Content mapping

Den smarte metode til at planlægge og producere moderne indhold, der kan tiltrække mange besøgende og skabe objektive resultater

Denne guide er en introduktion til content mapping. Skrevet til dig, der vil skrive moderne webtekster til et website. Uanset du arbejder med dit eget website eller skriver til andres.

At planlægge godt indhold er guidens hovedfokus. Den inspirerer også til at bruge design til skabe målbare resultater - frem for kun at designe noget, der er pænt.

Find mål før du planlægger indhold

Planlæg indhold, før du vælger design

 

Planlæg sider, før du skriver tekster 

Glem webdesign… lidt endnu. Content first!

Fordi du så nemmere vækker interesse, engagerer, skaber tillid, sælger….

Tænk på indhold før webdesign. Vent med at overveje, hvordan dine sider skal designes.

Du får smartere (mere velfungerende webdesign) hvis du begynder med content design og content mapping.

Hvorfor bruger jeg engelske udtryk

Fordi du kan Google masser af viden frem, hvis du søger på de engelske udtryk. Du er ikke særligt godt hjulpet ved kun at kende danske oversættelser (som stort set ingen bruger).

Content first handler om planlægge indhold før man designer.

Content design handler om at planlægge indhold med udgangspunkt i brugernes interesser og behov.

Content mapping handler om at få overblik over, hvad du har brug for at indhold - før du planlægger sider.

Content mapping giver bedre indhold

Content mapping hjælper med at fokusere på mål, planlægge sider og skrive tekster, der matcher dine mål. Metoden vil også øge dine ambitioner.

Mange oplever, at det er overvældende, anstrengende og udfordrende at skrive til eget website - både at komme i gang og blive færdig. Selv professionelle skribenter rammes af perfektionisme! Og angst for ikke at skrive godt nok.

Skriv kladder og lav forbedringer

Webtekster bliver ikke perfekte i hverken første eller anden version! Sats på at skrive gode udkast, der skal forbedres løbende.

Indstil dig på, at selv sprogligt perfekte tekster skal optimeres, når de er lagt online. Måske flere gange. Du skal studere, hvordan de virker - teste og samle data - til at forbedre. Gør du det, får du meget mere ud af dit website.

Sådan får dine tekster et ekstra nyk opad på kvalitetsstigen

Før jeg blev webdesigner på fuld tid, var det mit job at redigere og layoute artikler, der var skrevet af professionelle skribenter.

Selvom jeg ofte omtaler mig selv som webdesigner - eller content designer - har jeg fokus på både at skrive og designe.  Jeg designer for at kommunikere. Ikke bare for at dekorere.

Jeg hjælper derfor gerne mine kunder med både webtekst og webdesign. Uanset du har let eller svært ved at skrive!

Stil skarpt på dine kunder og deres købsrejse

Content mapping bliver en nemmere proces, hvis du først bruger et par minutter på at tune ind på dit overordnede mål. Og dine kunders købsrejse.

Hvike ydelser vil du sælge?

Hvilke behov opfylder du?

Hvem er din målgruppe

T

Hvordan finder kunderne dig

Kickstart content mapping processen med at skrive nogle få linjer om de fire punkter.

Hvilke behov har dine kunder. Hvor opdager de dig? Hvor leder de aktivt efter dine ydelser FØR de lander på dit website?

Sådan kommer du med på kundens købsrejse

Købsrejsen er hele processen fra kunden overvejer at købe, undersøger muligheder, finder leverandører, overvejer for/imod, sammenligner med konkurrenter, træffer en beslutning…

Sælger du viden, erfaring og ekspertise til høj timepris, kan kundens købsrejse (beslutningsprocessen) vare måneder - og kræve, at du er synlig utallige gange undervejs.

Regn aldrig med, at folk kommer ind på dit website, kigger og så er klar til at handle med dig. Vi skal ofte påvirke kunden mange gang over lang tid.

Det er dét godt indhold og en smart designet hjemmeside kan hjælpe med.

 

Forestil dig, at du går i dine kunders sko

Hvordan begynder kundens rejse frem til at stole på dig og handle med dig?

Opmærksomhed

Hvor opdager kunden dig for allerførste gang - altså før vedkommende lander på din hjemmeside?

Hvordan finder folk frem til din hjemmeside - sker det via Google, via annoncer, via sociale medier….

Hvad får folk til at besøge din hjemmeside? Har nogen anbefalet dig?

Hvilke markante og erkendte behov har dine kunder? Hvad er deres såkaldte pain point?

Hvad vil DINE potentielle kunder gerne læse om. Hvilken slags indhold vil de være særligt glade for at finde. Hvilke tekster kan du lægge på for at inspirere, uddanne, hjælpe, fascinere…

Hviken slags faktuelle informationer leder dine kunder efter, før de er klar til at købe?

Hvilke emotionelle behov (triggere) skal du aktivere for at give kunder lyst til at handle.

Lad os få styr på det....

Mens du læser denne guide, får du løbende opfordringer til at tage noter. Hav en stak A4 ark samt tusser klar, hvis du vil rykke tættere på et resultatskabende website.

Lad os få styr på det

Mens du læser denne guide, får du løbende opfordringer til at tage noter. Hav en stak A4 ark samt tusser klar, hvis du vil rykke tættere på et resultatskabende website.

Har du styr på (alle) dine vigtige mål?

Blive fundet (via Google)
Få besøgende (via Google)
Sælge noget til nogen
Der er mange flere mål, du kan sigte efter. At have fokus på målene sikrer, at vi skriver og designer godt indhold. Og skaber resultater.

Spørger jeg mine kunder, hvad de vil opnå med deres website, har de ofte kun 1-3 mål

Tjek om du når dine mål

Et af de første mål du kan og bør holde øje med er, om der kommer nok besøgende på dit website.
Uden besøgende er dit måske pænt designede websitet intet værd.

Find mål før du planlægger sider og skriver tekst

Planlæg ikke sider og menustruktur før du har defineret dine mål. Dén rækkefølge er et af de afgørende principper i metoden.

1

Fastlæg dine mål: tiltrække besøgende, vække interesse, sælge….

2

 Vælg hvilke sider (og indlæg) du skal oprette og indrette til de forskellige mål.

3

Få styr på, hvilke funktioner du skal bruge til at opfylde de ønskede mål.

4

Skab overblik: Vælg og prioriter indhold, funktioner og design.

Content mapping er ikke planlægning som man plejer

Flertallet af mine hjemmeside-kunder planlægger indhold på samme måde:

De studerer webdesign. Besøger websider. Tænker i farver, billeder - æstetiske løsninger.

Senere laver de en liste over sider og organiserer dem i en menu.

Sædvanligvis er udgangspunktet altid det samme:

  • Hvordan skal det æstetiske design se ud
  • Hvilke sider vil jeg have på mit website
  • Hvad skal siderne hedde.
  • Hvordan skal de organiseres i menuen.

Der er ikke nødvendigvis noget galt med den metode og rækkefølge. Men sjældent nok til at lave et moderne website, der skaber resultater.

Prøv i stedet at tage udgangspunkt i behov. Både dine og brugernes behov. Både de praktiske og de emotionelle behov.

Nogle tekster på dit website skal fange besøgende

Det er en god ide at fastlægge, hvilke ord og vendinger du vil findes på via søgemaskiner - og så sikre, at de er brugt de rigtige steder. Måske skal du også findes via samtaler på sociale medier?

Nogle tekster skal vække interesse hos målgruppen

Overskrifter eksempelvis. Også kaldet rubrikker, underrubrikker og mellemrubrikker. Dem skal du skrives på en helt særlig måde. De skal også designes, så de skiller sig markant ud fra den øvrige tekst.

Nogle af dine tekster skal være gode til at sælge

Man kalder ofte salgstekster for copy. Dygtige copywritere skriver gode salgstekster. De kan trykke på emotionelle behov. Såkaldte landingpages er oftest lavet med særligt fokus på at sælge.

Lav en liste med mål

Tag et A4 ark (eller en side i en notesbog) og skriv en liste med alle de mål, du her og nu kan komme i tanke om. Sørg for god plads. Du kommer på mange flere i løbet af processen!

Lav også gerne plads til at supplere med noter.

Der er mange og forskellige mål, du skal sigte efter

“Den, der løber efter to harer fanger ingen,” lyder et ordsprog.

Det er ikke helt sandt. Du skal løbe efter mange mål - blive fundet, vække interesse, skabe tillid…. Men du skal ikke løbe efter det hele på samme tid.

Hver side på dit website skal have et primært mål. Måske også et sekundært.

Blive fundet er måske det primære.
Vække interesse eller sælge kan være det sekundære.

Start med at lave en liste over alle dine mål og delmål. Lav en lang, uprioriteret liste.

Vil du eksempelvis:

  • Tiltrække besøgende via Google
  • Tiltrække besøgende via SoMe
  • Tiltrække besøgende via emailmarketing
  • Tiltrække besøgende via annoncer
  • Få folk til at konkludere, at du har en god løsning på et eller flere af deres behov
  • Inspirere folk til at lære noget, gøre noget, prøve noget
  • Skabe overblik over muligheder/ydelser
  • Besvare brugernes spørgsmål
  • Vække interesse for at se mere
  • Skille dig ud fra konkurrenter
  • Skabe tillid
  • Få folk til at huske dig
  • Underholde folk
  • Engagere - etablere en længerevarende relation
  • Få folk til at skrive til dig
  • Få folk til booke en tid
  • Få besøgende til at tilmelde sig nyhedsbrev
  • Få besøgende til at følge dig på SoMe
  • Sælge ydelser, service etc. (kurser, rådgivning, produkter)

DIN liste ser måske anderledes ud?
Måske har du flere eller færre punkter?

 

Lad os stille skarpt på et par mål:

Tiltrække besøgende via Google - start med at definere, hvilke søgeord, du forventer at blive fundet på. Udpeg bagefter de sider, der skal opfylde netop de mål. Mange kalder den slags sider for pillar pages.

Vække interesse - forsiden er ofte helt oplagt til det formål. Prøv at se på den som forsiden på et månedsmagasin. Indholdet må gerne være små skarpe appetitvækkere med link til indhold, der går i dybden.

Besvare brugernes spørgsmål - det er ofte sider, der hjælper folk videre i deres beslutningsproces. Det kan eksempelvis være de såkaldte landingpages eller salgssider.

Etablere relation - det kan være en side, eller en popup-boks, der får folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, din gruppe på Facebook, din Instagram-profil etc. Målet er ofte et af de vigtigste på et website. Folk køber ikke noget af dig, bare fordi de besøger din hjemmeside en enkelt gang.

Skabe overblik - sælger du flere ydelser i samme kategori kan det være en gode idé at lave en side, hvor du skaber overblik over de ydelser, du har. Lav link fra oversigten til de enkelte sider (salgssiderne)

Sælge - hver af dine ydelser bør have sin egen salgsside

Nu har du defineret dine mål.
Prøv så at beskrive, hvilke sider, der kan hjælpe dig med at opfylde dine forskellige mål.

Blive fundet

  • Forsiden
  • FaceBook

Tiltrække besøgende via Google

  • Forsiden
  • Landingpage om ebog
  • Landingpage om kursus-1
  • Landingpage om kursus-2
  • Landingpage om kursus-3

Funktioner:

SEO-plugin

Vække interesse

  • Forside
  • Om-side
  • Blogindlæg
  • FaceBook

Besvare brugernes spørgsmål

  • Blog
  • Om-side

Funktioner:

Blog
Læs mere af samme
Statistik
Abonner på indlæg

Etablere relation

  • Side og gruppe på Facebook
  • Side om fordele ved mit nyhedsbrev

Funktioner:

Blog
Læs mere af samme
Statistik
Abonner på indlæg

Skabe overblik

  • Websitets forside
  • Side med korte tekster om kurser

Sælge

  • Landingpage om ebog
  • Landingpage om kursus-1
  • Landingpage om kursus-2
  • Landingpage om kursus-3

Forbind mål med sider

Lav et ark for hvert af dine mål.
Skriv et mål i toppen af et A4-ark.
Eller på en side i en notesbog.

For hvert mål skal du nu få styr på, hvor du vil have fokus på det mål. Altså hvad vil du opnå med de forskellige sider på dit website.

Hvilke sider skal opfylde hvilke mål

Hvis du ikke har fokus på, hvad du helt konkret vil opnå med de enkelte sider (og tekster) er der risko for, at siderne ikke gør nogen forskel.

Din om-side skal eksempelvis ikke bare være en (lang) faktuel fortælling om dig. Beslut dig hellere for, at teksten om dig eksempelvis skal vække interesse og skabe tillid.

Når du har lavet listen over dine forskellige mål, kan du begynde at præcisere hvor og hvordan målene skal opfyldes.

  • Hvilke sider med hvilken slags indhold vil være ideelle til at opfylde de enkelte mål? Forsiden skal ofte vække interesse og få folk til at fordybe sig i andre sider.
  • Hvilke funktioner skal du bruge til at hjælpe dig med at opfylde dine mål. Skal du have et nyhedsbrev for at skabe en længerevarende relation?

Blive fundet

  • forsiden (mit navn)
  • om-siden (personnavn)
  • diverse seo-optimerede sider (pillarpages)

Vække interesse

  • forside
  • om-side
  • blogindlæg
  • blogindlæg

Sælge ydelser

  • Landingpage om kursus-1
  • Landingpage om kursus-2
  • Landingpage om kursus-3

Læg mærke til, at nogle sider er nævnt sammen med flere mål. Du må naturligvis gerne have flere formål med en side, men vær altid opmærksom på, hvad der er det vigtigste. Og opmærksom på, om der er konflikt. Om du gør det svært at fokusere og vælge.

Forsiden skal søgemaskineoptimeres, så den opfylder behovet for at blive fundet på firmanavn.
Forsiden skal også vække interesse for det væsentligste indhold på websitet.
Om-siden skal søgemaskineoptimeres med dit navn som keyword - så du bliver fundet.
Om-siden skal også vække interesse for dig - og få folk til at engagere sig i dig.

Du kan få flere besøgende og sælge mere til flere, hvis du tænker på “mål og indhold” før “design og sider”.

  • Få et bedre website
  • Skriv meget bedre webtekster
  • Få mange flere besøgende på websitet
  • Få flere kunder meget hurtigere
  • Dit design vil fungere bedre - og ikke kun være pænt
  • Spild ikke tid og penge på noget, der ikke er nyttigt
  • Få lavet det vigtigste først
  • Gør det nemmere at skelne mellem “need to have” og “nice to have”

Hvilke sider skal du have oprettet

Du bør nu kunne skabe overblik over, hvilke sider, du skal oprettet. Lav et A4 ark til hver side. Du skal nu i gang med at planlægge de enkelte sider.

Planlæg dine sider

Lav et “dokument” til hver af dine sider, så du løbende kan tilføje noter og beslutninger.

Forside

Mål:
Blive fundet
Vække interesse

Om-side

Mål:
Blive fundet
Skabe tillid

Ydelser

Mål:
Skabe overblik
Vække interesse

Kontakt

Mål:
Informere
Skabe tillid

INSPIRATION

Mål:
Informere
Blive fundet

Content mapping kan også klarlægge, om der er brug for særlige funktioner på dit website

Vil du:
  • tælle besøgende med et statistik-værktøj
  • søgemaskineoptimere tekster bedre med et seo-plugin
  • vække interesse, skabe relation og tillid med nyhedsbrevfunktion
  • få tilmeldinger til kurser, webinarerer etc. med tilmeldingsformularer
  • sælge guide, ebøger med købsknapper
  • sælge online kurser med et LMS (learning management system)
  • skabe overblik over kurser, arrangementer med en kalender

Hvilke funktioner skal du bruge

Noter - for hvert mål - hvilke funktioner der er brug for. Skal der være en knap til at købe eller booke. Tilmeldingsformular til nyhedsbrev….

Funktioner på dine sider

Hvilke funktioner kan hjælpe dig med at nå dine mål?

Forside

Mål:
Blive fundet
Vække interesse

Om-side

Mål:
Blive fundet
Skabe tillid

Funktion:
Nyhedsbrev
Kontaktformular

Ydelser

Mål:
Skabe overblik
Vække interesse

Kontakt

Mål:
Informere
Skabe tillid

Funktion:
Kontaktformular

INSPIRATION

Mål:
Informere
Blive fundet

Funktion:
Blog

Jeg hjælper dig med at finde nyttige funktioner

Hvis du ikke har erfaring med at bygge hjemmeside - og ikke kender alle de funktioner, man kan koble på en hjemmeside - er det svært at udpege de funktioner, der kan hjælpe dig.

Bygger man hjemmeside i WordPress, findes der næsten 60.000 såkaldte plugins, der alle er gratis og kan levere en eller anden funktion til dit website. Man kan også købe plugins.

 

Eksempler på funktioner

Blog - når du vil inspirere, engagere, uddanne, tiltrække masser af besøgende, vække interesse og tillid.

Statistik - måler besøgsantal og besøgendes adfærd. Uundværligt til at teste og forbedre.

Nyhedsbrev - så du kan inspirere og engagere. Og få flere kunder/opgaver i sidste ende.

LMS - Learning Management System. Når dit website skal bruges til online kurser.

SEO - når du vil have hjælp til at søgemaskineoptimere tekster.

Instagram feed - når du vil vise dine billeder m.m. på dit website.

Hvordan "læser" dine besøgende

Noter - under hvert mål - hvordan sidens brugere primært vil bruge indholdet. Vil de læse koncentreret fra top til bund? Vil de skimme, skanne skippe og måske forsvinde i en fart, hvis du ikke konstant vækker deres interesse?

Skriv webtekster til nutidige digitale læsevaner

Mange skriver til læsevaner, der primært passer til tekster, vi læser på papir, når vi har god tid. Sådan læser vi sjældent webtekster.

At skrive gode webtekster handler altså meget om at skrive til forskellige mål. Teksten skal passe til det, man vil opnå.

Det er nemt, hvis man har lært teknikkerne og har en vis erfaring med at skrive webtekster. Og ellers starter man bare med en almindelig velskrevet tekst, som så kan forbedres.

Skriv ikke kun til læsere

Hvilken type tekst er der brug for? Du har besøgende, der skimmer eller skanner mere end de læser.

Forside

Mål:
Blive fundet
Vække interesse

Læsevane:
Skimme

Om-side

Mål:
Blive fundet
Skabe tillid

Funktion:
Nyhedsbrev
Kontaktformular

 

Læsevane:
Læse (kort)

Ydelser

Mål:
Skabe overblik
Vække interesse

Læsevane:
Skimme og skanne

Kontakt

Mål:
Informere
Skabe tillid

Funktion:
Kontaktformular

Læsevane:
Skanne

INSPIRATION

Mål:
Informere
Blive fundet

Funktion:
Blog

Læsevane:
Læser
Skimmer
Skanner

Hvad er sidens call to action?

Noter hvad der er sidens primære call to action. Hvad vil du have besøgende til at gøre? Købe noget? Ringe? Sende mail? Tilmelde sig noget? Følge dig? Kommentere?

Hvad vil du have dine gæster til at GØRE

Mange besøgende kommer ind på et website
Kigger sig omkring (Skimmer og skanner)
Forsvinder efter få minutter
… og besøger aldrig igen din hjemmeside.

Det kan du nemt gøre noget ved!
Vi kan forbedre teksterne med diverse teknikker, så de bedre holder på læseren.

Og så skal du have call to action (CTA), der får besøgende til at reagere: skrive, ringe, booke, bestille, klikke…

Du skal have indhold, der aktiverer besøgende.

Skriv tekster, der aktiverer

Call to action” (CTA) får folk til at reagere.

Forside

Mål:
Blive fundet
Vække interesse

Læsevane:
Skimme

CTA:
Læs mere

Om-side

Mål:
Blive fundet
Skabe tillid

Funktion:
Nyhedsbrev
Kontaktformular

Læsevane:
Læse (kort)

CTA:
Følg dig på SoMe

Ydelser

Mål:
Skabe overblik
Vække interesse

Læsevane:
Skimme og skanne

CTA:
Læs mere

Kontakt

Mål:
Informere
Skabe tillid

Funktion:
Kontaktformular

Læsevane:
Skanne

CTA:
Skriv

INSPIRATION

Mål:
Informere
Blive fundet

Funktion:
Blog

Læsevane:
Læser
Skimmer
Skanner

CTA:
Læs mere

NU kan du begynde at tænke design

Visuelt indhold taler langt mere til vores følelser end tekst.
Du skal som minimum finde det bærende billede til dine sider.
Og husk at få lavet et professionelt portræt af dig selv.

Visuelt indhold bliver opfattet af vores hjerne i det område, der handler om følelser. Visuelt indhold påvirker os meget hurtigere og voldsommere end en tekst. Planlæg derfor din visuelle stil - og hvilke emotionelle reaktioner du gerne vil fremkalde.

Vælg billeder der ikke kun er pæne, men som skaber en emotionel repons. Vælg som minimum den bærende illustration til dit website. Start gerne med såkaldte stockfotos - så du kan se, hvilke billeder du eventuelt selv skal få produceret.

Forside

Mål:
Blive fundet
Vække interesse

Læsevane:
Skimme

CTA:
Læs mere

Om-side

Mål:
Blive fundet
Skabe tillid

Funktion:
Nyhedsbrev
Kontaktformular

Læsevane:
Læse (kort)

CTA:
Følg dig på SoMe

Ydelser

Mål:
Skabe overblik
Vække interesse

Læsevane:
Skimme og skanne

CTA:
Læs mere

Kontakt

Mål:
Informere
Skabe tillid

Funktion:
Kontaktformular

Læsevane:
Skanne

CTA:
Skriv

INSPIRATION

Mål:
Informere
Blive fundet

Funktion:
Blog

Læsevane:
Læser
Skimmer
Skanner

CTA:
Læs mere

Praktiske tip til content mapping

Papir og blyant er nok, når du vil lave content map.
Skriv noter. Lav lister, bokse, cirkler, streger og pile.

Du kan også finde forskellige apps og programmer, men papirmetoden er den mest enkle.

Jeg kan personligt godt lide at bruge en notesbog. Eller A4. Samt postit lapper, så jeg kan flytte lapper (med mål) fra side til side.

Du kan bruge MindMap metoden, hvis du er vant til det. Både på papiret og ved at bruge en app.

Content mapping gør dig bedre til at skrive webtekster

Du kan sagtens være en dygtig forfatter eller journalist og alligevel være dårlig til at skrive webtekster.

Det kræver træning at skrive tekster, der kan vække interesse og fastholde den i mere end 1-2 minutter!

Mange digitale tekster får ikke mere end 1-2 minutters opmærksomhed. Og de bliver ikke altid læst. Vi skimmer og skanner online mere end vi læser.

Hvis du skriver med fokus på brugerens interesser og behov bliver du bedre til at påvirke - og skaber langt bedre resultater.

Smartphonen har ændret vores læsevaner, søgevaner og købsvaner

Moderne webtekster skal vi både skrive og designe helt anderledes end for bare 10 år siden! Og meget anderledes end når vi skriver tekster, der bliver læst på papir.

For ikke mange år siden så vi udelukkende hjemmesider på computerskærm. Når vi sad på en stol ved en stor skærm.

I dag er vi mere på nettet via smartphone end via computer.

Vi er online i det Google kalder micro moments. Behovet for tekster til micro moments er eksploderet.

Der er altså brug for mange korte tekster på dit website end få lange. En website må gerne være lang - men den skal helst bygges af korte, overskuelige bidder tekst.

Nogle tekster skal ikke kun være korte og skarpe - det skal være micro-tekster.

Eksempler på microtekster

- Tekster på knapper
- Linktekster
- Rubrikker
- Etiketter
- Kategorinavne

 

Træn din hjerne til at skrive mobilvenlige webtekster

Tekster til mobilvenligt webdesign er så anderledes end både klassiske papirtekster og “gammeldags” webtekster, at jeg vil råde dig til aldrig at skrive webtekster på dokumenter i A4-størrelse.

Det hjælper din hjerne og dine skrivevaner at komme helt væk fra de rutiner, der er knyttet til at skrive papirtekster.

Indstil eksempelvis dit tekstbehandlingprogram til at dokumenter ar en størrelse, der minder om skærmen på en smartphone - det hjælper din hjerne med at skrive moderne, mobilvenlige webtekster.

Lav om på dokumentets størrelse.
Fjern brede margener.
Skru op for tekststørrelsen.

Læg mærke til, hvordan mobilvenlige tekster ser ud.

Kunderejser - de vigtige trin i content mapping

Gid det var så vel, at vi bare skal lave en flot hjemmeside med salgstekst (copy) på såkaldte landingpages for at sælge noget til nogen. Så enkelt er det desværre ikke.

Salgssider med salgstekster er effektive værktøjer. Men de er kun trin i en længere proces. Uanset hvor flot vi designer salgssider, virker de sjældent som enestående salgsværktøjer.

Content mapping hjælper dig med at få styr på de forskellige trin i en salgsproces - hvis du beskriver købsrejsen fra start til slut.

Husk i øvrigt at være opmærksom på, at HVAD du sælger er helt afgørende for, hvordan din salgsproces skal designes.

  • Vil du sælge en støvsuger til 2.000 kr. - et produkt folk allerede kender og som de har et erkendt og markant behov for
  • Vil du sælge et kursusforløb til 20.000 - hjælpe folk med løsninger, de ikke kender og måske dårligt nok har et erkendt behov for

Fysiske varer, som folk kan tage og føle på - og som de allerede har et erkendt og markant behov for - er meget nemmere og hurtigere at sælge end viden, erfaring og ekspertise til måske høje timepriser.

Salg af viden, erfaring og ekspertise kræver en særlig proces

Sælger du din viden, erfaring og ekspertise, er der brug for gøre en ekstra indsats på de forskellige trin på kundernes vej til køb.

Det kræver ofte en længerevarende relation at skabe tillid. Det findes der helt særlige teknikker, der kan hjælpe med. Emailmarketing er en af mange.

At designe hjemmeside til din salgsproces kræver altså, at du kender dine kunder, deres behov, deres viden og mening om din ydelse, deres købsrejse….

Du har også brug for viden om, hvordan man vækker interesse og tillid - hvilker metoder og teknikker, der er særligt velegnet til sådanne formål.

Det betaler sig at have særligt styr på disse fire trin i kunderejsen:

  • Væk opmærksomhed (også før de finder din hjemmeside)
  • Engager og skab en længerevarende relation
  • Sælg - i det øjeblik kunden er klar til at købe
  • Servicer - efter købet (eksempelvis med guide, vejledning etc.

Du skal lave indhold, sider og design, der passer til fire forskellige trin - som altså er fire af de vigtigste mål i content mapping.

Du skal ikke regne med, at du kan opfylde alle fire behov med en og samme salgsside på dit website. Gå ud fra, at du skal levere indhold flere steder, forskellige steder og på forskellige måder. Og at du skal bruge særlige funktioner på dit website.

Skriv forskellige slags tekster

Content mapping hjælper dig med at nå til klarhed over, at du skal have forskellige tekster. Og hvilke…

Nogle tekster skal hjælpe dig med at blive fundet via Google.

Andre tekster skal vække besøgendes opmærksomhed, inspirere, informere, sælge, - webtekster, nyhedsbrev, emailmarketing, opslag på sociale medier.

Content mapping er ikke kun en fremragende vej til at skrive gode tekster

Content mapping er også god hjælp til at finde passende illustrationer, oprette sider, organisere topmenuen, lave intern linkbuilding, organisere indhold, tiltrække besøgende og få dem til at reagere.

Brug content mapping til redesign

Har du et “gammelt” website kan “content mapping” hjælpe dig med at få styr på, om dine sider opfylder dine mål om behov. Om du har brug for nye sider eller for at stramme op på de nuværende.

Sådan kommer du i gang med content mapping
Content mapping kan med fordel laves som mind maps.
Er du vant til at lave mind maps, kan du lave content mapping på samme måde.

Du kan lave content mapping på et ark papir.
Med en app eller eller program på din computer.
I Canva.
I Key Note eller PowerPoint.

Værktøjet er ikke det vigtigste. Vælg det, der passer dig bedst.

Content mapping starter med at fastlægge dine brugeres mål
Du skal kort sagt gerne - før du laver content map - være nået så langt i din planlægning, at du ved, hvad dine egne mål er. Hvad du vil opnå. Hvem du vil lave indhold til.

Denne guide har især fokus på disse tre formål med at content mappe:

  • Planlægge indhold, der passer til websitets formål - dine mål og dine besøgendes mål ikke mindst.
  • Planlægge sammenhæng i dit indhold - gøre det tiltalende for besøgende at bruge mere af dit indhold
  • Planlægge indhold, struktur og design så det bliver nemmere at bygge et velfungerende website

Content mapping hjælper dig med at vælge gode funktioner

  • Når du har en klar og overskuelig plan, hvor du har koblet mål + indhold, er det nemmere at finde de funktioner, der er brug for.Skal du eksempelvis bruge blogfunktionen (måske til andet end at blogge!).
    Skal du have tilmelding, nyhedsbrev, statistik, salgsknapper, afstemning, debatfunktion….

 

Få professionel hjælp til at gøre det bedre

Hvordan tiltrækker man besøgende? Hvordan vækker man folks interesse? Hvordan skriver man gode overskrifter? Hvad skal man skrive om… 

Hyrer du mig til at hjælpe dig med at bygge dit website er det sådanne ting, jeg også gerne hjælper med - at lave godt indhold, smart design og installere nyttige funktioner.

Nyttige link til mere viden

Gør indholdet til dit website klar til at blive designet

Gør indholdet til dit website klar til at blive designet

Kategorier og tags – smart funktion i WordPress, som mange bruger forkert

Kategorier og tags – smart funktion i WordPress, som mange bruger forkert

Hold workshop om empatisk webdesign til din målgruppe – før du designer og bygger website

Hold workshop om empatisk webdesign til din målgruppe – før du designer og bygger website

Søgemaskineoptimering skaffer dig ikke kunder

Søgemaskineoptimering skaffer dig ikke kunder

Find din stilguide ved at lave mood board til dit website

Find din stilguide ved at lave mood board til dit website

Find webproducenternes svar på klodser fra LEGO

Find webproducenternes svar på klodser fra LEGO

Mine kunder laver om på mit webdesign – og det må de gerne

Mine kunder laver om på mit webdesign – og det må de gerne

WordPress SEO i tre trin

WordPress SEO i tre trin

Start småt – og tiltræk besøgende med godt indhold

Start småt – og tiltræk besøgende med godt indhold

Start med billigt website – i stedet for dyr hjemmeside

Start med billigt website – i stedet for dyr hjemmeside

Gutenberg og WordPress – sådan kan du skrive og designe flot indhold i den nye editor

Gutenberg og WordPress – sådan kan du skrive og designe flot indhold i den nye editor

Farvepalet til din hjemmeside – smarte værktøjer

Farvepalet til din hjemmeside – smarte værktøjer

Skriv & design til digitale læsevaner, søgevaner og købsvaner

Spot de svage punkter ved webtekster og webdesign - så du kan tiltrække flere besøgende, skabe langvarige relationer, vække interesse og få flere kunder i sidste ende

Dejligt at du vil overraskes! Tjek venligst din mail. ... Og tusinde tak for din tilmelding!