dreamstime_s_52029561Er du kvinde og født før midten af 70’erne, får du mere end svært ved at bruge online marketing til at markedsføre din business. Er din målgruppe kvinder fra samme generation, kan du godt regne med, at dine udfordringer er betydeligt større, end hvis du vil sælge til generation Y

Online marketing er desværre ikke så enkelt, at du bare skal lære et par teknikker og så ellers bare gøre det rigtige. Din målgruppes vaner og værdier får stor betydning for, om tingene lykkes for dig.

Du er heldig, hvis din målgruppe er unge mødre fra generation Y - netgenerationen. Selfiegenerationen. Så går online content marketing meget nemmere, end hvis du skal engagere højtuddannede kvinder fra generation X

Født før eller efter midten af 70’erne er den markante skillelinje mellem de to generationer - X og Y.
Hæng dig ikke i nøjagtige årstal, for naturligvis er grænsen flydende.
I begge grupper er der naturligvis mange, der skiller sig ud og ikke ligner det generaliserende billede af generationerne.
Og du stikker måske ligefrem selv markant ud fra din generation?

Forskellene på generation X og Y har i øvrigt ikke voldsomt meget med køn og uddannelse at gøre.
Og dog - for specielt for generation X gælder, at især kvinderne har en dybtliggende modvilje i forhold til at være synlige, blande sig offentlige i debatter, sige sin mening. De skal helst være i et trygt forum, før de stikker snuden langt frem og sikrer sig opmærksomhed.

Kvinder fra generation X har derfor ofte markant sværere ved at markedsføre egen business end mændene. Kvinderne skal ofte overvinde personlige grænser og gå på kompromis med grundlæggende værdier for at gøre det.

Succesraten for mænd der åbner egen virksomhed er i øvrigt også betydeligt større end kvinders ditto.

Mænd fra generation X er dog ikke væsentligt bedre på eksempelvis sociale medier end jævnaldrende kvinder. Snarere tvært imod. Det er relativt sjældent at møde mænd fra generation X, der er lige så flittige brugere af sociale medier til markedsføring som hos kvinderne. Mænd synes at foretrække offline netværk i langt højere grad end online ditto.

Kvinder fra generation x hader at stikke ud og gøre sig synlige - også online.
Kvinder fra generation Y jagter opmærksomhed og anerkendelse på sociale medier.
Altså når vi generaliserer.

Det er - alt andet lige - betydeligt nemmere at markedsføre sig online, hvis du er fra generation Y og din målgruppe er det samme.

Det er ikke nok, at DU tør være synlig på sociale medier

Lad os sige at du - uanset hvilket køn og hvilken generation du iøvrigt tilhører - synes det er både givende og  spændende at bruge sociale medier til at markedsføre din virksomhed.

Måske er du endda ganske god til det. Du har været på et par kurser, deltaget i flere webinarer, været på konferencer, er med i netværk. Du har helt styr på teknikkerne og trives med at bruge dem.

Du kan sagtens få generation Y til at like

Er din målgruppe fra generation Y er der stor sandsynlighed for, at markedsføring via sociale medier vil gå forrygende. De deler gerne alt. Og de hjælper dig gerne - ved at like, dele, kommentere og være i dialog med dig på sociale medier.

De reagerer ikke negativt på personling branding.
De snerrer ikke af dine selfies.
De forstår udmærket, at billedet af DIG fylder hele forsiden af din bog om coaching - selviscenesættelse og selvpromovering er ikke et fy-ord hos generation Y, som det er det hos generation X

Generation X er mere tilbageholdende med at dele

dreamstime_14203422Er din målgruppe fra generation X, er det overvejende sandsynligt, at markedsføring via sociale medier bliver op ad bakke.

De vil være langt mere tilbageholdende med at reagere på dine opslag på sociale medier.
De vil sandsynligvis hellere være aktive i lukkede grupper. Eller kommunikere med dig 1:1. De foretrækker ofte private mail frem for offentlige fora.

De er ved at vænne sig til at like på Facebook - men der skal stadig en del til, før de kommenterer og deler.

Selv hvis du faktisk trives med opmærksomheden online og gerne stikker snotten frem og lufter dine meninger, er det altså langt fra sikkert, at din målgruppe har lyst til at gøre sig synlige og være aktive.

Er målgruppen veluddannede kvinder fra generation X, vil de mest sterotypiske være tynget af en nærmest arrogant modvilje mod at like, kommentere og dele. Og de vil ofte forklare det med, at de ikke bryder sig om selviscenesættelsen og selvpromoveringen på de sociale medier.

Bliv berømt uden talent

Generation Y er vokset op med, at ikke kun de kendte var kendte. Helt almindelige og hidtil ukendte mennesker kunne på minutter blive berømte via reality-tv og talentshows. Uanset de havde skyggen af talent og intelligens eller ej.

Generation Y elsker synligheden og rampelyset. Og de sociale medier.  Netgeneration eller multimediegenerationen kaldes de også.

Generation Y er vokset op med curlingforældre. De er vant til ros, anerkendelse og opmærksomhed. Og forventer at få det. De er kendt for at ville have konstant og kontant feedback på arbejdspladsen - en årlig MUS-samtale er ikke nok.

Generation Y vil ikke kun have anerkendelse. De er ofte mestre i at få den. Naturligvis poster de betydeligt flere selfies end genaration X

Vælg markedsføring med omhu

Er du synlig (nok!) på Facebook?Mange af de kurser og råd du får om sociale medier, blogging og online content marketing er baseret på de værdier og vaner, der begejstrer i generation Y - men irriterer i generation X

Selv de bedste teknikker til online marketing kan derfor være meget lidt effektive, hvis målgruppe er generation X.

Skærer vi ind til benet er der ikke så meget nyt i det. Det handler stadig om at kende sin målgruppe og markedsføre sig i overensstemmelse med målgruppen.

Men vær opmærksom på, at hvis din markedsføringsstrategi ikke giver de forventede resultater, er det ikke nødvendigvis fordi DU er dårlig til at bruge sociale medier - det kan være din målgruppe bare er nemmere at finde, hvis du engagerer dem andre steder og på andre måder.

Oversigt over generationer

  • Baby Boomerne (1940-1954)
  • Generation Jones (1955-1964)
  • Generation X (1965-1974)
  • Generation Y (1975-1990)
  • Generation Z (1991-2005)