Overvejer du at sætte en kontaktformular på dit WordPress website i stedet for din emailadresse - så overvej det lige en gang til, for det er ikke altid så god en idé, som du forestiller dig
Til sidst i dette indlæg fortæller jeg, hvordan du nemt kan indsætte en kontaktformular på din WordPress hjemmeside eller blog. Og hvordan du nemt finder afsenders mailadresse, selvom den ser ud til at være forsvundet.
Budskabet i dette indlæg er ikke, at du aldrig skal bruge kontaktformularer, men at de skal bruges rigtigt.
I nogle tilfælde er en kontaktformular en ret god løsning, men måske skifter du mening om kontaktformularer, når du har læst dette.
Mange af mine WordPress-kunder ønsker sig en kontaktformular på deres website.
De forestiller sig, at det gør det nemmere for besøgende at sende en besked.
En helt almindelig mail er ofte bedre
De kontaktformularer jeg især har noget imod er dem, du ser på screendumpet herover. Dem, der svarer til en almindelig mail og består af et felt til navn, et til mailadresse og et til beskeden. Og så naturligvis en knap til at sende.
Den slags formularer synes jeg, du skal droppe at bruge alene!
Giv altid besøgende mulighed for at vælge din mailadresse, hvis det passer dem bedre.
Hvornår er kontaktformularer en fordel
Mange vil have en kontaktformular, fordi de ikke vil have deres mailadresse på deres hjemmeside. (Hvorfor egentlig ikke?) Og ja - du kan skjule mailadressen ved at bruge en kontaktformular. Mailadressen ligger nemlig godt gemt i systemet.
Vi du have bestemte oplysninger ud af folk - fordi informationerne er strengt nødvendige - er kontaktformularen også en glimrende løsning. Eksempelvis hvis et rejseselskab skal have pasnummer, alder på deltagere og mange andre detaljerede oplysninger, som folk ikke uden videre husker at medtage i en almindelig mail.
Kontaktformularen kan hjælpe folk med at huske alle detaljer ved at bede om dem felt for felt.
Når kontaktformularer blive store, detaljerede - når de skal udfyldes med mange informationer- bliver det i øvrigt en kunst i sig selv at lave dem, så de bliver brugt - og brugt rigtigt. Jo flere felter folk skal oplyse, desto større er risikoen for, at de slet ikke gider udfylde formularen. Men det er en anden historie.
En mail er bedre end en kontaktformular
Hvis du udelukkende bruger en kontaktformular til at samle de samme informationer som en almindelig mail indeholder, er kontaktformularen ofte en dårlig løsning.
For det første er det drønirriterende - for dine besøgende - at komme ind på en hjemmeside for at lede efter din mailadresse - og så kun finde en kontaktformular.
Kontaktformularer efterlader nemlig ofte afsender med et stort problem. Når beskeden er sendt, er den væk. Afsender kan ikke bagefter gå ind i mailprogrammets ud-bakke og se, hvad der er sendt og hvornår. Og det er ikke praktisk. En helt almindelig mail kan findes frem igen, når det passer afsender.
Forkert mailadresse
Folk, der har en kontaktformular på hjemmesiden støder af og til på et andet velkendt problem: afsender skriver forkert mailadresse og kan derfor ikke kontaktes. Medmindre du kan Google vedkommende frem. Og det er ikke heldigt for en forretning at have kunder, der forgæves har bedt om at blive kontaktet :-(
Giv dem hellere din helt almindelige mailadresse, så de kan sende en helt almindelig mail fra deres mailprogram.
Sådan laver du en kontaktformular
Bruger du WordPress, kan du installere plugin’et JetPack og bagefter aktivere funktionen Contact Form.
Når du har gjort det, får du en ny knap over de øvrige i editorens værktøjslinje.
Tryk på Add Contackt Form og du kan nu tilpasse formularen, så den kommer til at se ud nøjagtigt, som du ønsker - med de felter, du vil have.
Og sådan kan den komme til at se ud, når formularen er lavet med JetPack.
Hvor er afsenders adresse - sådan finder du den
Mange designskabeloner (eksempelvis DIVI) gør det nemt at lave flotte kontaktformularer, som endog er hurtige at sætte op. Men der er et gennemgående problem, som mange har oplevet: afsenders emailadresse er forsvundet, når mailen lander i din indbakke. Har afsender ikke skrevet telefonnummer og måske endda kun skrevet sit fornavn i besked-feltet…… hvordan vil du så få fat i vedkommende og reagere på henvendelsen?
I mange tilfælde er adressen bare skjult, men nem at genfinde med dette lille trick:
I stedet for at trykke “svar” til mailen skal du trykke “svar alle” - så bliver svaret sendt til både dig og afsender.
Dette indlæg blev oprindeligt udgivet i januar 2014, men er revideret på flere punkter i februar 2017