Min pointe med denne historie er naturligvis ikke, at “pænt webdesign” er dårligt!
Men jeg vil gerne have dig til at tænke smart design frem for pænt design.
Jeg vil gerne gøre det tydeligt, at der er enorm forskel på, om du “bare” har en klassisk hjemmeside i pænt design - eller du har et smart designet website.

Du kan sagtens have et superlækkert designet website, der er fyldt med fejl og mangler.
Jeg har skrevet et indlæg om 7 farlige tegn på dårlige webtekster og usmart design. Læs det, når du har læst dette indlæg om at være alt for optaget af pænt design.

Smart design giver mange flere kunder

Tænk hellere på smart design (og godt indhold) end pænt design, hvis du altså vil have et website, der giver kunder. Vælg at skrive og designe, så det skaber objektive, målbare resultater.

Start i hvert fald med smart. Og gør det så gerne pænt, hvis det er muligt - uden at miste effekt.

Du får fem hurtige eksempler på pænt vs smart design

  • KNAPPER - Det er smart design, at de har et markant design. Men mange af mine kunder beder om diskrete farver og lille skrifttype. Knapperne skal helst ikke stikke ud og være iøjefaldende, mener de. Men jo. Det skal de. Knapper er ikke dekoration.
  • LINK - Det er smart, at de har en markant farve og en fristende tekst. Men nogle kunder vil slet ikke have link. Det “støjer” i designet.
  • PORTRÆTFOTO - Det er smart, at billedet vækker interesse og tillid hos dine potentielle kunder. Det er ikke nødvendigvis det, hvor du er pænest, der er mest smart at bruge.
  • TYPOGRAFI - Du synes måske det er pænt, at teksten ikke er for stor. Men det er smart, at den kan læses på selv små skærme - uden at skulle anstrenge sig.
  • REAKTION - Det er ikke nok, at dine venner på SoMe roser din hjemmeside for at være PÆN. Faktisk bør du være på vagt, hvis det er dét folk kommenterer. Du skal kunne tælle, at den fungerer smart. Skriv og design, så besøgende gør noget!

Og det er smart at MÅLE, om designet og indholdet skaber resultater.

  • Smart design handler om at kommunikere og påvirke effektivt
  • Pænt design handler om at dekorere for at pynte

Kig engang på dit website.

  • Hvilke valg har du truffet i byggeprocessen, der tager udgangspunkt i, hvad du synes er PÆNT.
  • Hvilke designmæssige valg er truffet, fordi du tror det er smarte valg - og har du talt og testet, om tingene virker?

At designe smart er lig med at være optaget af brugernes behovn vaner og reaktioner. Af hvordan du kan påvirke dem positivt. Vække interesse. Overbevise. Skabe resultater.

Dine brugere kommer ikke ind på dit website for at se på pænt webdesign (medmindre du sælger webdesign).

Hjemmesiden var pænt designet - men virksomheden gik konkurs

Naturligvis må din hjemmeside gerne være pænt designet! Men vil du have kunder i din business, skal du vælge en webproducent, der kan meget andet og meget mere end bare lave pænt design og klassisk hjemmeside.

Du skal ikke nøjes med pænt design. Og du skal ikke forvente ret mange besøgende på dit website eller ret mange kunder i butikken, hvis du har en klassisk hjemmeside.

Kan en hjemmeside får en virksomhed til at gå konkurs?

Du kommer til at høre historien om en virksomhed, der gik konkurs.
Virksomhedens ejer mener selv, at en stor del af ansvaret ligger hos det webbureau, der lavede hjemmeside nummer to. Hjemmeside nummer tre blev lavet for sent til at undgå det sidste fald. Og det er synd, for jeg er ret sikker på, at det kunne være gået anderledes.

Forlang objektive resultater af din webproducent

Det kan ligefrem koste dig din virksomhed, hvis du går alt for meget op i at få en pænt designet hjemmeside…
Der er 117 detaljer - finesser og funktioner - der er vigtigere. Særligt hvis din hjemmeside skal skaffe dig kunder. De altafgørende detaljer bliver desværre ofte overset. Det er der flere årsager til og dem vender jeg tilbage til.

En god placering i søgemaskiner er et smart, objektivt mål. (Og Google er aldeles ligeglad med, om dit design er pænt!)
Mange besøgende på websitet er et smart, objektivt mål. (Og det får du heller ikke ved at have pænt design)

Tre pæne hjemmesider - og ingen af dem gav kunder

Jeg kender et en sand, grusom og helt konkret historie om en mindre virksomhed, der fik lavet tre pænt designede hjemmesider - uden nogensinde at få kunder nok.

Efter seks års kamp gik virksomheden konkurs.

Problemet med alle tre hjemmesider var, at ejeren kun gik op i, hvad han mente var pænt.

Ejeren har tilfældigvis forstand på design (dog ikke webdesign!) og var derfor helt sikker på, at hans mening om designet var mindst lige så god at arbejde efter som alle mulige andres mening om webdesign. Så han havde meget konkrete ønsker til designet. Og fik dem stort set opfyldt.

Og pænt blev det faktisk.
Men pænt er meget sjældent nok!

Jeg fortæller historien uden at oplyse virksomhedens navn. Historien er generel, så du behøver ikke kende virksomheden.
Jeg kender i øvrigt ikke navnene på de to webbureauer, der lavede virksomhedens sidste hjemmesider.
Alle forbliver derfor anonyme.

Seks år med økonomisk krise og for få kunder

Virksomhedens offentligt tilgængelige regnskaber afslører,  at det er gået dårligt i alle virksomhedens leveår.
Virksomhedens ejer mener selv, at webbureauet bærer en meget stor del af ansvaret for konkursen.
Selv hvis det var sandt, er det trist, at der går 2-3 år, før en dårlig hjemmeside bliver fikset.

En nybygget hjemmeside kan give objektive resultater fra dag 1 den er online. Så vent ikke måneder eller år, før du forbedrer eller fornyr en dårligt fungerende hjemmeside. Hvis den ikke i løbet af få dage giver gode målbare resultater, bør du straks gribe ind og forbedre.

Hjemmesiden er naturligvis ikke den eneste forklaring på, at virksomheden endte i konkurs!
Det er dog uden tvivl sandt, at virksomhedens hjemmeside aldrig har skaffet kunder.
Hjemmesiderne - alle tre - har snarere jaget potentielle kunder væk! Selvom de alle var pænt designet.

Det startede med en hjemmelavet hjemmeside

Virksomhedens første hjemmeside lignede den, titusindevis af soloselvstændige har:
Ejeren installerede selv WordPress på et webhotel, valgte en “pæn designskabelon” og hældte indhold i skabelonen.
Det var pænt, men meget langt fra at være smart. Der var masser af fejl og mangler. Og det var svært at finde noget interessant.
Efter to år med den hjemmelavede hjemmeside (og alt for få kunder) erkendte ejeren, at der skulle en mere professionel løsning til.

Webbureau laver ny hjemmeside - med det design kunden vil have

Efter nogle års krise hyrer ejeren et mindre webbureau og får lavet…… en pænt designet hjemmeside, der er lavet på præcis samme måde som det første:

Der er installeret WordPress på et webhotel og valgt en “pæn designskabelon”.
Indholdet er derefter hældt ind i designskabelonen. Stort set samme indhold som i første version.

Denne gang får virksomhedens ejer et design, der er som han gerne ville have det - men ikke selv kunne lave på den første hjemmeside.

Han havde en masse ønsker til designet, som han bad webproducenten om  at udføre. Det gik godt et langt stykke af vejen, men webproducenten og virksomhedsejeren ender med at blive trætte af processen og af hinanden.

Virksomhedsejeren ender derfor med - berettiget eller ej ved jeg ikke - at blive voldsomt irriteret på webproducenten og arbejdsprocessen. Og da han et par år senere konstaterer, at der stadig ikke er kommet kunder i hans “butik”, der han mildt sagt rasende på webproducenten.

Tredje gang blev heller ikke lykke

Det er i denne fase jeg møder virksomhedens ejer. Cirka et år før konkursen.
Han er på det tidspunkt på vej til at få lavet en tredie hjemmeside hos et helt andet bureau.
Jeg mødte virksomhedens ejer til et arrangement og vi kommer til at tale om webdesign. Han beder mig om at kigge på hjemmesiden og fortælle, hvad der var galt med den. Og med webbureauet, der havde lavet den.

Ejeren var overbevist om, at hjemmesiden var det primære benspænd. I hvert fald forventede han - og det er jo rimeligt nok - at en hjemmeside skal give kunder i butikken.

Han var ligefrem overbevist om, at han havde haft en velfungerende forretning, hvis bare webbureauet havde lavet en ordentlig hjemmeside. Altså det webbureau, han nu kun havde dårligt at sige om.

Han var ganske godt tilfredse med hjemmesiden, da den var nybagt.
Utilfredsheden var kommet hen ad vejen.
Nu var utilfredsheden vokset til vrede.
Han ville have en ny hjemmeside. Nyt design.

Han vidste, at jeg er professionel webdesigner. Men han ville ikke have mig til at lave en ny hjemmeside. Han havde allerede lavet en kvart aftale med et andet webbureau.

Det blev hurtigt klart, at han først og fremmest ville have mig til at bekræfte sin overbevisning - at webbureauet havde lavet dårligt arbejde og altså bar hovedansvaret for. at han nu var ved at gå konkurs.

Det havde været nemt og nærliggende at give ham ret. Og det havde været det nemmeste…
Min konklusion og mit råd var ikke i nærheden af, hvad han forventede.

Han blev ligefrem rasende over min konklusion, som jeg troede ville være en hjælp.
Havde han gjort, som jeg foreslog, havde han sparet en hel del på ikke at få lavet hjemmeside nummer tre.

Mit spontane forslag, da jeg havde set hjemmesiden på min smartphone, var ret enkelt:

Du behøver ikke få lavet en ny hjemmeside!
Små, få, billige og hurtige ændringer kan gøre den nuværende bedre til at tiltrække besøgende og forvandle dem til kunder.

Du har en pænt designet hjemmeside med professionelle billeder.
Den er mobilvenlig. Den er overskuelig. Det er nemt at finde rundt.

Men teksterne er dårlige. Der er for lidt indhold, der interesserer potentielle kunder.
Du har intet indhold, der hjælper potentielle kunder. Der er kun information om dig, din business og dine ydelser.

Du har lige nu en nydeligt designet brochure, der ikke er ændrer på i flere år.

Vil du have kunder ud af din hjemmeside, bør du bruge den aktivt. Jævnligt.
Læg mere indhold på. Tilbyde indhold, dine potentielle kunder kan bruge til noget.
Opret eventuelt en blog.

En gratis hjemmeside blev sidste forsøg

Ejeren havde allerede underskrevet aftale med et andet webbureau. Det ville endda lave en ny hjemmeside til ham gratis.
Det tilbud burde han under ingen omstændigheder være hoppet på!

Hjemmesiden var gratis - bildte de ham ind - fordi de ville lade en af virksomhedens elever lave den som eksamensopgave.

Forklaringen er sandsynligvis usand.
Der er snarere tale om, at han blev udsat for fire velkendte, luskede og effektive markedsførings-trick:

  1. Et godt tilbud (i dette tilfælde “gratis hjemmeside”)
  2. En god og plausibel forklaring på tilbuddet (elevens eksamen)
  3. Virksomheden mister på gyngerne, men scorer på karrusellen. De tjener intet på at bygge hjemmeside men en del på dyr hosting og en langvarig aftale. Der var reelt tale om afbetaling - ikke en gratis hjemmeside.
  4. Reciprocity - “loven om gengældelse”. Bureauet fik ham til at tro, at DE gjorde HAM en stor tjeneste - og han var derfor mere end villig til at acceptere resten af aftalen.

Han blev kort sagt snydt, er jeg ret overbevist om.
Og den sidste hjemmeside var ikke bedre end den han havde!

Der er adskillige knapper man kan og skal trykke på, hvis en hjemmeside ikke bare skal være et pænt online visitkort. Det er mange desværre ikke klar over. Har de først betalt 10-20-30 tusinde kroner for at få en pænt designet hjemmeside, går der ofte adskillige år, før de opdager, at hjemmesiden ikke skaffer flere kunder end et gammeldags visitkort af pap.

Og har man først investeret mange tusinde kroner - og masser af mental energi - i at få bygget et website, er det nærmest uudholdeligt at skulle starte forfra med et nyt. Mange holder derfor ud. Også selvom de ved, at deres website kunne og burde være bedre.

Det koster kunder. Og kroner. Det kan være rasende dyrt at have et pænt designet website, der ikke er smart nok til at skabe resultater!

Man skal forvente helt objektive resultater:

  • Der skal komme masser af besøgende. (Regn med at en enkelt kunde kræver mindst 100 besøgende!)
  • Beøgende skal blive længe og se flere sider. (Medmindre du sælger billige, fysiske produkter)
  • Besøgende skal komme igen flere gange. (Særligt hvis du sælger viden, erfaring og ekspertise til høje priser)
  • Besøgende skal forvandles til kunder.

Masser af objektive faktorer kan afsløre, om hjemmesiden er smart designet. Om den er velfungerende. Om den skaber de ønskede resultater.

Vi kan sige det samme kort og godt på flere andre måder:

  • Ikke alt der glimter er guld
  • Sku ikke hunden på hårene
  • Døm ikke en bog på omslaget

Du skal kunne tælle, om din hjemmeside er god!

Her kan du læse om en række faresignaler, der afslører, om dit website ikke er velfungerende.

Discover more from WEBwoman

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading