Læsetid: 5 minutter

Inbound eller outbound marketing er de to grundlæggende og meget forskellige måder du kan markedsføre din business på. Det er ikke kun forskellige markedsføringsmetoder men også forskellige måder at drive business på. Rent ud sagt handler det om enten at være hjælpsom, inspirerende og tiltrækkende - eller irriterende, afbrydende og selvoptaget

Telefonopkald fra sælgere, popup-bokse på websites, blinkende bannere, reklameblokke midt i film, sælgere på gågaden eller i butikscentre - det er afbrydende markedsføring, som irriterer mange mennesker.

Flere og flere af os foretrækker selv at opsøge de virksomheder, vi vil handle med. Vi bruger Google, blogs og sociale medier til at finde virksomheder og produkter, vi har tillid til. Din markedsføring afgør, om vi får tillid til dig og din ekspertise.

  • Outbound marketing handler om at opsøge folk, afbryde dem og eventuelt overbevise dem - eksempelvis ved at bruge reklamer og annoncer. Kort fortalt er det traditionel og gammeldags markedsføring med fokus på afsender og produktet.
  • Inbound marketing handler om at tiltrække dem, der er interesserede i eller har brug for den vare, service eller ydelse, som din business tilbyder. Det er moderne marketing som overvejende foregår online og med fokus på kundens behov og interesser.

Udtrykkene outbound og inbound stammer efter sigende fra luftfartsindustrien.
Inbound fly er dem, der ankommer til lufthavnen.
Outbound er fly, der er på vej væk fra lufthavnen.

If you have more Money than brains, you should focus on Outbound Marketing.
If you have more Brains than money, you should focus on Inbound Marketing. – Guy Kawasaki

Dit website skal passe til din markedsføring

Før du går i gang med at lave website og markedsføre dig, bør du vælge den metode, der passer bedst til dig. Dit budget, dine grundlæggende værdier, dine arbejdsmetoder, dine kompetencer, din business, dine produkter og din målgruppe.

  • Hjemmeside til outbound marketing - en meget enkel hjemmeside er ofte nok.
  • Website til inbound marketing kræver en række nyttige og nødvendige funktioner

Content marketing nævnes så ofte i forbindelse med inbound marketing, at mange opfatter det som det samme.

Content marketing handler om at markedsføre sig ved at levere indhold, der er relevant, interessant, engagerende og dermed i stand til at underholde, uddanne, inspirere, overbevise og skabe tillid. Og content marketing kan bruges, uanset du i øvrigt vælger inbound eller outbound marketing. Online eller offline marketing.

Vælger du outbound marketing, kan du sagtens droppe content marketing - hvis andre værktøjer passer bedre til dig, din business, dine kunder.

Vælger du at drive business med inbound marketing, er du også nødt til at vælge content marketing - så er du nødt til at producere indhold, der er brugbart for potentielle kunder. Og det kan være mange former for indhold.

The more content I can put out, the more luck I have
VaynerMedia CEO, Gary Vaynerchuk

Gode tekster er nødvendige i inbound content marketing

Brand journalism er et vigtigt værktøj i inbound marketing.
Gode tekster er af mange årsager en helt basal og grundlæggende nødvendighed i content marketing og inbound marketing. Blandt andet fordi tekst er den bedste vej til at blive fundet online via søgemaskiner. Men der er mange andre former for indhold, der kan tiltrække kunder - eksempelvis billeder, video, lyd, infografik m.m. Se flere eksempler herunder.

Uanset hvilken form for indhold du vælger, skal du levere content af høj kvalitet.
Dårligt indhold vil være spild af tid og kan i værste fald skade dit salg og dit omdømme.

Du kan sagtens sælge ved hjælp af outbound marketing uden nødvendigvis at bruge content marketing.
Men det er svært - jeg vil nok sige umuligt - at vælge inbound marketing uden også at være god til content marketing og brand journalism.

  • Content marketing kan bruges både i inbound og outbound marketing
  • Content marketing kan bruges både online og offline
  • Inbound marketing foregår overvejende online og kræver content marketing
  • Outbund marketing foregår både offline og online, men kræver ikke content marketing

Den følgende gennemgang af de to forskellige former for markedsføring er stærkt farvet af, at jeg selv er en forbruger, der hader opsøgende marketing. Så er du advaret.

Inbound marketing - vær tiltrækkende

Inbound marketing handler om at blive fundet online ved at målrette dit indhold og din markedsføring til en meget præcis gruppe - potentielle kunder. Du behøver ikke have titusindevis af besøgende, hvis du kun har brug for 100 nye kunder om året. Og inbound marketing handler om ikke at sigte bredt, men om tværtimod at kommunikere med en meget specifik målgruppe. Dem, der allerede er interesseret i din business, dine ydelser og din service.

  • Blogindlæg om emner, der er relevante og interessant for dig - som regel opdager du dem, fordi du har ledt efter konkrete informationer. Du har googlet og fundet et link på søgeresultatsider. Eller du har fundet omtale og link andre steder. Blogindlæg behøver ikke være tekst, men kan være billeder, infografik, video, lyd (podcast).
  • Webinarer om emner der interesserer målgruppen er en særdeles udbredt form for reklame. Ofte så pænt pakkket ind, at vi ikke umiddelbart tænker reklamer
  • Video - underholdende eller oplysende - bruges ofte i inbound marketing
  • Slides kan have samme effekt som video
  • eBøger - gratis eller betalte - er fremragende marketing. Giv folk en bid af din viden, så de får indtryk af hvem du er, hvad du kan og hvordan du gør tingene
  • Fora, medlemsklubber og grupper online - lyt og hjælp folk med at forandre verden
  • Nyhedsbreve - effektiv til branding og information (samt direkte salg)
  • Events

Metoder i inbound marketing - eksempler

  • Branding - vis at du har en unik virksomhed
  • Personaer - du skal kende din målgruppe
  • Brand journalism
  • News you can use og/eller telling without selling - guides, instruktion, inspiration, viden. Serveret som tekst, billeder, video, lyd, infografik, spil, musik, film, teater
  • Social dialog - kommuniker med potentielle kunder og ambassadører
  • Søgemaskineoptimering

Kanaler i inbound marketing - eksempler

  • Blogindlæg
  • Sociale medier
  • Ebøger
  • Video
  • Slides
  • Events (film, fester, koncerter, forestillinger man inviteres til at deltage i)
  • Webinarer

 

Outbound marketing - vær opsøgende

Outbound marketing handler om at opsøge og/eller afbryde i håb om at opnå positiv opmærksomhed. Der er masser af resoourcespild i outbound marketing, fordi du er nødt til at sigte bredt for at ramme de relativt få interesserede.

  • Word of mouth - få andre (tidligere kunder) til at anbefale det. Det er særdeles effektiv markedsføring.
  • Telefonsalg - du skal regne med at ringe forgæves mange gange i forsøg på at fange potentielt interesserede kunder - og du undgår ikke at forstyrre, genere og irritere mange i processen. Vil du bruge den metode bør du lære teknikkerne til at forvandle et nej til måske eller et ja.
  • Netværkssalg - der findes netværk, der er baseret på, at man hjælper hinanden med at skaffe kunder. Eksempelvis ved at anbefale hinanden.
  • Demonstrationer - eksempelvis Tupperware-parties, gratis informationsmøder, demonstrationer af produkter etc.
  • Annoncer i trykte medier de er dyre og skal laves med professionel hjælp til udformning af både budskab og udseende.
  • Reklamer på tv eller i biografen rasende dyre. Bliver ikke kun set af de reelt interesserede
  • Plakater i bybilledet bliver heller ikke kun set af dem, der har en potentiel interesse i varen, der reklamere for
  • Reklamer der vises før YouTube videoer forstyrrer folks egentlige forehavende og afbryder seerens egentlige ærind
  • Pop-up reklamer og bokse på websites afbryder eller forsinker den besøgende og irriterer mange, men kan være effektive, hvis målgruppen accepterer dem.
  • Email marketing - sælg via emailkampagner. Efektivt, hvis du lærer at gøre det rigtigt. Det er ikke nok bare at fyre en mail med tilbud afsted til kunder.
  • Pressemeddelelser - kan være effektiv branding og dermed bane vejen for salg og succes

Metoder i outbound marketing - eksempler:

annoncer, sponserede historier, promoveret indhold, kuponer m. rabatter, pop-up reklamer, artikler

Kanaler til outbound marketing - eksempler:

  • annoncer i trykte medier (aviser, ugeblade, medlemsblade)
  • annoncer i digitale medier (websites)
  • reklamer på radio og tv
  • reklamer på produkter
  • annoncer på Googles søgeresultatsider
  • annoncer og promoted indhold på sociale medier
  • reklamer via apps
  • sponserede indlæg på blogs
  • flyers der deles ud
  • plakater
  • email (det er spam hvis du ikke har folks tilladelse)
  • events (flash mob, optræden på offentlige steder)