Du kan i bedste fald mangedoble antallet af tilmeldinger til dit nyhedsbrev ved at teste og justere din tilmeldingsformular.
Du kan godt tro om igen, hvis du forestiller dig, at du kan lave effektive tilmeldingsformularer ved at lave “pænt design” baseret på fornemmelse, smag og behag. Du er nødt til at teste, hvad der rent faktisk virker. Det gør de professionelle. Og det er langt fra sikkert, at pænt design også er effektivt design.
Her får du flere og forskellige argumenter for, hvorfor du skal teste adskillige detaljer - en af gangen.
Det kaldes ofte en A/B splittest.
Du får også tip til, hvordan du kan teste.
Inden du får mine tip til at lave splittest, kan du teste din evne til at vurdere effekten af en tilmeldingsformular med øjnene alene.
Den grønne og den grå/hvide tilmeldingsformular er testet på et website - potentialefabrikken.dk – i lige lang tid.
Tilmeldingsformularerne er lavet på få minutter ved hjælp af et pluginnet “Bloom” fra Elegant Themes. Det er nemt at betjene - også for ikke-designere. Det gør det også nemt at lave splittest - og giver desuden en fremragende statistik over konverteringsrate. Man behøver altså ikke selv sidde og regne for at regne ud, hvad der er mest effektivt.
Hvilken af de to formularer tror du er mest effektiv
Er den grønne eller den grå/hvide bedst til at samle tilmeldinger?
Hvor god tror du den bedste er?
Er den bedste bare lidt bedre? Tre gange så god? Dobbelt så god?
Du får facit snart.
Det er en stor fordel, hvis det er hurtigt og enkelt for dig at lave tilmeldingsformularer og teste dem i forskellige varianter. Brug et system, der er nemt at arbejde med. Du skal nemlig ofte teste mange detaljer, før du får en effektiv tilmeldingsformular.
Det er ikke hensigtsmæssigt, hvis det kun er din webproducent, der kan lave tilmeldingsformularer og placere dem på dit website. Det vil i hvert fald gøre det tidkrævende og omstændeligt at teste intensivt.
Du skal selv kunne lave tilmeldingsformular
Reducer heller ikke tilmeldingformularen til en sag om koder og teknik. Du kan med rimelighed forvente, at tilmeldingsformularer er nemme at arbejde med, oprette, tilpasse, placere - og teste. Også uden at have kendskab til kringlede koder.
Vil du tiltrække kunder online via dit website, er emailmarketing et af de mest effektive værktøjer.
Du bør derfor have som mål at forvandle flest mulige besøgende til leads - altså få tilladelse til at kontakte folk via mail. Uden udtrykkelig tilladelse er det i strid med markedsføringsloven at kontakte folk via mail.
Man taler også om permission marketing. Altså om at få tilladelse.
Tilmeldingsformularens udseende, indhold og placering er afgørende for, hvor mange besøgende, du konverterer til leads. Derfor er tilmeldingsformularen til din emailliste en af de absolut vigtigste elementer på dit website. Hvis ikke den vigtigste!
Du skal konvertere mindst 1% af dine besøgende
Det er flot, hvis du som nybegynder kan forvandle 1% af samtlige dine besøgende til leads.
Men regn med, at det kræver en del test og forandringer at lave tilmeldingsformularer, der skaffer dig én tilmelding for hver 100, der besøger dit website.
Du kan lave landingpages, hvor tilmeldingsprocenten bliver betydeligt højere - måske op til 20%.
Får du for få tilmeldinger, handler det ikke nødvendigvis om tilmeldingsformularen alene, men også om, hvilken type besøgende dit website tiltrækker.
Har du nogle meget populære blogindlæg, der tiltrækker en helt anden type besøgende end dem, der vil tilmelde sig din email-liste, kan det naturligvis reducere konverteringsraten. Dermed også sagt, at du bør være meget nøjeregnende med, hvad du blogger om, hvis du vil forvandle besøgende til leads. Du skal tiltrække de rigtige besøgende. Og du skal ikke nødvendigvis tiltrække mange.
Overvej, om dit website er tilstrækkelig nichepræget til at appellere til en målgruppe, der er særligt engagerer i dit emne. Jo mere præcist du rammer målgruppens interesser, desto nemmere er det at samle tilmeldinger til nyhedsbrevet - og vel at mærke de rigtige.
Hvad kan du teste på tilmeldingsformularen
- Felter - antallet af felter kan have stor betydning. Du kan nøjes med at bede om emailadressen, men du kan også anmode om fornavn, efternavn, fødselsdato, virksomhedsnavn, telefonnummer, adresse, interesseområder og mange andre ting. For hvert felt du tilføjer skal du regne med, at tilmeldingsraten falder. Ofte endda ganske betydeligt
- Farver - du kan teste farven på alle elementer. Tekst. Knap. Baggrund. Etc. Du kan teste, om farven skal skille sig kraftigt ud fra de øvrige farver på dit website eller matche.
- Skrift - er den ene skrifttype bedre end den anden. Hvilken størrelse er bedst. Skal der lidt tekst til eller mindre.
- Tekst - Hvordan skal du beskrive dit nyhedsbrev. Kort eller lang tekst? Med humor eller dybt seriøst? Skal du kalde det nyhedsbrev, inspirationsmail eller noget tredje. Prøv forskellige muligheder,
- Knap - Skal den være stor eller lille. Hvilken farve skal den have. Hvilken tekst skal der være på knappen.
- Billede - test forskellige typer billeder. Når du finder et velfungerende billede, så test, om den ene placering virker bedre end an anden. Test om der skal personer på billedet eller ting. Tekst om personer skal kigge ud af skærmen eller på tilmeldingsknappen.
- Placering - skal tilmeldingsformularen placeres øverst til højre. Under blogindlæg. Midt i blogindlæg. I bunden af websitet.
- Type - Skal formularen være en pop up, en slide op. Skal den placeres inde i tekst. Hvornår skal den vises. Hvor tit skal den vises.
- Free bee - får du flere tilmeldinger ved at tilbyde den ene eller anden free bee.
- Social proof - kommer der flere tilmeldinger, hvis du fortæller, hvor mange der allerede er tilmeldt.
Og vinderen er….
Og så til de to forskellig tilmeldingsformularer, jeg nævnte i indledningen.
De to tilmeldingsformularer, der er testet på Potentialefabrikken.dk
De er vist lige mange gange.
Den grønne er den mest effektive.
Hver gang den grå/hvide samler 6 tilmeldinger, er der kommet 10 via den grønne, som altså er næsten dobbelt så god.
De er begge lavet i en fart og kan uden tvivl forbedres, så de giver endnu flere tilmeldinger. Det kan derfor betale sig løbende at teste forskellige muligheder.
Jeg bad i øvrigt to forskellige fora på Facebook om at komme med bud på, hvilken af de to tilmeldingsformularer, der var mest effektiv. Det kom der mange bud på - og spøjse kommentarer.
Enkelte giver udtryk for, at den grønne er grim.
Det er dog også den, som flest tror er den mest effektive.
Stemmerne fordeler sig nogenlunde som den faktuelle måling.
Der kommer en del stemmer på den grå, men næsten dobbelt så mange stemmer på den grønne.
Det er derfor absolut ikke uden betydning, om man vælge den bedste eller den næstbedste.
Skal tilmeldingsformularen placeres øverst til højre
En gennemgang af adskillige af mine kunders website viser i øvrigt, at den absolut dårligste placering af alle til en tilmeldingsformular er “øverst til højre” på websitet.
Generelt er det tilmeldingsformularer på landingpages, der konverterer bedst - altså på en side, der er lavet helt specifikt til at samle tilmeldinger.
Popups og slideup formularer - dem som mange udtrykker irritation over - er mere effektive end andre placeringer. Men selv de skal testes fordi blot små detaljer kan gøre en enorm forskel.
En tilmeldingsformular i bunden af et blogindlæg er oftest bedre end en formular i toppen af sidebaren.
Den tilmeldingsformular jeg selv har haft størst succes med, var placeret på en landingpage og lovede folk en email hver dag. 22% af dem, der kom ind på siden tilmeldte sig den daglige mail.
Frem for alt - test på dit eget website og dit eget publikum for at finde ud af, hvad der virker bedst der.
Flere praktiske tips til at sælge din ekspertise
Vil du have flere praktiske tips til, hvordan du kan sælge din ekspertise ved at bruge online marketing, er det en god idé, at du slutter dig til de andre kloge hoveder på mit nyhedsbrev :-)