sider til at blive fundet.

Googler folk efter “organisationsterapeut København” nytter det ikke noget, at du konsekvent skriver organisationsterapeuten på dit website - og glemmer at skrive København.

Skriv organisationsterapeut København  - og flere gange på dit website - hvis du vil blive fundet af folk der Googler efter en organisationsterapeut i København.

 

Find Beritt Hansen

Beritt Hansen - før søgemaskineoptimering af sidenBeritt kan med fordel sørge for at have en side, der er optimeret til at blive fundet af dem, der Googler hendes navn.

Det kunne eksempelvis gøres på den side, der hedder “Kontakt“, som du ser her til højre.

Nogle få ændringer på siden kan øge sandsynligheden for, at netop den side popper op, når nogen Googler efter Beritt.

Beritts kontaktside

Beritt Hansen var før nævnt én gang på siden.

Nu er navnet brugt flere steder: i overskriften samt to gange i brødteksten.

Derudover er billedets navn ændret fra at hedde img_217.jpg til også at indeholde Beritt Hansen.

Konkurrence fra andre websites

Beritt er dog så uheldig, at hendes eget website er i skarp konkurrence med mange andre sider, hvor hendes navn er nævnt.

Er dit navn nævnt adskillige gange på websites, der allerede har en god placering i Google, er det sandsynligvis dem, der ryger til tops, når nogen Googler dig. Nogle af siderne er måske gamle og indeholder uaktuelle oplysninger. Nogle bør du opdatere. Andre kan du måske med fordel prøve at få slettet.

Beritt er  i skarp konkurrence med utallige andre websites, der skriver om “Beritt Hansen”, hvilket du kan se herunder.

Det er desværre ikke altid nemt at komme til tops på Google med sit eget website.

Beritt Hansen på Google

 

 Dette indlæg er udgivet første gang 30. oktober 2012 men er flere gang siden blevet opdateret.