Læsetid: 2 minutter

Brand journalism består af flere gode lag - og begrebet er opfundet af McDonalds marketingschefBrand journalism er et af de nye begreber blandt marketing-nørder. Som enhver god burger består disciplinen af flere og forskellige lag. Burgeranalogien er passende. Æren for udtrykket tilskrives nemlig McDonalds marketingschef

PRSA - The Public Relations Society of America - mener at brand journalism bliver noget af det mest hotte som i løbet af 2012 vil forandre PR-arbejde.

Arbejder du med PR, marketing, journalistik eller lignende, er det nok værd at holde øje med brand journalism.

Brand journalism er journalistik, der produceres for et brand, forklarer den amerikanske journalist og forfatter Andy Bull.

Klassisk journalistik er det dog ikke, vil de fleste af mine journalist-kolleger uden tvivl mene. Det er snarere en hybrid - et gadekryds lavet af journalistik, marketing, PR og corporate communication - altså journalistik, der anvendes i eller for virksomheder.

Men skal det virke, være spiseligt og give potentielle kunder appetit, så skal det ligne journalistik:

Brand journalism must look, feel and sound like traditional journalism, not like PR or marketing guff.” Andy Bull

Hvis virksomheder kommunikerer som reklamer, virker det nemlig ikke. Ikke mere.

Store virksomheder har derfor taget metoden til sig - udover McDonalds taler vi om Starbucks. Amnesty International. Manchester United.

Disciplinen brand journalism er krævende, fordi den kræver, at du har styr på kompetencer fra forskellige områder - journalistik, marketing, PR-arbejde, branding, salg, motiverende kommunikation m.m.

Bøffen i burgeren - om jeg så må sige - er en af de klassiske evner, som journalister er eksperter: evnen til ikke at have fokus på afsendere, men på modtageren. Det er med andre ord ikke afsenderorienteret kommunikation, med modtagerorienteret. Vil du bruge brand journalism som markedsføring skal du derfor ikke først og fremmest tænke på, hvad du gerne vil fortælle - men på, hvad modtagerne vil høre, hvad de har brug for, hvad de er interesserede i. Du skal med andre ord kunne kommunikere som en journalist.