Kend dine kunder

Vil du være sikker på at få mange og begejstrede læsere til blogindlæg og/eller indhold du markedsfører din business med, kan du bruge journalistens fem nyhedskriterier. Men tilføj et ekstra, som mange “rigtige journalister” vrænger på næsen af

Den hemmelige ekstra ingrediens får du om lidt. Først vil jeg fortælle dig om de fem grundlæggende nyhedskriterier, som journalister bruger til at måle kvaliteten af egentlige og klassiske nyheder - altså de historier, der oftest kommer på forsiden eller nævnes først i tv-nyheder eller radio-avis.

De fem nyhedskriterier kaldes ofte for VISAK-kriterierne.

Journalistens nyhedskriterier er ikke udviklet til content marketing, men mange i content marketing-branchen bruger dem, fordi det også er gode pejlemærker, hvis man vil producere tiltrækkende content.

Hr har jeg omskrevet dem, så de passer til content marketing og brand journalism:

  • Væsentlighed - læseren skal kunne se svaret på “hvad rager det mig?”
  • Identifikation - læseren kan se, at historien er relevant og vedkommende
  • Sensation - er der overraskende information i historien
  • Aktualitet - rammer historien et konkret og akuelt behov hos modtageren. Erkendt eller uerkendt.
  • Konflikt - hvilket problem eller udfordring løser historien for modtageren

Det sjette kriterium til content marketing

Og så lige den ekstra ingrediens, som mange “rigtige journalister” ikke har den store respekt for. Du skal producere “news they can use”.

  • Brugbarhed - publicer historier folk kan bruge til at forandre eller forbedre deres verden

Brugbare historier kan vi også kalde service-journalistik. Eller livsstilsjournalistik. Det er ofte handlingsanvisende artikler, der inspirerer eller direkte hjælper modtagerne med at løse et problem eller en udfordring.

B.T. bruger det meget i deres PLUS-sektion

Vigtigst i content marketing er, at du producerer indhold, der er interessant. Altså vel at mærke interessant for modtagerne. Og det er det som regel kun, hvis du har ensidigt fokus på modtagerne. Er det ikke interessant, kan du lige så godt droppe det.

Jo flere af de seks kriterier dit indhold lever op til, desto mere interessant er det som regel.

Det er en af årsagerne til, ar brand journalism er et effektivt værktøj til alle, der arbejder med content marketing. Brand journalism er nemlig indhold, der er produceret og betalt af et brand, men med så skarpt fokus på modtagerens interesser, problemer, udfordringer og behov for forandring og forbedring, at indholdet bliver interessant. Og netop derfor kan det tiltrække masser af trafik.

Salgstekster er meget langt fra brand journalism. Salgstekster tager nemlig udgangspunkt i sælgerens behov for at komme af med en konkret vare eller ydelse. Salgstekster er manipulation og handler om et bruge teknikker til at vække interesse, skabe behov, overbevise og sælge. Brand journalism er “telling without selling”.

Hvad vil dine læsere og potentielle kunder have

Spørger du dine læsere, vil de formodentlig hellere have interessante historier - end sælges til ved at blive manipuleret med.

Samvirke er et godt eksempel på content marketing, der er produceret ved hjælp af brand journalism. Samvirkes redaktion  producerer masser af brand journalism - med fokus på, hvad læsere er interesssede i og kan bruge.

Læs lige foregående, fremhævede sætning to-tre gange!
Du skal helst kunne den i søvne.
Ikke mindst, hvis du vil have succes med content marketing.
Du skal lave indhold, der er brugbart for modtagerne.

Mange producerer masser af indhold til deres website - eksempelvis blogindlæg - uden at kunne tiltrække læsere. Uden at få kommentarer, likes og delinger på sociale medier. Problemet er ofte, at de producerer indhold, der hverken er interessant eller brugbart.

Sådan skaber du interessant indhold, der tiltrækker læsere

Jo flere af de seks kriterier dit content lever op til, desto mere interessant vil det som regel være.

Det væsentligste kriterium i content marketing er det sidstnævnte. Fortæl historier, der er brugbare for modtagerne og ikke kun brugbare for dig og dine mål.

Hvis dit indhold lever op til flest muligt af de seks kriterier øger du nemlig sandsynligheden for, at dit indhold er interessant og tiltrækker masser af læsere.

VIBSAK - så har du koden til godt indhold til content marketing.