Poster du nogensinde reklame i grupper på Facebook? For din egen business eller for andres?
Pas på! Det er nemlig ikke nær så smart og effektivt, som mange tror:
- Det er spam
- Det er ulovligt
- Det irriterer rigtig mange
- Det kan give store bøder
- Det kan skade din synlighed på Facebook.
Der er kort sagt mange ulemper ved at gøre det. Og mange af dem opdager du ikke, før det er for sent.
Det er ulovligt og særligt risikabelt for følgende grupper at poste opslag, der ikke tydeligt er markeret som reklame:
- Du poster for din egen virksomhed
- Medarbejdere poster for arbejdsgivers virksomhed
- Du bliver betalt eller belønnet for at reklamere
De seneste år har flere i de tre kategorier fået store bøder for helt almindelige reklameropslag, Til sidst i dette indlæg får du link til artikler om bøder etc.
Ifølge markedsføringslovens § 6, stk. 4, skal erhvervsdrivende klart oplyse den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis, herunder reklame. Al reklame skal derfor tydeligt markeres som reklame. Det kan f.eks. ske med ordene ”reklame” eller ”annonce”, der skal stå tydeligt som det første i opslaget.
Det er “farligt” at poste reklame i grupper og på den personlige profil
Det er især “farligt”, fordi der er (usynlige) konsekvenser. Mindre synlighed ikke mindst, Facebooks algoritme straffer spam - blandt andet fordi Facebook vil have virksomheder til at betale for markedsføring.
Det bliver i øvrigt ikke lovligt af, at mange gruppe-adminstratorer tillader eller overser spam. Det gør de formodentlig, fordi de ikke kender markedsføringsloven og risikoen.
Brugerne slår ned på på spam
Mange brugere anmelder, skjuler og blokerer spam og spammere.
Du mister derfor synlighed og effekt ved at spamme.
Og hvorfor gøre det på den farlige måde, når du kan markedsføre dig både anstændigt, lovligt og effektivt på utallige måder på Facebook.
I mange af de grupper jeg er medlem af, er spam et stigende problem.
Hvis gruppens administrator ikke er flittig til at slette spam, eksploderer problemet.
Jeg har været medlem af grupper, der pludselig mistede mange medlemmer, fordi spam efterhånden fyldte mere end ikke-kommercielle opslag.
I mange tilfælde tror folk, at det er lovligt at poste reklame, når, hvis eller fordi
- Gruppens administrator tillader det (det er ulovligt og strafbart alligevel!)
- Der står ikke noget i gruppens regler om, at det er forbudt. (det er ulovligt og strafbart alligevel!)
- Mange andre gør det (det er ulovligt og strafbart alligevel!)
- Ingen i gruppen klager over det (det gør de helt sikkert - ved at anmelde og skjule spammere)
Store bøder for at poste spam
Det er risikabelt at poste reklame, som modtagerne ikke forud har accepteret! Uanset hvor eller hvornår det bliver gjort.
Ikke kun fordi det er ulovligt. Der ER faktisk givet meget store bøder - og mindste bøde er 20.000 kr. pr. reklameopslag.
Det er både virksomheder og “små” indfluencere, der får bøder.
Poster den samme virksomhed spam flere gange, gives der bøde for hver overtrædelse.
Fem spamopslag på en måned kan altså koste 100.000 kr. i bøde.
Spammere bliver mere og mere usynlige
På Facebook er der flere muligheder for både at anmelde og skjule dem, man ikke gider se.
Postes der spam i grupper, kan man eksempelvis.
- Anmelde til forbrugerombudsmanden
- Anmelde spam til Facebook
- Anmelde spam til gruppens administrator
- Skjule virksomheden, der spammer (så mister virksomheden synlighed på Facebook)
Jeg bruger selv sidste metode. Konsekvensen er, at virksomheden helt mister muligheden for at få min opmærksomhed. Facebook registrerer også, at mange anmelder, skjuler, blokerer en spammer. Algoritmen reagerer ved at gøre opslagene mindre synlige.
Så galt kan det gå at spamme:
30.000 kr. i bøde for at reklamere i flere Facebook-opslag
Café idømt bøde for at spamme på Facebook
Medarbejdere og virksomhed fik bøde for at spamme