af Lisbeth Scharling | 15. apr 2025 | Markedsføring
Kan du også mærke, at online marketing ikke fungerer som før? Altså som før Corona-pandemien. Det kræver meget mere energi at få raketten op i fart! Mange af mine kunder har mærket det. De har eksempelvis fået sværere ved at sælge kurser og længerevarende forløb. Jeg...
af Lisbeth Scharling | 14. apr 2025 | Skriv
Opfatter du det som en nærmest ørkesløs lang vandring at lave indhold til din markedsføring? Bruger du for meget tid på at producere indhold? Får du skrevet mindre end planlagt, Oplever du processen det som surt arbejde? Bliver du bremset af overtænkning,...
af Lisbeth Scharling | 9. apr 2025 | Content
Får du ikke skrevet de tekster, du har planer om til website, blog, nyhedsbrev, online kurser, ebøger….. så er du en af mange. Måske vil det ligefrem overraske dig, hvem du er i selskab med. Adskillige af mine kunder og kursister er veluddannede og...
af Lisbeth Scharling | 21. mar 2025 | Web
Billeder er ofte et stort problem, når jeg bygger website for mine kunder. Billeder i forkerte størrelser vel at mærke. Her får du et par hurtige tips til at skaffe gode fotos i optimal størrelse til dit website. Tip til fotografer: Billeder til WordPress webdesign må...
af Lisbeth Scharling | 13. mar 2025 | Skriv
Visse ord bør altid være med i overskrifter til blogindlæg og andre webtekster. Nogle er helt afgørende for forståelsen, men bliver ofte glemt. Fordi vi til tider skriver indforstået og tror, at vores læsere ved, hvad vi skriver om. Det er eksempelvis tydeligt, at...
af Lisbeth Scharling | 21. feb 2025 | Web
Utallige gange i mine mange år som webproducent er jeg stødt på foreninger, (og virksomheder) der laver en fejl med alvorlige konsekvenser… Tjek det - hellere i dag end i morgen - hvem i foreningen, der har adgang til eksempelvis website, webhotel,...
af Lisbeth Scharling | 20. feb 2025 | Content
Vil du kopiere tekster fra Word - eller et andet tekstbehandlingsprogram - ind i WordPress, skal du undgå at få uvedkommende og forstyrrende koder med. De overflødige og forstyrrende koder kommer med, når du kopierer fra et dokument (Word, PDF eller lignende). Eller...
af Lisbeth Scharling | 11. feb 2025 | Web
I denne guide får du to metoder til at finde den skriftstørrelse, der er passende til webtekster. Og lad mig straks afsløre, at du ikke kan afgøre det, ved bare at vurdere, om du kan læse teksten. En tekst er ikke læsevenlig bare fordi vi KAN læse den. Der skal mere...
af Lisbeth Scharling | 6. jan 2025 | Content
I 2014 var 14px en fin skriftstørrelse. Men ser du tekst i den størrelse på en nyere skærm (eksempelvis en Iphone 13-16) er teksten meget mindre. Det ser ud som om den er krympet. Mange få år gamle websites trænger ganske enkelt til at få skriftstørrelse (og billeder)...
af Lisbeth Scharling | 20. nov 2024 | Content
Sælger du viden, erfaring og ekspertise til høje priser, får du ikke kunder ved bare at søgemaskineoptimere og have lange, smarte salgssider. Dine kunder er på en måske meget lang købsrejse. De skal påvirkes mange gange, før de er klar til at handle. Du skal vise...
af Lisbeth Scharling | 14. nov 2024 | SoMe
Soloselvstændige og mindre virksomheder ser ud til at smitte hinanden med en både farlig og ulovlig vane - at reklamere i grupper på Facebook. I mange tilfælde sker det ligefrem med administrators accept - og det bliver det desværre ikke mere lovligt af. Heller ikke...
af Lisbeth Scharling | 13. nov 2024 | SoMe
Pinterest er kort fortalt en krydsning mellem en opslagstavle, en scrapbog og en collage. En vanedannende lækkerbidsken for kreative eller bare visuelle mennesker. Her er min Pinterest guide - især god til begyndere. Hvis din målgruppe er kreative mennesker med sans...
af Lisbeth Scharling | 8. okt 2024 | Markedsføring
Forleden blev jeg kontaktet af en terapeut, der mangler kunder. Hendes business er gået i stå, før hun er kommet i gang. Hendes hjemmeside tiltrækker ikke besøgende og giver ingen kunder i butikken. Hun behøver ikke bruge en formue på annoncer eller...
af Lisbeth Scharling | 16. sep 2024 | Web
Mange ender med “et flot designet website”, der hverken tiltrækker besøgende eller skaffer kunder. En dårlig webproducent kan ødelægge meget! Men selv hvis du hyrer en dygtig webproducent, er der adskillige ting, der kan få dit webprojekt til at gå galt. Heldigvis er...
af Lisbeth Scharling | 6. sep 2024 | Skriv
Photo by Chris Montgomery on Unsplash Popcornhjerne. Overspringshandlinger. Trang til at perfektionere. Impostor syndrom. Manglende fokus. Lavt fagligt selværd. ADHD … Skribenter kan støde på mange og meget forskellige forhindringer. Indre begrænsninger ikke mindst....
af Lisbeth Scharling | 4. sep 2024 | Skriv
Går du op i journalisters sprogfejl? Så vil dette indlæg sandsynligvis irritere dig, overraske dig - og gøre dig klogere. Måske din mening endda bliver justeret en smule. Allerførst: jeg synes vi skal tale og skrive korrekt. Fejl bør undgåes. Men shit happens. Dermed...
af Lisbeth Scharling | 3. sep 2024 | Skriv
Har du en grim gremlin, der bremser dine skriveproces? Hvisker den i dit øre, at din tekst ikke er god nok - endnu. Får den dig til at perfektionere i det uendelige, så din webtekst, din salgstekst, dit nyhedsbrev, din ebog eller en anden tekst bliver forsinket. I...
af Lisbeth Scharling | 20. aug 2024 | Content
Overskrifter skal vække interesse, engagere og aktivere. De skal gøre folk nysgerrige og få dem til at dykke ned i indhold, aktivere et link, læse …Det er ikke nok med en ordknap, nøgtern og kedelig etiket - som dem man finder på små glas med krydderier. Ofte er...
af Lisbeth Scharling | 16. aug 2024 | Web
At være “god til WordPress” eller en it-teknisk nørd, er desværre ikke lig med, at man er god til webdesign, webtekster, billedklargøring, søgemaskineoptimering, farver … Man behøver ikke være uddannet webdesigner, webudvikler, webproducent,...
af Lisbeth Scharling | 6. aug 2024 | Markedsføring
Godt indhold og smart design er to afgørende faktorer, hvis du vil have masser af besøgende på dit website - og kunder ud af dem. Pænt design er ikke nødvendigvis smart design. Godt indhold er mere end velskrevet. Der er mange og meget forskellige indsatsområder, du...
af Lisbeth Scharling | 1. aug 2024 | Web
Min pointe med denne historie er naturligvis ikke, at “pænt webdesign” er dårligt! Men jeg vil gerne have dig til at tænke smart design frem for pænt design. Jeg vil gerne gøre det tydeligt, at der er enorm forskel på, om du “bare” har en klassisk...
af Lisbeth Scharling | 31. jul 2024 | Web
Nogle fejl og mangler på et website kan synes ubetydelige - eller er ligefrem usynlige for det utrænede øje. Men de er ikke desto mindre alvorlige. De alvorlige fejl handler ikke æstetik. Ikke om pænt eller mindre pænt. De handler om objektiv kvalitet. Der er fejl og...
af Lisbeth Scharling | 20. jul 2024 | Web
Plugin til billedkomprimering - kan det betale sig? Er det en hjælp? Jeg har testet det. Og jeg tror, svaret vil overraske dig. Billeder skal komprimeres, før de lægges på et website. Du skal derfor have et billedbehandlingsprogram, hvis du vil gøre det manuelt på din...
af Lisbeth Scharling | 10. jul 2024 | Web
Den dårlige nyhed: mange fejl og mangler er svære at få øje på. Medmindre du har et trænet øje. Passer du et website, bør du uddanne dig og dermed træne din evne til at se, hvornår det er godt. Den gode nyhed: mange fejl er nemme rette - hvis du altså kan se dem og er...
af Lisbeth Scharling | 6. jul 2024 | Web
RESUMÈ: Topmenuen på et website bliver brugt meget mindre, end mange tror. Ved at lave en enkel test, kan du hurtigt opdage, hvordan besøgende navigerer på dit site uden at bruge topmenuen. Sådan kan du nemt spotte, om der er behov for at forbedre dit website....
af Lisbeth Scharling | 5. jul 2024 | Web
Forestil dig en restaurant, der hælder dårlig vin på pænt designede flasker. Det koster naturligvis kunder. Et pænt designet website er heller ikke nok - hvis der er 117 fejl og mangler. Dit website kan sagtens være dårligt, selvom det er pakket ind i supersmart og...
af Lisbeth Scharling | 5. jun 2024 | SoMe
Poster du nogensinde reklame i grupper på Facebook? For din egen business eller for andres? Pas på! Det er nemlig ikke nær så smart og effektivt, som mange tror: Det er spam Det er ulovligt Det irriterer rigtig mange Det kan give store bøder Det kan skade din...
af Lisbeth Scharling | 27. maj 2024 | Markedsføring
Du har sikkert hørt om Gazelle-virksomheder. Dem, der får hæder, fordi deres omsætning stiger hurtigt. Har du også hørt om enhjørninge? Unicorns. Virksomheder, der er sjældne og/eller skiller sig markant ud fra deres konkurrenter. Uber. Stripe. Pinterest. Airbnb....
af Lisbeth Scharling | 15. maj 2024 | Markedsføring
Offentlig eller privat? Åben eller lukket? Skriver du kommentarer i en Facebook gruppe, hvis administrator har valgt forkert indstilling, kan det have flere uheldige konsekvenser - for dig selv, dine pårørende og dine venner. Har du lagt mærke til, at der kommer vildt...
af Lisbeth Scharling | 6. feb 2024 | Backstage
Med jævne mellemrum får jeg venneanmodninger på Facebook fra folk, der tydeligvis bruger deres profil til at markedsføre egen business. Dem vil jeg ikke være ven med. Du skal vide, at det langt er lig med, at jeg ikke er interesseret i dig! Vi kan connecte andre...
af Lisbeth Scharling | 28. nov 2023 | Web
Jeg ved det. Det er kedeligt at rode rundt i hjemmesidens maskinrum. Men NOGEN SKAL gøre det. Få professionel hjælp til processen, hvis du ikke selv tager backup og opdaterer. Serviceaftale til dit website Løbende opdatering af WordPress er en af de opgaver mange...
af Lisbeth Scharling | 23. nov 2023 | SoMe
Alt for mange covers på Facebook sider og grupper er lavet på en computerskærm - med så lille skrift, at det fungerer dårligt på smartphone. Som du kan se på coveret herunder. Herover er skriften alt for lille Skriften har den størrelse vi ofte vælger, når vi skriver...
af Lisbeth Scharling | 22. nov 2023 | Content
Det her ser jeg desværre dagligt: A4 design, der langt fra er brugbart på en smartphone. Og alligevel er der masser af slagsen: Ikke-mobilvenlige websider, nyhedsbreve, ebøger, opslag på sociale medier, illustrationer til blogindlæg og artikler… Ofte er de lavet...
af Lisbeth Scharling | 1. nov 2023 | Web
Vil du bygge website på en dag? Lynhurtigt i gang? Tiltrække besøgende, samle leads og få kunder? Så start med et såkaldt one page website. Byg de øvrige sider én efter én. Her får du en guide til at præsentere din business, viden og ekspertise online på få timer -...
af Lisbeth Scharling | 27. sep 2023 | Content
Tænker du, at det er noget højrøvet af mig at postulere, at jeg - og du - kan gøre det 10 gange bedre end vores konkurrenter? Det er ikke bare muligt. Til tider er det ligefrem nemt. Du behøver ikke engang være højrøvet. Behold bare måsen i sædet og fødderne på...
af Lisbeth Scharling | 28. jul 2023 | Web
Du kan bruge en gammeldags roman til at vurdere, om skriften på dit website er stor nok. Lad os starte med at tjekke, om teksten er passende på smartphone. Jeg bruger romanen “Røde Orm” som målebånd. Deraf overskriften til denne miniguide om...
af Lisbeth Scharling | 25. jul 2023 | Web
“Mit webhotel siger, at de tager backup hver dag. Så behøver jeg vel ikke også tage backup!?” Den forklaring hører jeg ofte, når jeg opfordrer mine kunder til jævnligt at tage backup af deres website - og gemme backuppen. Simply.com skriver på deres website, at “Vi...
af Lisbeth Scharling | 18. jul 2023 | Content
Billeder på nettet bliver mindre og mindre. På bare 10 år er de skrumpet ind til næsten halv størrelse. Sådan ser det i hvert fald ud, Faktisk er det skærmene, der er blevet bedre. De har fået flere pixels. Det billede, der i 2013 kunne dække en webside fra kant til...
af Lisbeth Scharling | 14. jul 2023 | Web
Skriftyper til dit website - gør det enkelt! Undgå lange grå tæpper af væg-til-væg-tekster online. Bryd massive tekstmængder med passende mellemrum. Sørg for variation - men ikke for meget. Og gør det nemt at scanne dine webtekster. Mange ved godt, at det er skidt med...
af Lisbeth Scharling | 23. jun 2023 | Content
Utallige foreninger gør det alt for bøvlet for medlemmer at læse referater og mødeindkaldelser - fordi de leverer dem som PDF i A4 format. PDF er smart, når en tryksag skal sendes til et trykkeri. PDF i A4 var smarte for år siden - dengang vi alle brugte en printer...
af Lisbeth Scharling | 25. apr 2023 | Content
Er dit website (stadig) usynlig på Google? Måske har du glemt at sørge for link - altså glemt at bygge bro til din hjemmeside. Her får du et par nyttige tip til at blive fundet og blive synlig. Forestil dig, at du lige har (fået) bygget hjemmeside. Så længe der ikke...
af Lisbeth Scharling | 17. apr 2023 | Content
Flere af mine WordPress-DIVI-kunder har lavet en “linktree landingpage” hos linktr.ee -som de linker til fra Instagram og andre SoMe-profiler. Det er rigtig smart - og rigtig dumt - på samme tid. Her får du forklaret hvorfor. Og tip til en langt bedre løsning. Lad mig...
af Lisbeth Scharling | 7. mar 2023 | Web
“Man kan ikke gøre alle tilfredse!” Det argument hører jeg hyppigt, når jeg taler om at skrive og designe til særligt udvalgte målgrupper. For eksempel de ordblinde. Men også dem, der kæmper med koncentrationsbesvær, opmærksomhedsproblemer, hyperaktivitet,...
af Lisbeth Scharling | 14. nov 2022 | Web
99 ud af 100 laver alvorlige fejl på deres website, fordi de ikke ved nok om billeder til web. Nogle af de alvorligste fejl er usynlige for websitets ejer. Billeder på et website er en af de hyppigste årsager til problemer. Meget ofte er det endda alvorlige problemer...
af Lisbeth Scharling | 11. nov 2022 | Web
Billeder har “tre størrelser”, der er vigtige at kende: Bredde og højde (angives i pixel) Formatet - forholdet mellem bredde og højde (angives eksempelvis som 1:1 eller 16:9) Vægten (angives i mb eller kb) Der er adskillige fordele ved altid at bruge...
af Lisbeth Scharling | 1. nov 2022 | Web
Her får du metode og værktøjer til at finde en lækker farvepalet. Du kan bruge metoden og værktøjerne uanset du vil vælge farver til et website, til dit hjem, tøjet i din garderobe, blomster i din have…. Start med at finde den grundfarve du vil bruge. Det kan...
af Lisbeth Scharling | 28. apr 2022 | Web
Tager det meget mere end en uge at bygge dit website, er du sandsynligvis i gang med en ineffektiv arbejdsproces. Med den rigtige planlægning, kan du komme i gang på et par dage. Også hvis du har planer om et stort og unikt website i ekstraordinær kvalitet. Selve...
af Lisbeth Scharling | 20. okt 2021 | Web
Forestil dig en butik, der hver dag får 1000 potentielle kunder indenfor dørene. Normalt er der kun 10-15% af dem, der går igen uden at købe noget, Men pludselig eksploderer antallet af kunder, der kommer ind, kigger sig omkring og går uden at bruge en krone. På et...
af Lisbeth Scharling | 4. maj 2021 | Web
Jeg har lige - for jeg ved ikke hvilken gang - drøftet billedstørrelser med en kunde, der skal klargøre massevis af billeder til sit website. Helt præcist dpi og ppi. Altså dot pr inch og pixels pr. inch. Forskellen på dpi og ppi forklarer jeg i bunden af artiklen....
af Lisbeth Scharling | 1. feb 2021 | Web
Overvejer du, om du skal tilbyde webinar eller workshop? Måske kan du flette mulighederne og tilbyde et - workinar. I dette indlæg får du en del konkrete ideer til at holde et workinar. Og lave mere engagerende online møder og undervisning. Lad mig straks indrømme, at...
af Lisbeth Scharling | 20. jan 2021 | Content
Når jeg laver website til kunder, er det ikke ualmindeligt, at jeg ikke kan bruge de tilsendte billeder. Fordi de vender forkert. Altså de er høje i stedet for brede. Der er utallige andre detaljer, der kan gøre et billede uegnet til brug på et website, men horisontal...
af Lisbeth Scharling | 11. jan 2021 | Markedsføring
Du mister masser af penge, kunder, opmærksomhed og goodwill, hvis du ikke jævnligt inspirerer din målgruppe. Email er den mest effektive metode. Og det behøver ikke være det klassiske (tidskrævende) nyhedsbrev. Jeg hører fra adskillige soloselvstændige, at de gerne...
af Lisbeth Scharling | 29. dec 2020 | Content
Bruger du clipart på dit website? Så vil mange tænke: kitch. Dårlig smag. Barnligt. Uprofessionelt. Useriøst. Naturligvis findes der flotte cliparts. Sikkert endda en del, der passer fint til nogle af dine blogindlæg eller sider. Problemet med clipart er ikke...
af Lisbeth Scharling | 15. dec 2020 | Web
Skriv flere digitale overskrifter end den gode i toppen. Læg mærke til, at der er koder til seks forskellige overskrifter: rubrikker, som de også kaldes. Og det handler ikke kun om størrelse. Gode digitale overskrifter - og mange af dem - hjælper dine læsere. De...
af Lisbeth Scharling | 30. nov 2020 | Web
Atomic design er en metode. Et modulsystem, der ikke kun gør det hurtigere, smartere og sjovere at lave elegant, brugervenligt og professionelt webdesign. Ikke-professionelle webdesignere kan lave flotte sider - hurtigt - med metoden. Kort og overfladisk fortalt...
af Lisbeth Scharling | 24. nov 2020 | Web
Billeder er årsag til mange alvorlige fejl på websites. Og du kan nemt undgå problemerne. Billeder til hjemmeside skal opfylde en række praktiske krav.Er de for store og tunge, bliver din side langsom. Det koster dyrt på mange områder: Det skader din placering i...
af Lisbeth Scharling | 19. nov 2020 | Content
Vil du tiltrække kunder med godt indhold, skal du skrive jævnligt. Det kræver masser af ideer. Samt gode skrivevaner. Men du behøver ikke bruge timer for at gøre det godt. Her får du en effektiv metode til at skrive blogindlæg og nyhedsbreve på 30-60 minutter. Du...
af Lisbeth Scharling | 17. nov 2020 | Backstage
Så skete det igen-igen…. Der stod WEBINAR i invitationen! Så jeg gik online med morgenhår, pyjamas og rod i baggrunden! Bum var jeg synlig på et online møde med pænt påklædte deltagere på smarte kontorer. Med tændt mikrofon og webcam. Sådan går det desværre ofte -...
af Lisbeth Scharling | 16. nov 2020 | Web
Det ER størrelsen, det kommer an på! Vælger du forkerte skriftstørrelser til et website, kan det have adskillige negative konsekvenser En af de mest sikre veje til at vælge forkert er at lade valget styre af subjektive meninger om, hvad der er pænt - uden at bruge...
af Lisbeth Scharling | 11. aug 2020 | SoMe
Der skal ikke være ret mange medlemmer af en gruppe, før det er nødvendigt løbende at gribe ind mod uønskede opslag, upassende kommentarer og grænseoverskridende tastaturkrigere. Opgaven kræver en kasket, der sidder godt fast. Og rummelighed… Store og...
af Lisbeth Scharling | 7. jul 2020 | Content
Vil du være sikker på at få mange og begejstrede læsere til blogindlæg og/eller det indhold du markedsfører din business med? Så kan du med fordel bruge journalistens fem nyhedskriterier. Men tilføj et ekstra, som mange “rigtige journalister” vrænger på...
af Lisbeth Scharling | 2. jun 2020 | Web
Online møder vækker bekymring og modstand mange steder. Argumenterne er dog ofte lige til at skyde ned. Mødeproblemer på grund af Coronavirus (COVID-19) har fået mange foreninger og organisationer til at udsætte bestyrelsesmøder, generalforsamlinger,...
af Lisbeth Scharling | 12. maj 2020 | Web
Få et godt headset, hvis du jævnligt deltager i møder via Zoom. Gerne et med en mikrofon, der har såkaldt noise reduction. Selvom du hører mødets deltagere tydeligt, er det ikke lig med, at din stemme er klar og tydelig hos de andre. Test det med en god ven. Og test...
af Lisbeth Scharling | 11. maj 2020 | Web
Har du lært, at du skal gemme billeder til web i 72 dpi? Nogle kalder det “low res” for low resolution. Har du hørt, at 300 dpi kun er til billeder, der skal printes? Glem det! Det passer nemlig ikke. Det eneste, der betyder noget på web er antallet af...
af Lisbeth Scharling | 10. maj 2020 | Web
Digitale møder bliver bedre, hvis vi sammen drejer på et par knapper. Hvis vi fokuserer på deltagerne og indholdet - ikke på, om den tekniske platform hedder Zoom, Teams, Jitsi, Skype eller lignende Skru ned for fokus på teknikken og op for god kommunikation. Du kan -...
af Lisbeth Scharling | 7. maj 2020 | Web
Der findes en ny og smart metode i WordPress, der kan hjælpe dig med at sikre, at dine billeder ikke bliver for store - for brede og for tunge. Bruger du tunge billeder på dit website, bliver det sløvt. Din backup fylder meget. Det kan gå ud over din placering i...
af Lisbeth Scharling | 6. maj 2020 | Backstage
Jeg bruger videokonferencesystemet Zoom - mere end telefon - til at samtale og arbejde sammen med mine kunder. Det er ret smart, at kunderne og jeg kan se på farver, website, tekster, webdesign sammen. Altså samtidig. Når jeg designer website for folk, deler jeg en...
af Lisbeth Scharling | 28. apr 2020 | Blogging
Vil du tiltrække masser af besøgende til dit website? Det er ikke de sædvanlige gode råd om at bruge linkbuilding, søgemaskineoptimere, markedsføre på sociale medier, gæsteblogge etc. jeg vil give dig. De metoder skal du også kende og bruge. Men her får du ti...
af Lisbeth Scharling | 24. apr 2020 | Backstage
Mange har (overdrevent?) fokus på de praktiske udfordringer, når de skal bruge Zoom og lignende programmer til møde, kursus, webinar. Selvom du er underviser eller mødeleder med ansvar for et online møde, har du ikke ansvar for, at deltagerne er “klædt på”...
af Lisbeth Scharling | 22. apr 2020 | Web
“Kan man tillade sig at bede alle mødedeltagere om at tænde for deres webcam,” blev jeg spurgt, da jeg underviste en flok undervisere i at afvikle digitale workshop via Zoom. Tjah… har du nogensinde siddet i et kursuslokale, hvor 4-5 deltagere både...
af Lisbeth Scharling | 1. apr 2020 | Web
Deltager du Zoom møde, kursus, videokonference, webinar eller digital fredagsbar? Så er der risiko for, at følsomme eller fortrolige informationer om dig eller din business bliver delt med andre. Men det er ikke Zooms sikkerhed, du skal være mest bekymret for. Her er...
af Lisbeth Scharling | 29. mar 2020 | Web
Et simpelt håndtegn kan have voldsom effekt online. En eller to tommeltotter opad kan gøre alverden til forskel for alle deltagere i et online møde. Vi skal lære at bruge både fingre, hænder og ansigtsudtryk. Og vænne os til at gøre det Digitale møder og kurser er...
af Lisbeth Scharling | 16. mar 2020 | Content
Erfarne fagfolk med specialviden - big brains kalder jeg dem - har langt større udfordringer med at markedsføre og sælge end andre. Fordi deres kunder ofte ved alt for lidt om varen Inbound marketing er fremragende til at uddanne potentielle kunder og vække interesse...
af Lisbeth Scharling | 15. mar 2020 | Backstage
I mange år gik jeg glip af min store drøm: at have et svulstigt flor af farvestrålende dahlia i min kolonihave. Indtil mit mindset en dag slog en kolbøtte. På et splitsekund opdagede jeg løsningen på et problem, der ellers forekom mig at være uovervindeligt. Historien...
af Lisbeth Scharling | 14. mar 2020 | Markedsføring
Lav et online produkt. Eksempelvis en ebog - en PDF. En lydfil. En video. Et live online kursus. Sådanne digitale produkter har store fordele, som mange soloselvstændige overser. Her får du mere detaljeret viden om, hvorfor selv et enkelt online produkt kan gøre stor...
af Lisbeth Scharling | 11. mar 2020 | Backstage
Virus er egentlig et lidt vildledende ord i denne sammenhæng. Det er nemlig ikke frygt for Corona og andre smitsomme vira, der får mig til at holde møder, arbejdsdage og kurser online via zoom Jeg kender flere, der er sendt på hjemmearbejde på grund af Corona og...
af Lisbeth Scharling | 10. mar 2020 | Markedsføring
Overskriften dækker ikke helt, hvad jeg mener. For faktisk synes jeg, du skal gøre begge dele. Skriv både blogindlæg og nyhedsbreve. Mange får bare ikke skrevet de nyhedsbreve, de drømmer om. Hvis det også plager dig, er her et tip til at nå ud til flere Metoden er...
af Lisbeth Scharling | 1. mar 2020 | Backstage
Du bliver udsat for masser af dårlig it-undervisning. Og du er måske ikke engang klar over, at det er en del af forklaringen på, at det er svært at lære? Jeg møder adskillige kursister, der beklager, at de er “tunge” eller har svært ved at forstå...
af Lisbeth Scharling | 28. feb 2020 | SoMe
Facebook er fremragende til at nå ud til mange! Til at samle følgere og skabe fællesskaber. Til at engagere folk, vække interesse, skabe tillid…. Men også forrygende til at blive klogere på dine kunder, deres spørgsmål, tanker og behov … Forudsat at din...
af Lisbeth Scharling | 24. feb 2020 | Markedsføring
Læs dette indlæg, hvis du vil inspireres til at få kunder via social selling - ved at være aktiv i de grupper på Facebook, hvor dine kunder færdes. Og ved selv at oprette grupper til at bygge online fællesskab. Du kan i begge tilfælde tiltrække kunder. Uden at være...
af Lisbeth Scharling | 22. feb 2020 | Backstage
For et års tid siden droppede jeg en frisør, fordi hun havde dårlige telefonvaner. Det gik voldsomt ud over mine lokker. Skidt med frisuren! Den blev hurtigt genoprettet. Det mest interessante er, at oplevelsen ændrede radikalt på, hvordan jeg reagerer på...
af Lisbeth Scharling | 17. feb 2020 | Web
“Kan jeg selv passe hjemmesiden, når du er færdig med den?” Det spørgsmål får jeg fra stort set alle kunder, der hyrer mig til at lave deres website. Det er ret umuligt at svare JA eller NEJ. Begge kan være rigtige svar. Vil du eksempelvis bare ændre lidt i tekster og...
af Lisbeth Scharling | 16. feb 2020 | SoMe
Er du en drønirriterende sælger - eller et inspirerende medlem af grupper på Facebook? Pådutter du andre service, ydelser, produkter, behandlinger …? Eller er du god til at vække opmærksomhed, interesse og skabe tillid samt sympati? Der er himmelvid forskel på...
af Lisbeth Scharling | 5. feb 2020 | Web
Byg dit webite i en fart. Gerne i løbet af en dag eller to. Og start gerne med en billig model. Få det nybyggede website offentliggjort hurtigst muligt. Du behøver ikke - og bør ikke - bruge uger eller måneder på at overveje, udvikle og designe. “Rapid webdesign”...
af Lisbeth Scharling | 15. jan 2020 | Backstage
“Rigtige mænd gider ikke høre mere vrøvl” sang TV2 i midtfirserne. Nu gider kvinder heller ikke, ser det ud til. Selv kvinder er begyndt at lukke munden på kvinder (og mænd), der klager. Men det er også blevet udbredt at holde munden lukket - i stedet for at sige sin...
af Lisbeth Scharling | 13. jan 2020 | Blogging
Skriv korte og skarpe blogindlæg. Blogindlæg er en af de mest effektive metoder til at vække interesse, tiltrække masser af besøgende og vække tillid til din ekspertise. Websites med blog får betydeligt flere besøgende end den klassiske hjemmeside kan tiltrække. Du...
af Lisbeth Scharling | 5. jan 2020 | Backstage
Mere direkte tale og færre email. Det er et af mine mål for det kommende år. Jeg vil gerne skære ned på de korte emails og tale mere direkte med mine kunder. Det vil sige tale i telefon - eller holde møder online via mødeprogrammet Zoom. Det sidste synes jeg er det...
af Lisbeth Scharling | 6. dec 2019 | Web
Først det hele elementære: Et link består af mindst to led: link (en såkaldt URL) og linktekst https://webwoman.dk er URL’en til forsiden på dette website. Altså den tekniske adresse. Webwomans forside - her er UR’len “gemt” under en...
af Lisbeth Scharling | 26. nov 2019 | SoMe
Er du en af de mange, der gemmer dig på Facebook eller Linkedin ved ikke at have et profilfoto af dig selv? Så bliver du ikke lukket ind i nogen af de grupper jeg administrerer på Facebook og/eller Linkedin. Måske har du sat din kat, din hund eller dit barn på som...
af Lisbeth Scharling | 14. nov 2019 | Markedsføring
Prøv engang at spørge dig selv, hvilke følelsesmæssige behov du kan opfylde hos dine kunder. Find ud daf det! Det er nemlig højst sandsynligt nøglen til din egen succes - altså at kunne aktivere nogle positive følelser. Gør du folk glade? Får du dem til at smile?...
af Lisbeth Scharling | 13. nov 2019 | Blogging
Her får du en trin-for-trin guide til at oprette blogindlæg - også bare kaldet indlæg - i WordPress. Det er ret simpelt og hurtigt lært. Men der er et par vigtige principper og metoder, du bør kende. Allerførst: Indlæg og sider i WordPress er to forskellige metoder...
af Lisbeth Scharling | 8. nov 2019 | Content
Skriver du tekst til din hjemmeside eller blog, bør du ikke bruge Word eller lignende programmer. Det er spild af tid. Det skaber flere problemer end fordele. Og der er adskillige muligheder, der er betydeligt bedre At bruge Microsoft Word eller lignende...
af Lisbeth Scharling | 30. okt 2019 | Markedsføring
Måske er det NU du skal tage et afgørende skidt fremad i din business? Jeg har oplevet utallige soloselvstændige, der venter alt for tålmodigt på at få kunder. Og lever alt for længe af en opsparing. Mange soloselvstændige har hørt, at det kan tage tid at opbygge en...
af Lisbeth Scharling | 9. sep 2019 | Markedsføring
Foto: CSG Beach Gear Ltd Kender du typen, der strengt taget kan klare sig med en helt almindelig, meget enkel eller meget billig løsning - men som alligevel ender med at gøre det komplekst, avanceret, dyrt og måske ligefrem så uoverskueligt, at projektet ikke kommer...
af Lisbeth Scharling | 3. sep 2019 | Content
Vil du producere digitale tekster, skal du træffe nogle afgørende valg før du skriver, designer og publicerer: Vil læseren inspireres, uddannes, informeres eller underholdes? (læs om nyttelæsning vs. æstetisk læsning) Vil din modtager overvejende læse, skimme eller...
af Lisbeth Scharling | 2. sep 2019 | Content
Jeg ved - fra mig selv og mine kunder - at det ikke er noget problem at beslutte sig for eksempelvis at: skrive en ebog eller flere gå i gang med et nyhedsbrev begynde at blogge Det svære er at gå i gang med arbejdet - og være vedholdende til målet er nået. Kender du...
af Lisbeth Scharling | 1. sep 2019 | Content
Der er fire oplagte økonomiske muligheder for at lave penge ud af din ebog: sælg bogen - for at tjene penge på salget af bogen skriv og sælg din ebog for at skabe mersalg skriv ebogen for at yde bedre service til dine kunder og gøre dine ydelser mere attraktive tilbyd...
af Lisbeth Scharling | 8. aug 2019 | Backstage
Det er befriende - hyggeligt og herligt afslappende - at læse Dorte Lytjes bog om “Feminin business med maskulint drive”. Den bog kan uden tvivl inspirere og opmuntre mange (feminine) iværksættere, der er mere introverte og sensitive end de iværksættere, der brøler...
af Lisbeth Scharling | 5. aug 2019 | Markedsføring
Vil du med på GRATIS MINIKURSUS på Facebook? Ebøger har gjort det nemmere for mig at sælge min viden. Første gang jeg lavede en ebog, solgte den cirka 100 eksemplarer om måneden i årevis. Den handlede om at bygge hjemmeside i WordPress. Den gav mig en pæn såkaldt...
af Lisbeth Scharling | 22. jul 2019 | Backstage
Et gennemsnitssamleje varer 5,4 minutter, viser en undersøgelse…. Og det er desværre ikke mig, der har lavet den ;-) Det korteste samleje varede 33 sekunder. Det længste varede 44 minutter. Nogle bliver gravid i første hug. Andre skal kæmpe i måneder. For...