Vil du bygge website på en dag? Lynhurtigt i gang? Tiltrække besøgende, samle leads og få kunder? Så start med et såkaldt one page website. Byg de øvrige sider én efter én.

Her får du en guide til at præsentere din business, viden og ekspertise online på få timer - ved at bygge et one page website på en dag. Du kan nå det i dag - og begynde at sælge i morgen!

Du får eksempler på, hvor hurtigt du kan lave et one page website. Også kaldet et single page website.
Du får også et par tips om søgemaskineoptimering og empatisk webdesign.

I bunden af dette indlæg får du eksempler på, hvordan et one page website kan se ud.

  • Start med en sort/hvid skitse.
  • Vent med at tænke på farver og æstetik.
  • Først og fremmest skal du have styr på dine mål, din målgruppe - dine budskaber og dit indhold.

Gør det nemt at bygge siden

Vælg en god pagebuilder, hvis du er amatør og vil designe sider på dit website.

Jeg bruger WordPress og pagebuilderen DIVI fra Elegant Themes. Der findes mange gode pagebuildere og spørger du professionelle webproducenter, vil de anbefale forskellige. Og de er vildt uenige om, hvilken der er bedst.
DIVI er rimelig enkel at sætte sig ind i og hurtig at bruge, når du har fået styr på de grundlæggende muligheder. Min oplevelse er, at de fleste nybegyndere har styr på DIVI efter 2-3 timers undervisning og 6-9 timers træning.

Lærer du WordPress og DIVI på egen hånd, tager det måneder. Det ses tydeligt i diverse grupper på Facebook om WordPress og DIVI.

Sådan kommer du i gang med færrest mulige problemer

Vil du lynhurtigt i gang - uden at bøvle med installation og indstillinger af WordPress, SEO-værktøjer, plugins og designskabelob - vil jeg anbefale min billige grundpakke. Du får et website, du straks kan lægge indhold på og kan være i luften i morgen. Eksempelvis ved at følge denne guide.

Byg et website, der begynder med en enkelt side

Et one page website kan være nyttig i mange tilfælde:

  • Kickstart af et website
  • Landingpage til et produkt
  • Præsentation af et projekt
  • Samle leads til emailmarketing (squeeze page)
  • Præsentere kursus, seminar etc. for deltagere

Brug et par minutter på at planlægge sidens indhold:

Prøv at forestille dig, at du skal bygge din side som man laver lagkage.

Find de lag - sektioner - der skal være på siden.

I første omgang behøver du ikke hænge dig i lagenes rækkefølge. Om der skal hver 1, 2, 3 eller 4 kolonner i de enkelte lag er heller ikke vigtigt i første omgang.

Arbejd hurtigt og beslutsomt. Gør det til en vigtig og bevidst del af processen at lave udkast. Du kan og skal ikke lave en færdig løsning i første forsøg!

Først og fremmest skal du vide, hvad du vil kommunikere og med hvem.

Lav eksempelvis en side, der indeholder følgende:

  1. Overskrift & tagline der viser, hvordan du skiller dig ud samt en visuel præsentation.
  2. Præsenter din(e) vigtigste ydelse(r)
  3. Om-sektion (præsenter dig og din business)
  4. Kontaktinfo og eventuelt kontaktformular

Brug mindst ét stort og flot billede, der er essensen af din business eller det du vil sælge - dit produkt eller din ydelse.
Det kan være et billede af dig eller af din ydelse. Brug det som blikfang.

Lav kun få sektioner i første omgang - og udgiv siden. Du kan altid tilføje flere sektioner. Og du kan altid arbejde med detaljer; lege med design etc.

I første omgang skal du blot “dokumentere”, at du og din business findes. Start med at lave et online visitkort.

Hvad skal der være i lagene på din side?

Start med at skrive små, skarpe bidder tekst.
Du skal ikke skrive lange romaner og designe teksttunge sider.

Når man laver webdesign til moderne læsere, er det vigtigt at tænke i mange små blokke - nærmest som en PIXI-bog til børn.
Når vi er i gang med at orientere os om forskellige muligheder, er vi utålmodige læsere.

Blogindlæg og guides som denne må derimod gerne være lange og grundige. Men lad din forside bestå at små, skarpe bidder tekst, der kan læses uafhængigt af hinanden.

Lav flere sektioner på en side - i stedet for mange sider

Læg mærke til, at jeg foreslår dig at lave sektioner, der matcher de sider, der er typiske på en klassisk hjemmeside.
  1. FORSIDE: Overskrift & tagline der viser, hvordan du skiller dig ud og visuel præsentation af dig og eller dit tilbud
  2. YDELSER: Præsenter din(e) vigtigste ydelse(r)
  3. OM-SIDE: Om-sektion (præsenter dig og din business)
  4. KONTAKT: Kontaktinfo og eventuelt kontaktformular

Hver af de fire lag kunne være fire forskellige sider - med en menu, der linker til hver at siderne.

Det tager dog sædvanligvis meget længere tid at lave fire sider end én.

Vil du straks fra start lave forside og måske 5-6 forskellige sider, er der langt mere praktisk arbejde. Det er også langt dyrere, hvis du hyrer hjælp til at få lavet website.

Du kan altid senere omdanne sektionerne på din single page til enkeltstående sider. Mere om det senere.

Om lidt får du også ideer til flere sektioner.

Men allerførst en bekymring, som mange deler:

Gider folk scrolle på lange sider?

Først det kedelige svar: Folk læser ikke lange sider fra A til Z.
Men de gider endnu mindre klikke sig gennem 117 forskellige sider for at få information!

Vi skimmer og scanner, mange af de sider vi lander på online.
Det er derfor forsiden med fordel kan bestå af små tekstbidder. (Forestil dig forsiden på et ugeblad eller månedsmagasin!)

Og så det opmuntrende svar: Folk gider godt scrolle på lange sider. Vi gør det for at tjekke, om der er noget interessant.

Heatmap service provider ClickTale analyzed almost 100.000 pageviews. The result: people used the scrollbar on 76% of the pages, with 22% being scrolled all the way to the bottom regardless of the length of the page. Kilde: Uxmyths.com

Selvom vi gerne scroller, er toppen af en side stadig det vigtigste og mest sete.

Det er det heller ikke uden betydning, hvordan tekster er skrevet og hvordan de præsenteres. Ikke hvis du vil fange moderne læsere, der er utålmodige og ukoncentrerede.

Denne guide er i øvrigt ikke en opfordring til at lave single page website i stedet for at lave flere sider.

Det er først og fremmest en guide til at komme hurtigt i gang. Ved først at bygge et single page website og hen ad vejen udvide med det nødvendigt.

Det vigtigste først.

Tilføj nyttige sektioner efter behov - én af gangen

Nu er din side online. Kort eller lang.

Den er tilgængelig for alle og enhver, der vil kigge med.
Ingen ved, hvilke sektioner eller sider du har planer om at lave i morge. Eller i næste uge.

Ingen andre end du ved, hvor ufærdig siden er!

Men nu er du klar til at udvide den meget simple side du har lavet og udgivet.

Byg flere sektioner på din one page

Du kan hen ad vejen udvide med følgende:

  1. Formular til emailliste (til nyhedsbreve og emailmarketing)
  2. Blogindlæg
  3. Købsknap, bestillingsformular, tilmeldingsfunktion
  4. Testimonials (udtalelser fra kunder)
  5. Visuelle eksempler på dine ydelser
  6. Priser, evt. en pristabel
  7. Dine billeder fra instagram
  8. Video-præsentation af dig/din business
  9. Præsenter tre kerneydelser i detaljer
  10. Logo-galleri (vis dine kunders logo)

Uanset du vil supplere med 1-5 eller alle de sektioner, der er nævnt herover, så lav én sektion færdig af gangen.

Vigtigt: Gå straks i gang med at samle leads

Vil du arbejde med inbound marketing:  tiltrække besøgende med godt indhold, samle leads og sende email for at sælge. Så er det indlysende, at du skal have en formular til at samle emailadresser.

Mange udsætter at etablere nyhedsbrev: “Min hjemmeside er ikke færdig, så jeg venter lige med nyhedsbrevet!”

Bremseklodsen i sådan et projekt er det helt forkerte mindset.
Hjemmesiden behøver nemlig ikke være færdig, før folk må se den og bruge den.

Et website til moderne marketing er ikke et produkt - det er en proces.

Tag et skridt af gangen.Tag gerne små skridt, når du bygger website. Men et af de første, vigtigste og største skridt er at konvertere besøgende til leads.

Indsamling af leads (emailadresser til marketing via mail) er en af de første funktioner, du bør aktivere på dit website.

Test hvordan dine brugere reagerer

Det er stærkt fristende for de fleste at designe efter egen smag. Altså designe noget, der er pænt.
Men det er dumt - medmindre du bare vil have et pænt online visitkort.

Vil du tiltrække besøgende og forvandle dem til kunder, skal du hellere bruge empatisk webdesign.
Altså design med 100% fokus på, hvad besøgende har brug for og reagerer positivt på.

Hvis grønne knapper får flere til at klikke, er det dumt at gøre knapperne turkise - også selvom du bedre kan lide den farve!

Lav indhold, der tiltrækker folk - byg en blog

En af de mest effektive metoder til at få besøgende til dit website er at skrive blogindlæg. Og bloggen kan fint kombineres med emailmarketing.

Er det din plan at blogge for at tiltrække interessserede besøgende til dit website, bør du straks oprette din blog. Brug et par dage på at skrive de første 3-4 blogindlæg.

Vis dine blogindlæg på en smart måde

Bygger du dit website ved at bruge WordPress og en pagebuilder som DIVI? Så kan du nemt og hurtigt præsentere dine seneste blogindlæg på dit single page website. Du tilføjer bare en sektion til formålet og indstiller, hvor mange af de nyeste indlæg, der skal vises i sektionen.

Med DIVi tager det få minutter at tilføje en blogsektion på en hvilken som helst side - og automatisk få vist de seneste blogindlæg.

Så enkelt kan du gå frem med dit eget projekt:

  1. Byg en enkelt side
  2. Tilføj 4-5 grundlæggende sektioner på siden
  3. Udgiv siden
  4. Lav og udgiv én ny sektion af gangen. De vigtigste sektioner først.

Når du er “færdig” med dit single page website, er du klar til at udvide med flere sider - og lave en menu til at navigere mellem siderne.

Igen kan du med fordel bruge princippet om at gøre det vigtigste først. Lav én side af gangen.
Lav altid første version af en side helt færdig, før du begynder at arbejde på en ny side.

Og så til eksempler på single page design

Jeg vil vise dig tre forskellige eksempler. Siderne er lange. Og det er ikke noget problem. Mange tror stadig, at en webside hellere skal være ét skærmbillede end mange. De fordeler derfor ofte deres indhold på et væld af sider.

Vi vil hellere scrolle langt nedad end rode rundt i en overvældende menu.
Lange sider er derfor ikke nødvendigvis et dårlige valg end mange sider. Ofte tvært imod.

Flertallet af dine besøgende kommer sandsynligvis via smartphone. Og så er det som regel nemmere at scrolle end at rode med store tommelfingre i lange menuer med små link.

Single page eksempel 1

Her er en side, der består af fem lag. Sidste lag samler mailadresser.

Altså lav en side, der skaber nysgerrighed. Og sørg for at holde fast i dem, der gerne vil vide mere om dig og din business.

Søgemaskineoptimering af single page website

Inden jeg viser dig flere eksempler på sider, får du lige et par tip om søgemaskineoptimering af et single page website.

Allerførst: et single page website er ikke det optimale valg til søgemaskineoptimering. Du kan dog sagtens opnå en god placering på eksempelvis dit navn og/eller dit businessnavn. Og det er da ikke nogen dårlig start.

Men lad mig lige minde om, at formålet med denne guide ikke er at få dig til at nøjes med et single page website. Slet ikke hvis du vil søgemaskineoptimere.

Hensigten er at hjælpe dig lynhurtigt og effektivt i gang med at lave et website.
Du skal samle leads.
Du skal ud over rampen. Ud over stepperne.
Når der er ro på, kan du gå i gang med at søgemaskineoptimere på udvalgte keywords.

Byg blog og søgemaskineoptimer dine blogindlæg.

Når du er klar til at udvide med flere sider, vil jeg anbefale dig at kigge nærmere på at lave pillar pages og topic clusters.

Læs mere på Search Engine journal om søgemaskineoptimering af single page website

Single page eksempel 2

Her er der kun tre sektioner på siden. Læg mærke til, hvor lidt tekst der er på siden. Du kan komme i gang uden at fedte med tekster i dagevis.

Du skal bare hae 3-4 korte og skarpe tekster med gode overskrifter - plus et tilsvarende antal billeder. Så er du godt i gang.

Single page eksempel 3

Denne sider er ikke (mere) et single page website. Man kan se, der er en menu i toppen.

Men den kan kunne være lavet som et lille begynderprojekt, der får flere og flere sektioner og senere flere sider.

Start med 3-5 sektioner. Tilføj flere sektioner. Nogle uger - eller måneder - senere er du klar til at bygge den ene side efter den anden. Og lave menu i toppen.

Sådan starter du småt og kommer op i fart

Det vigtigste princip i byggeprocessen er at starte med det mindst muligt produkt - og udvide hen ad vejen.

Husk… Du kan sagtens komme frem til dit mål i en bette bil. Også selvom du drømmer om at få en stor luksusmodel.

5 trin til få dit website op i gear

Udgivet første gang i juni 2018, men siden revideret og genudgivet.

Discover more from WEBwoman

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading