Overskrifter skal vække interesse, engagere og aktivere.
De skal gøre folk nysgerrige og få dem til at dykke ned i indhold, aktivere et link, læse …Det er ikke nok med en ordknap, nøgtern og kedelig etiket - som dem man finder på små glas med krydderier.
Ofte er det helt tydeligt, at skribenten er startet skriveprocessen nogenlunde sådan:
“Hvad skal min webside, mit blogindlæg, mit nyhedsbrev, min email handle om?”
Vupti popper det mest oplagte emneord op i forfatterhjernen.
Eksempelvis som den her, der var mit første udkast til en overskrift til dette indlæg:
Overskrifter og etiketter
Den type ser jeg desværre mange af! Emneoverskrifter. De vækker ofte mere undren end interesse.
Tag et kig på din egen eller andres hjemmeside, Ser du emneord i toppen af sider og indlæg?
Altså noget a la det her:
- Om mig
- Mine ydelser
- Blog
- Rådgivning
- Psykoterapi
Og jeg taler IKKE om punkterne i topmenuen! De må og skal nemlig gerne være korte og kontante emneord.
De første ord på websider og blogindlæg skal bimle som vækkeur
Emnelinjen i email (nyhedsbreve etc.) skal også give modtager en uimodståelig trang til at åbne og læse
“Æggende, vækkende og dækkende”. Sådan skal en overskrift være, lærte jeg på journalisthøjskolen.
Jeg lærte også, at overskrifter hedder rubrik mellem fagfolk. Og det er faktisk et bedre udtryk, vil du se om lidt.
Du skal have gode rubrikker på dit website. (Det handler også om SEO)
Du skal også bruge masser af etiketter (emneord) - men ikke som overskrift.
Og du skal kende forskellen på en etiket og en rubrik - og undgå at bruge dem forkert. Ellers mister du læsere. På splitsekunder.
To almindelige årsager til forkert brug af etiketter og rubrikker
- Det er pærenemt at skrive etiketter
- Det er hamrende svært at skrive gode rubrikker
Lad mig starte med det nemme: etiketter.
Det her er ligner en rubrik, men det er kun en etiket:
Rubrikker og overskrifter
Etiketter består ofte af 1-3 ord. Som den du lige har set.
Etiketter er lakoniske - kortfattede, præcise, nøgterne, nyttige. Men ikke spændende.
Ingen går ind i lokale bare fordi der står “MØDELOKALE” på døren, men det er en nyttig etiket!
Du får om lidt en simpel test til at afgøre, om du har lavet en etiket eller en god rubrik.
Rubrikker er mere interessevækkende end etiketter
Selvom overskrift og rubrik er to forskellige betegnelser for det samme, bruger jeg helst og oftest fagudtrykket rubrik. Fordi det så er nemt at tale præcist om de forskellige typer:
- Rubrik (eller overskrift) er et vidtfavnende udtryk
- Hovedrubrik eller toprubrik (I toppen af en side)
- Underrubrik (Under toprubrik)
- Mellemrubrik (Mellem afsnit i tekst)
Rubrikker kan få folk til at blive - eller forsvinde i en fart
- Gode rubrikker får modtagere til at åbne døren til dit nyhedsbrev eller din email
- Gode rubrikker får flere til at læse indholdet på dit website
- Gode mellemrubrikker kan få folk til at læse lidt mere, selvom de var ved at miste interessen
- Link med en god rubrik kan få flere til at zigzagge rundt i store mængder indhold
Vil du skrive gode rubrikker, skal du formulere hele sætninger. Helst tankevækkende.
Etiketter gør det nemt og hurtigt at vælge
Salt og sukker ligner hinanden så meget, at man som regel er nødt til at tjekke en etiket på beholderen. Ellers kan man nemt tage fejl og totalspolere en ret.
- Etiketter kan gøre det nemt for folk at navigere i store mængder indhold
- Bruger du lange rubrikker, hvor du skal bruge kortfattede etiketter, bliver dit website uoverskueligt.
- Bruger du kun etiketter - ingen gode rubrikker - vil folk ikke læse dine tekster
- Bruger du for få etiketter, bliver det et bøvl for besøgende at finde det, de søger
Lad mig bruge en beskrivelse af en krydderiblanding som eksempel.
1. Baharat Asani (etiket)
2. GUIDE: Alt du skal vide om krydderiblandiungen Baharat Asani (rubrik)
Baharat Asani er en kortfattet etiket
Etiketter guider os. De gør det nemt at finde bestemt indhold mellem mange muiigheder. Eksempelvis finde et bestemt krydderi mellem måske 50 beholdere med forskellige etiketter.
- Etiketter er gode på beholdere til krydderier og krydderiblandinger
- På bøtter, krukker og glas på badeværelser
- På grønne plastflasker med skruelåg og farligt indhold
- På flyttekasser og postkasser
- På glas med syltetøj og fryseposer med mad
På web bruger vi etiketter til følgende formål
- Knapper
- Link-tekst i topmenuen
- Beskrivende stikord over rubrikker
- Stikord over bokse med tekst
- Stikord i begyndelsen af sætninger
- Tags
- Kategorier
- Filtre (eks. pris, størrelse, farve …)
Det er som regel en fordel at være konsekvent med design af etiketter. Eksempelvis skrive dem med VERSALER. Med en bestemt skrifttype/skriftstørrelse og altid tydeliggøre, om etiketten er et aktivt link eller almindelig tekst
Etiketter skal matche brugernes mentale model af websitet. At hvordan de opfatter arkitekturen og tingenes orden.
På web bruger vi RUBRIKKER til følgende formål:
- I toppen af sider
- I starten af nye sektioner
- Mellemrubrikker til at fastholde interesse
- Titler (til SEO)
“Alt du skal vide om at rubbe kød med Baharat Asani” er en god rubrik
Den sætning vil fungere dårligt som etiket. Fordi den er lang.
Prøv bare at klemme hele den lange tekst ind på en bette beholder. Gør det samme med 49 andre små beholdere og stil dem ved siden af hinanden på en hylde. Det bliver et mareridt at finde det, du aktivt leder efter, hvis der ikke er en kortfatte etiket på hver bøtte.
En veludført rubrik er god til at friste fok til at læse noget, de måske ikke engang ved, de kan bruge. Noget, de ikke på forhånd har tænkt sig at læse. Du leder ikke efter Baharat Asani, hvis du aldrig har hørt om blandingen. Men du kan sagtens fristes til at læse om produktet - af en god rubrik.
Forestil dig, at alle nyheder i avisen eller på nettet kun bliver beskrevet med en kortfattet etiket:
Jeg napper lige et par eksempler fra det seneste døgns nyhedsstrøm - med en knastør etiket over rubrikken:
KRIMINALITET
“Flere og flere børn er mistænkt i drabssager i Sverige”
EKSTREMISME
“Britisk regering vil behandle kvindehad som ekstremisme”
GRUNDVAND
“Eksperter advarer – de kommende måneder kan give massive oversvømmelser”
Etiketter hjælper os med at navigere og hurtigt finde informationer.
Rubrikker er gode til at informere og vække interesse
Quickguide til at teste, om du har lavet en kedelig overskrift
Du kan finde utallige vejledninger i at skrive gode overskrifter. Det er et kapitel og en kunst for sig. Jeg vil her og nu nøjes med at give dig en simpel metode til lynhurtigt at teste, om din overskrift er en god rubrik - eller bare en etiket.
Du kan bruge testen i virkeligheden. Du kan også fantasere dig til resultatet.
Forestil dig, at du stopper en ven på gaden og læser din seneste overskrift højt.
I samme øjeblik du ser din ven hilser du. Og så fortsætter du straks med: “Ved du, at …” :
- Britisk regering vil behandle kvindehad som ekstremisme
- Flere og flere børn er mistænkt i drabssager i Sverige
- Eksperter advarer – de kommende måneder kan give massive oversvømmelser
Det giver mening, vil du nok give mig ret i.
Prøv så med etiketter. De vil få din ven til at mistænke, at du ikke er helt skarp:
Hils på din ven og sig straks “Ved du, at …”
- Kriminelle børn i Sverige
- Kvindehad i England
- Flere oversvømmelser
Det er Goddag mand! Økseskaft!
De dovne nøjes med etiketter, fordi der er svært at skrive rubrikker
At skrive gode rubrikker er en kunst. Og det er svært.
Mange gode skribenter er dårlige til rubrikker.
Professionelle kan bruge lang tid på at skrive en god rubrik. Men det betaler sig at bruge tiden.
Nogle gange skal man skrive om flere gange, før man rammer noget, der fungerer.