Læsetid: 2 minutter

dreamstime_xs_22177282Jeg har ikke formlen til altid at ramme bulls-eye. Altid at være en succes. Altid være populær. Altid lave det perfekte.

Jeg kan give dig en formel til at skrive blogindlæg, der er interessante, relevante, brugbare. Men du rammer ikke plet hver gang. Nogle gange ryger du sandsynligvis gennem bunden.

Lige nu har jeg blog-rådgiver-kasketten på for bloggere, der sender mig en flok blogindlæg, som jeg så læser og giver feedback på. En af dem skrev følgende til mig:

Lige den her kan jeg mærke at jeg selv kunne brænde for… men mon folk gider høre om det?

Svaret er: Jeg kan desværre ikke fortælle dig, om folk gider læse det blogindlæg, du brænder for at skrive. Gid jeg kunne! Men prøv. Skriv det, og se, hvad der sker.

Man skal kende sine læsere og så bliver man med tiden bedre og bedre til at forudsige, om de gider læse ens tekster. Men sikker bliver man aldrig.

Jeg var så heldig at have en dansklærer, der med jævne mellemrum - men ikke altid - var begejstret for mine stile.

Senere blev jeg journalist og opdagede, at jeg kunne skrive artikler, der landede på toppen af forsiden og nærmest væltede verden.

Jeg har skrevet artikler, der har fået folk fyret fra topposter.
Jeg har hevet fæle forbrydere frem i lyset og ind bag tremmer.

Jeg har skrevet artikler, der førte til rørende takke-breve og store blomsterbuketter.
Men også skrevet artikler, der førte til arrige telefonopkald, alvorlige og skræmmende trusler.

Nogle af mine artikler var ubrugelige - og blev vurderet ikke-værdige til avisens spalter.

Nogle  fik masser af positive reaktioner fra kolleger. Eller fra læsere.
Andre så ud til at blive totalt overset. Være helt ligegyldige.

Sådan er det også, når jeg blogger.
Nogle gange eksploderer besøgstallene.
Andre gange laver jeg et flop.

Kort sagt er jeg vant til både at ramme toppen og bunden.

Og selvom jeg bestemt er blevet bedre og bedre, og efter mange års skarp træning, er blevet rimeligt god til fange folks intersse, så rammer jeg stadig ind imellem forbløffende langt ved siden af.

Et af mine mindst læste blogindlæg er Gør dit træben til en guldåre - og det fatter jeg faktisk ikke.

Det mest læste er Brug hovedet – og Google – før du hopper på fup på Facebook - og det fatter jeg heller ikke. Men det er læst næsten 3.000 gange mere end det mindst læste.

Vil du have en stensikker formel til succes med at blogge må det derfor blive:

Skriv og lær af dine erfaringer. Og af dine fejl.
Du bliver bedre og bedre med tiden.

Men 80 procent af det du laver, er sikkert noget lort. Og det gør ikke noget!