Prøv engang at spørge dig selv, hvilke følelsesmæssige behov du kan opfylde hos dine kunder. Find ud daf det! Det er nemlig højst sandsynligt nøglen til din egen succes - altså at kunne aktivere nogle positive følelser.

Gør du folk glade? Får du dem til at smile?
Føler folk sig kloge og ekstraordinære i dit selskab.
Er du i stand til at skabe tryghed, ro, balance?
Leverer du ydelser, der matcher dine kunders værdier?

På en eller anden måde appellerer du - forhåbentlig - til nogle stærke følelser, som folk forbinder med noget positivt.

Du kan ikke sælge noget til nogen, medmindre de har tillid til dig, din vare, din ydelse. Og tilliden opstår ofte på grund af en følelsesmæssig reaktion eller relation.

Interesse og tillid er nødvendig. Men ikke altid nok.
Der er helt sikkert bestemte følelser, der skal aktiveres, før folk er klar til at reagere.

Så hvilke følelsesmæssige knapper skal der trykkes på i din business - med de kunder DU har eller gerne vil have.

Hvilke følelsesmæssige behov har dine kunder
Har dine kunder brug for at være trygge og omsorgsfulde. At være unikke og kreative? At have power og succes?

Eller….?

Hvorfor vil jeg handle med netop dig?

Ved du HVORFOR din kunde vil være interesseret i netop dét du sælger?

Har du eksempelvis styr på, hvilke følelsesmæssige historier dine varer, din service eller dine ydelser appellerer allermest til?

Du kan bliver meget klogere på dine kunders følelsesmæssige behov ved at kommunikere med dem. Find ud af, hvilke historier de fortæller om sig selv?

  • Er de klimabevidste veganere med fokus på miljø, dyrevelfærdig og klodens fremtid?
  • Er de moderne, smarte og nytænkende med fokus på at skille sig ud fra det traditionelle.
  • Er de vanemennesker, der helst ikke laver voldsomt om på, hvad de plejer?

Uanset hvordan dine kunder opfatter sig selv og gerne vil opfattes af andre: hvordan kan din service og dine ydelser forstærke dine kunders historie. Deres selvopfattelse.

Sæt ord på dine kunders personlighed og følelser. Beskriv hvilke grupper de forbinder sig med.
Og skab så købsrejser (oplevelser), der forstærker dine kunders selvopfattelse og emotionelle behov.

Du kan finde masser af forskellige “kort over kundetyper”, der kan inspirere dig til at blive klogere på dine kunder og deres type. Men naviger ikke udelukkende efter landkort.

Modeller over kundetyper bliver først for alvor effektive, hvis du kombinerer generel viden om kunders emotionelle behov med dine egne erfaringer med målgruppe m.m. - samt med indsamlet viden om eksempelvis at lave websites, annoncer, opslag på sociale medier, nyhedsbreve, emailmarketing etc.

Discover more from WEBwoman

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading