Vil du være sikker på at få mange og begejstrede læsere til blogindlæg og/eller det indhold du markedsfører din business med? Så kan du med fordel bruge journalistens fem nyhedskriterier. Men tilføj et ekstra, som mange “rigtige journalister” vrænger på næsen af

Den hemmelige ekstra ingrediens til at skrive populære blogindlæg får du om lidt.

Det er sjældent nok, at du har noget på hjerte. At du vil fortæller om noget DU brænder for og er optaget af.

Først vil jeg fortælle dig om de fem grundlæggende nyhedskriterier, som journalister i årevis har brugt til at måle kvaliteten af egentlige og klassiske nyheder. Altså de historier, der oftest kommer på forsiden eller nævnes først i tv-nyheder eller radio-avis.

De fem nyhedskriterier kaldes ofte for VISAK-kriterierne.

Nyhedskriterierne er 50 år gamle

De fem nyhedskriterier stammer fra en 50 år gammel artikel. Den er skrevet af den næsten 90-årige norske professor og forsker Johan Galtung sammen med forsker Mari Holmboe Ruge.

Galtung er øvrigt skuffet over, at artiklen om nyhedskriterierne er blevet misforstået og misbrugt. Hensigten var at beskrive, hvordan medierne sorterer, når de udvælger en nyhed - ikke at skrive en anbefaling til, hvordan nyheder skal skrives for at være interessante!

Når nyhedsjournalistik produceres efter de fem kriterier, filtrerer de verden, så læserne får den opfattelse, at verden er værre end den er, mener Galtung.

Det er især konflikt-vinklen, der er problemet. Journalister har ofte et alt for voldsomt fokus på at finde og fremhæve konflikt, mener Galtung.

Brug konfliktvinklen positivt

Journalistens nyhedskriterier er ikke tænkt til content marketing.  Men mange i content marketing-branchen bruger dem som pejlemærke til at producere brugerfokuseret og tiltrækkende indhold.

Og du kan uden videre pille konflikt ud af ligningen - hvis det ikke er et passende emne for dig at skrive om.

Men endnu bedre:

skriv om at LØSE KONFLIKTER
Kom med den konstruktive løsninger på problemer eller konflikter!

Det er nemlig en ganske fremragende vinkel i content marketing.
Altså hjælp folk med at undgå eller løse konflikter. Hjælp dem med LØSNINGER

Her har jeg omskrevet de klassiske nyhedskriterie, så de passer til content marketing og brand journalism:

  • Væsentlighed - læseren skal hurtigt kunne se svaret på “hvad rager det mig?”
  • Identifikation - læseren kan hurtigt se, at historien er relevant og vedkommende
  • Sensation - er der overraskende information i historien
  • Aktualitet - rammer historien et konkret og akuelt behov hos modtageren. Erkendt eller uerkendt.
  • Konflikt - hvilket problem eller udfordring løser historien for modtageren

Det sjette kriterium til content marketing

Og så lige den ekstra ingrediens, som mange “rigtige journalister” ikke har den store respekt for. Du skal producere “news they can use”.

  • Brugbarhed - publicer historier folk kan bruge til at forandre eller forbedre deres verden

Brugbare historier kan vi også kalde service-journalistik. Eller livsstilsjournalistik. Det er ofte handlingsanvisende artikler, der inspirerer eller direkte hjælper modtagerne med at løse et problem eller en udfordring.

Vigtigst i content marketing er, at du producerer indhold, der er interessant.

Altså vel at mærke interessant for modtagerne.

Og det er det som regel kun, hvis du har ensidigt fokus på modtagerne. Er det ikke interessant for din målgruppe, kan du lige så godt droppe det.

Jo flere af de seks kriterier dit indhold lever op til, desto mere interessant er det som regel.

Det er en af årsagerne til, ar brand journalism er et effektivt værktøj til alle, der arbejder med content marketing.

Brand journalism er indhold, der er produceret og betalt af et brand, men med så skarpt fokus på modtagerens interesser, problemer, udfordringer og behov for forandring og forbedring, at indholdet bliver interessant. Og netop derfor kan det tiltrække masser af trafik. Samt vække interesse og skabe tillid.

Salgstekster er meget langt fra journalistik og brand journalism.

Salgstekster tager nemlig udgangspunkt i sælgerens behov for at komme af med en konkret vare eller ydelse. Salgstekster er manipulation og handler om et bruge teknikker til at vække interesse, skabe behov, overbevise og sælge.

Brand journalism er “telling without selling“.

Hvad vil dine læsere og ideelle kunder have

Spørger du dine læsere, vil de formodentlig hellere have interessante historier, tips og tricks - end sælges til ved at blive manipuleret med.

Samvirke er et godt eksempel på content marketing, der er produceret ved hjælp af brand journalism. Samvirkes redaktion  producerer masser af brand journalism - med fokus på, hvad læsere er interesserede i og kan bruge.

Læs lige foregående, fremhævede sætning to-tre gange!
Du skal helst kunne den i søvne.
Ikke mindst, hvis du vil have succes med content marketing.

Du skal lave indhold, der er brugbart for modtagerne.

Mange producerer masser af indhold til deres website - eksempelvis blogindlæg - uden at kunne tiltrække læsere. Uden at få kommentarer, likes og delinger på sociale medier. Problemet er ofte, at de producerer indhold, der hverken er interessant eller brugbart - for læserne!

Sådan skaber du interessant indhold, der tiltrækker læsere

Jo flere af de seks kriterier dit content lever op til, desto mere interessant vil det som regel være.

Det væsentligste kriterium i content marketing er det sidstnævnte. Fortæl historier, der er brugbare for modtagerne og ikke kun brugbare for dig og dine mål.

Hvis dit indhold lever op til flest muligt af de seks kriterier øger du nemlig sandsynligheden for, at dit indhold er interessant og tiltrækker masser af læsere.

VIBSAK - så har du koden til godt indhold til content marketing.

Find dine egne kriterier

Hvorfor nøjes med de fem kendte plus det ekstra, jeg lige har fortalt om? Hvad med at lave din egen stak af kriterier?

Her er at par forslag, du måske kan bruge?

  • Engagement - skriv noget, folk engagerer sig i. Noget de gerne deler og kommenterer.
  • Underholdning - gør det behageligt, afslappende og positivt at læse dit indhold
  • Inspiration - giv folk tillid til og tro på, at de kan gøre noget for at forandre ig forbedre (deres) verden.
  • Fællesskab - få din læsere til at føle, at de er del af noget større. Et fællesskab. Tænk eksempelvis på veganere, klima-aktivister etc.
  • Bekvemmelighed - verden er kompleks, uoverskuelig og stressende. Gør livet nemmere at leve for din målgruppe
  • Fristende - du kan vinkle dine opslag på sociale medier og i dine nyhedsbreve, så folk lokkes til at læse eksempelvis dine blogindlæg. (Men undgå clickbait, der får folk til at føle sig snydt)

Og så lige en gang til: Du skal lave indhold, der er brugbart for modtagerne.
Altså indhold, som din målgruppe synes er brugbart, nyttigt.
Det er ikke nok, at DU mener, de kan bruge det.

Udgivet første gang 12. september 2014 men siden revideret