Læsetid: 7 minutter

Din business skal gerne være forskellig fra dine konkurrenters. Altså skille sig ud.

Det handler ikke nødvendigvis om at være sær, skør, den bedste eller den mest larmende.

Ofte er det heller ikke kun én faktor alene, der får dig til at skille dig tydeligt ud, men snarere en kombination af flere detaljer

Du skal især sørge for at skille dig ud, hvis du vil konkurrere på andet end prisen.

Du skal naturligvis have noget godt at byde på - og vel at mærke noget, nogen har så meget brug for, at de er villige til at betale for det.

Men selv når de faktorer er i orden, vil det lette din markedsføring og dit salg betydeligt, hvis du også kan skille dig markant ud fra dine konkurrenter.

Potentielle kunder sætter pris på, at det er tydeligt, hvad du tilbyder og hvad du står for.

Gør det anderledes end dine konkurrenter - og gør det gerne bedre, sjovere, mere spændende, effektivt, udfordrende, billigere eller dyrere.

Hvis du eksempelvis kun markedsfører dig som psykolog, konkurrerer du med flere tusinde danske psykologer, der ligner dig. Er du derimod, som psykolog Camilla Carlsen Bechsgaard, specialist i konflikter mellem forældre og voksne børn, har du langt færre kolleger at konkurrere med.
At skille sig ud på den måde gør det langt nemmere for potentielle kunder at finde dig. Du gør det nemmere for dem at vurdere, om du er et bedre valg end konkurrenten. Og du behøver ikke lave besynderlige krumspring for at blive unik.

Her får du 14 tips til, hvordan du kan gøre din business, dine produkter eller dine ydelser mere markant unikke. Og til sidst fire ideer til, hvordan du kan skille dig ud på personlige områder.

Kend dine kunder1 - Målgruppe - Sørg for, at din markedsføring  henvender sig til en meget afgrænset type kunder (et segment i din målgruppe) og gør det tydeligt, at det i særlig grad er dem, du har noget at tilbyde. Det kan være en bestemt aldersgruppe, et bestemt køn, folk med særlige behov, specielle problemer,  bestemte uddannelser eller særlige egenskaber. Det kan være specialtilbud til handicappede. Makeup til folk med en bestemt hudfarve. Hårplejeprodukter til folk med krøller. Tøj til folk med en særlig kropsbygning. I London var der engang en fysisk butik, lillebitte, hvis varer kun var for venstrehåndede. I dag findes den mig bekendt kun som webshop - http://www.anythinglefthanded.co.uk

 

 

2 - Hastighed - er du hurtigere eller langsommere (mere omhyggelig) end dine konkurrenter. Kan du levere hurtigere end andre? Husk på, at hurtighed ofte - men ikke altid - er en fordel. Pointen er naturligvis, at du skal arbejde og levere i den hastighed, der matcher dine kunders behov og budget. Kan du eksempelvis rykke ud med kort varsel. Kan du levere med det samme. Har du god tid - hvis kunden har brug for, at projektet strækker sig over lang tid. Jeg har eksempelvis erfaringer fra store magasinprojekteter i mediebranchen som  jeg kan bruge til at styre webprojekter, så de ikke tager adskillige måneder at producere. Man kan sagtens lave hjemmeside eller blog på et par dage.

 

3 - Innovativ – Vær opfindsom. Tilbyd et nyt produkt, som ingen andre har tilbudt før. Eller på en anden måde. Jeg er ikke stødt på andre webproducenter, der tilbyder kunderne at være med på kontoret og arbejde med på deres webprojekt - hele vejen. Så jeg skiller mig dermed ud fra de fleste webproducenter. Kan du på samme måde udvikle dit måske helt almindelige produkt eller ydelse, så det bliver unikt i forhold til konkurrenternes? Ikke nødvendigvis bedre - men anderledes.

 

4 - Ualmindeligt produkt - det behøver ikke være selve produktet, der er ualmindeligt. Det kan også bare være, at du leverer noget, der er usædvanligt i DIN branche. Måske er det bare en lille ekstra ting, der kan overraske dine kunder positivt. Er det almindeligt i din branche at yde terapi 1:1, kan du måske sende klienterne ud af døren med en lydfil, de kan høre på deres smartphone. Eller du kan forberede dem på konsultationen med en ebog. (Jeg giver mine kunder en omfattende guide før vi laver deres hjemmeside)

 

5 - Multifunktionel – Kan du udvikle dit produkt eller din service, så det kan bruges på flere måder? I forskellige sammenhænge? Eksempel: mobiltelefonen, der også er et kamera. Pusletasken, der kan foldes ud til at være et tæppe. Tasken, der kan bruges som stol. Hjemmeside der også indeholder blog og webshop. Slankecoachen, der tilbyder at gå tur med klienten i skoven eller på stranden under sessionen - walk & talk.

 

Der er kaffe på kanden6 - Ekstraordinær kundeservice - Er du i stand til at yde ekstraordinær kundeservice? Måske bare en lille smule ekstra. Får dine kursister særlig forplejning. Serverer du god kaffe. Hjemmebagt brød. Hjælper du med andet og mere, end dine konkurrenter - og med andet eller mere, end dine kunder forventer. Henter du dine kunder på banegården eller i lufthavnen, som mange hoteller gør?

 

7 - Usædvanlig beliggenhed – Gør det nemt for dine kunder at bruge din virksomhed - gøre forretning med dig. Måske skal du have en speciel fysisk beliggenhed. Måske er du den første i din branche til at tilbyde online service. Måske tager du ud til klienter, hvor dine konkurrenter sædvanligvis forventer, at kunderne kommer til dem? Måske er din forretning på hjul - og dine konkurrenter har fast adresse. Er din business særligt handicap-venlig?

 

8 - Ekstraordinær rådgivning - Kan du hjælpe kunderne med ekstra rådgivning før eller efter det egentlige salg? Kan du guide dem, så de bliver bedre kunder, nemmere kunder. Eller så de får nemmere ved at træffe den rigtige beslutning. Husk, at du har mere ud af at få tilfredse kunder end skuffede ditto.

 

9 - Pris – Din pris sender signaler. Specielt hvis den afviger markant fra konkurrenternes priser. Er dine priser høje, signalerer det oftest kvalitet eller ligefrem luksus. Er det tilfældet, skal du naturligvis sørge for, at hele din stil matcher prisen. Er dine priser ekstremt lave, vil nogle opfatte det som dårlig kvalitet - også selvom det ikke nødvendigvis er tilfældet. Afviger dine priser meget fra standarden i din branche, vil det ofte være en fordel, hvis du tydeligt kan vise - eller forklare - hvorfor prisen afviger. Måske kan du finde en lav pris ved at udvikle en speciel businessmodel?

 

10 - Holdbarhed Har dit produkt længere holdbarhed end andres. Kortere? Nogle af de ebøger jeg sælger er eksempelvis blevet solgt med garanti for, at køberne får nyere versioner, når de udkommer.

 

11 - Garanti – Kan du levere større/bedre garanti end konkurrenterne? Garanti for effekt? Garanti for virkning. Garanti for at varen kan byttes? At den kan fornyes? At den kan leveres tilbage, hvis kunden ikke er tilfreds.

 

Din hjemmesiden må gerne pakkes ind i pænt design - men det er langt fra nok til at skaffe dig kunder12 - Indpakning - Kan du tilbyde en indpakning, der er sundere, sjovere, stærkere, mere miljøvenlig, kønnere, nemmere at åbne, fylder mindre, informerer bedre, kan genanvendes…

 

13 - Tilbud - kan du blive kendt for at komme med ekstraordinære tilbud, der overrasker folk positivt. Det kan være alt fra ekstraordinært lave priser til tilbud om at gøre noget ekstra i en periode. Måske et tilbud om at hente/bringe varer - eller hente/bringe kunden på banegården.

Og så til den ekstra bonus - tips til, hvordan du bruger din personlighed til at skille dig ud

 

Skil dig ud på fire personlige områder

Lisbeth Scharling har papir på, at hun kan trække pukkelryggede kreaturer gennem et nåleøjeUdover at du kan gøre din business unik, kan du skille dig ud på fire personlige områder, hvor dine konkurrenter ofte vil have meget svært ved at matche dig.

Det vil i mange tilfælde kunne betale sig for dig at finde dine unikke sider og så sørge for, at de både er markante og præsenteres som relevante. Hvis de altså ER relevante for din business.

Nogle af dine unikke sider skal du måske dæmpe en smule? Andre skal du måske tvært imod skrue op for. Men lad være med at forsøge at lave helt om på hvem og hvordan du er. Det er hverken nyttigt eller nødvendigt.

A - Din personlige historie - og den skal naturligvis helst på en eller anden måde være relevant og interessant for potentielle kunder. Fortæl derfor kun din personlige historie, hvis den er relevant for din business. Går du i din mors fodspor. Er du familiens mønsterbryder. Har du specielle erfaringer eller oplevelser i bagagen? Har du særlige erfaringer? Har du overvundet særlige vanskeligheder? Er du udfordret af særlige livsvilkår?

 

B - Dine faglige kompetencer - har du flere uddannelser. Måske en unik kombination af uddannelser og erfaringer? Vi handler ikke kun med folk på grund af deres faglige kompetencer, men også ofte på grund af deres personlighed. Det betyder naturligvis ikke, at det er uden betydning, om du kan levere den vare, dine kunder forventer. Personlighed alene er sjældent nok.

 

C - Din personlige stil - er du er du tatoveret fra top til tå. Er du rødhåret. Kører du i en gammel veteranbil. Går du altid med kæk kasket som Thomas Bigum. Eller bruger du brede, røde seler. Bærer du mange eller meget markante smykker. Er dine tasker usædvanlige. En enkelt unik detalje kan bidrage til, at du bliver positivt bemærket og husket. Det gælder både dit website, din frisure, din påklædning, dine markedsføringsmaterialer.

 

D - Din personlighed - er du ekstrovert eller introvert. Taler du meget og hurtigt (som Martin Thorborg) - eller lidt og roligt. Er du lattermild og vittig. Er du grovkornet, provokerende, udfordrende. Er du hurtigere eller roligere end de fleste? Det er naturligvis nemmest at arbejde med kunder, der kan lide din stil - og nemmest, hvis du er og kan være dig selv. Frem for at dæmpe dig skal du måske bare skrue op for det, der nu engang er din måde at være i verden på og tiltrække de kunder, der kan lide netop din stil, din tone. Og dermed siger jeg ikke, at du behøver udlevere dit privatliv eller alle detaljer ved din personlighed. Vis kun det, der er relevant for dine kunder at vide om dig.

HUSK: Der er altid nogen, der er dygtigere end dig.
Men der er INGEN i hele verden, der er som dig!