Søgemaskineoptimering - kort og godt SEO - af WordPress er et stort emne med uendeligt mange og vigtige facetter. SEO kan ikke forklares kort, men skal det koges ned, er der tre områder at tage fat på:

  • Analyse og strategi
  • Organisk SEO
  • Mekanisk SEO

Det ene fungerer ikke uden det andet og tredie.
Og egentlig burde jeg skrive om mekanisk seo først, fordi det er det grundlæggende. Men det gider du sandsynligvis ikke læse ret meget om, så jeg begynder med det, du er NØDT til at sætte dig ind.

Og faktisk er det spændende og kreativt at arbejde med søgemaskineoptimering af tekster. Det handler nemlig slet ikke om teknik. Det handler om at lave godt indhold!

SEO kræver et minimum af analyse og planlægning

Du skal helst analysere før du går i gang med at oprette et website.
SEO kræver godt, velskrevet, brugbart indhold, som dine læsere synes er brugbart og interessant. Du skal som minimum kende dine potentielle kunder. Du skal vide, hvad de Googler efter. Og du skal vide, hvem og hvad du konkurrerer med om toppladserne på Google.

Tænk på SEO før du bygger website

Du bestiller næppe  arkitekt umiddelbart efter dit hus er tegnet, bygget og dine møbler sat på plads. Desværre er det, hvad mange gør, når de får lavet website. De taler om SEO, når stort set alt andet er på plads. Men….

  • SEO er ikke tekniske indstillinger, der kan laves på et tilfældigt tidspunkt
  • SEO skal helst tænkes ind i processen før du går i gang med dit website og før du skriver dine tekster
  • SEO skal udføres før dit dit indhold designes og formateres

Er du rigtig heldig, har din webdesigner været forudseende og tænkt (mekanisk) SEO ind i dit projekt. Uanset du selv har tænkt på SEO eller ej. Uanset du har talt om og bestilt SEO eller ej.

I givet fald kan du, og gerne med professionel hjælp, tage fat på at analysere dine mål, dine keywords, dine konkurrenter - og gøre klar til organisk SEO.

1) Analyse og strategi

Analyse bør strengt taget udføres før alt andet. Uden at vide, hvor du vil hen og hvad du vil opnå, er det svært at lægge retningen.Analyse bør strengt taget udføres før alt andet. Uden at vide, hvor du vil hen og hvad du vil opnå, er det svært at lægge retningen.

Det kan i værste fald være spild af tid at søgemaskineoptimere “kurser i pileflet” - hvis flertallet af dine kunder leder efter “kursus i pilefletning”.

Søger folk efter vandhane, bliver dit website måske ikke fundet, hvis du kun har brugt ordet blandingsbatteri.

I dag er Google dog langt bedre end for år tilbage til at regne ud, at du måske også vil se sider om vandhaner, selvom du søger efter blandingsbatteri. Det er dog stadig vigtigt, at du bruger de ord, folk Googler efter.

  • Du skal vide, hvad du vil opnå - hvad der er dine mål.
  • Du skal vide, hvad dine læsere Googler efter.
  • Du skal have masser af godt og relevant indhold.
  • Dine tekster skal indeholde de rigtige keyword - og synonymer.
  • Keywords skal placeres flere steder i teksten - men naturligt uden at overdrive brugen.
  • Dine tekster skal være spændende at læse
  • Dine tekster skal være nemme at læse på smartphone

Du skal vide, hvad du sælger og hvad folk køber

Det lyder selvfølgeligt, men rigtig mange har faktisk svært ved at finde dækkende ord for, hvad det egentlig er de sælger.

Selv om du er coach, kan du ikke gå ud fra, at folk googler efter en coach. De googler måske i stedet efter “stress på arbejde” eller “kaos i familien” for at finde en person, der kan hjælpe dem med familiens problem.

Du skal kende dine konkurrenters keyword

Du skal ikke kun kende dine egne væsentlige keywords.

Vil du konkurrere kompetent og kvalificeret om de øverste pladser i søgeresultaterne, skal du også vide, hvilke keywords dine konkurrenter bruger.

Søgemaskineoptimering handler nemlig ikke (mere) om at proppe så mange forskellige søgeord ind “et eller andet sted” på dit website.

Engang skrev man en masse såkaldte keywords ind “på bagsiden” af websiderne for at blive fundet på disse ord. Den teknik dur heldigvis ikke mere.

Du skal stadig bruge keywords - altså de nøgleord, der er relevante at bruge. Men de skal ikke skrives i en pærevælling. De helt rigtige keywords skal gerne placeres oplagte steder i teksten. Ikke af hensyn til Google, men for at gøre det nemt for dine besøgende at finde netop det, de leder efter.

Hvis du ikke udtrykkeligt skriver “histomoglyffer” i din tekst, og flere steder i teksten, gør du det svært for både besøgende og Google at se, at din tekst handler om “hismoglyffer”. Google er dog blevet rigtig dygtig til at regne ud, hvad du søger efter - selv hvis du staver forkert.

2) Organisk SEO - tekster og link

Organisk SEO - søgemaskineoptimering af dine tekster og link til dit website - er den del af SEO, du bedst selv kan klare.Det er ikke mindst her, den store og aldrig færdige indsats foregår.

Det helt grundlæggende SEO-arbejde - punkt 1 og 3 - skal være bragt i orden, før du går i gang med organisk søgemaskineoptimering.

  • Er dit website forkert indstillet, kan organisk SEO af WordPress være helt spildt.

Omvendt er der ikke grund til at bruge mange timers arbejde på grundlæggende og teknisk søgemaskineoptimering af dit website, hvis du ikke har tænkt dig at lægge masser af godt indhold på. Du bygger heller ikke festsal til 100 mennesker i dit parcelhus, hvis du aldrig holder fest.

3) Mekanisk SEO - installation og indstilling

Mekanisk SEO - installation og indstilling af WordPress - skal klares før du begynder at lægge indhold påDen grundlæggende indstilling af din WordPress skal udføres professionelt.

Det vil sige med viden om, hvad der virker. Og hvad der kan skade.

Det handler blandt andet om at installere og indstille ekstra funktioner (plugins), der gør det muligt at lave ordentlig organisk SEO - og nemmere for Google at finde alle sider og indlæg, så brugerne bagefter kan finde dit indhold.

Mekanisk SEO handler altså i høj grad om, hvordan WordPress indstilles og kodes. Og om, hvordan de ekstra installerede funktioner bliver indstillet.

Størstedelen af den mekaniske, tekniske eller praktiske søgemaskineoptimering skal klares før der lægges indhold på websitet og før Google indexerer det.

Den grundlæggende søgemaskineoptimering er som fundamentet under et hus. Det skal være i orden og kunne bære - ellers er det som regel spild af tid at bygge oven på.

Den grundlæggende tekniske søgemaskineoptimering af WordPress vil jeg anbefale dig at overlade til en specialist, der arbejder professionelt med søgemaskineoptimering af WordPress og følger med i udviklingen på området.

Bliver dit website bygget af en, der ikke har forstand på SEO, er der stor risiko for at lave tekniske fejl, der ligefrem skader dit forhold til Google.

Alt for tunge billeder og et website, der ikke er mobilvenligt, er to af de mest alvorlige problemer.

Lær at skrive gode SEO-tekster

Den organiske SEO af din WordPress handler i høj grad om, hvordan du skriver dine tekster.

Google er eksempelvis ikke i tvivl om, at denne tekst handler om SEO og WordPress - fordi både SEO og WordPress er nævnt flere gange undervejs.

Du behøver i øvrigt ikke søgemaskineoptimere alle dine tekster. Det kan endog være en fordel at udvælge de sider eller indlæg på dit website, der er bedst egnede til at tage imod folk, der søger noget helt særligt. Pas på, at du ikke får et overdrevent fokus på Google og SEO.

Men lærer du kunsten at søgemaskineoptimere de tekster, du lægger på dit website, vil du helt automatisk skrive tekster og blogindlæg, der er nemme at finde via Google. Du skal så blot passe på, at Google ikke løber med opmærksomheden. Skriv til dine læsere. Indhold, som dine besøgende kan bruge er den bedste vej til masser af trafik.

Udgivet første gang 15. august 2012, men revideret mange gange siden. Senest 23. marts 2019