Jeg har lige læst en forfærdelig historie. Seks flotte kvier fra “Syberg Kvæg” er døde. En efter en indenfor et døgn. Fordi en haveejer har smidt haveaffald med taks ind til dem

Haveejeren har handlet i god tro, som man siger.
Hun var ikke klar over, at en håndfuld taks er nok til at tage livet af en ko.

Og hvad har det så med webkommunikation at gøre, tænker du nok?
Meget. Jeg oplever nemlig konstant, at folk ikke ved, hvad de ikke ved om webdesign, hjemmeside, website, SEO, markedsføring.

  • Du ved, hvilken type webdesign DU kan lide. Men du ved måske ikke, hvad dine kunder reagerer positivt på
  • Du ved, hvilke billeder, du synes er pæne. Men du ved ikke nødvendigvis, hvordan forskellige typer billeder påvirker dine læsere
  • Du ved, at søgemaskineoptimering er vigtigt. Men din viden om emnet kan være forældet og forkert
  • Du har hørt, at et website skal være mobilvenligt. Men du ved måske ikke, hvordan man skriver til moderne  læsere med smartphone og digital hjerne
  • Du ved, at man skal have masser af besøgende på sit website - for at ende med kunder. Men du ved sikkert ikke, hvordan dit website skal indrettes for tiltrække potentielle kunder

To former for uvidenhed

Historien om de døde kvier er et trist eksempel på, at uvidenhed er farlig. Særligt én form for uvidenhed kan være livsfarlig:

1. Der er viden, du ved, at du mangler
2. Der er viden, du ikke ved, at du ikke har

Nummer 1 kan ligefrem være gavnlig. Så er du bevidst om hullerne i din viden og kan - om nødvendigt - skaffe den nødvendige viden.

Nummer to er den livsfarlige! Den kan dræbe køer. Ødelægge din business. Ruinere dig. Gøre dit website ineffektivt. Og du opdager det måske ikke, før det i værste fald er gået rasende galt.

Haveejeren vidste ikke, at hun ikke vidste….

Jeg oplever problemet stort set hver gang jeg hjælper kunder med website. Undervejs i processen bliver de klar over, at:

1. Der er meget, de ved, at de ikke ved
2. Der er endnu mere, de ikke ved, at de ikke ved

Det er som at åbne en russisk babushka. (Også kaldet en Matrjosjka)

Prøv at tage en snak med en professionel webdesigner. Eksempelvis om at bygge website eller sende nyhedsbreve. Svarene vil i mange tilfælde betyde, at du får endnu flere spørgsmål. Fordi du så at sige åbner døren til din uvidenhed og pludselig ser, at der er mere at spørge til.

Mange af mine kommende kunder fortæller mig, når de ringer, at de lige har et par spørgsmål. Det ender stort set altid med, at spørgsmålene vælter ud af dem. Flere end de forestillede sig.

Manglende viden om nyhedsbreve

Forleden ville en af mine kunder få sine samarbejdspartneres accept til at ofre penge på at etablere et nyhedsbrev - altså med nyhedsbrevsystem, leadpage med tilmeldingsformular og professionelt opsat template til nyhedsbrevene.

Samarbejdspartneren mente, at det var overflødigt. Hvorfor bruge penge på at etablere sådan et system? Hvorfor ikke bare sende almindelige email?

Alt det du ikke ved, at du ikke ved

Forslaget blev afvist på grund af manglende viden. Men det varede ikke længe, før ny viden fik alle overbevist.

Vi taler om et kæmpeprojekt under udvikling. Der ER uden tvivl mange, der gerne vil informeres løbende: politikere, embedsfolk, erhvervsfolk, journalister, sponsorer. Og mange, mange andre.

Hvorfor ikke bare sende dem en almindelig mail i ny og næ? Altså sende dem mail med alle modtagere i samme mail?

Hvis du ikke ved det: stop med at sende almindelige email til mange adresser

Send ikke (mere) email til mange adresser

Personerne bag projektet har allerede en lang liste med folk, der på en eller anden måde har vist interesse. Så de kan i princippet sende email til mange.

Men ingen af personerne på listen har givet samtykke til løbende at sende dem email! Og det er ikke det eneste problem!

Du skal have masser af viden for at sende nyhedsbreve

Da samarbejdspartneren opdagede, at der er rigtig meget hun ikke ved, skiftede hun fluks mening.

Hun vidste ikke, at markedsføringsloven kræver, at man ikke sender mail til folk, der ikke på forhånd har accepteret det.

Man kan ikke bare samle emailadresser og skrive til folk med det argument, at de er interesserede i emnet.

Det kan koste en klækkelig bøde, hvis modtagerne anmelder det til forbrugerombudsmanden.

Hun vidste heller ikke, at persondataloven kræver, at man har samtykke til at registrere og opbevare folks emailadresse

Hvis man sender email for at sælge, markedsføre eller brande, skal man blandt andet sætte sig godt ind i de nye regler om persondata. Man skal eksempelvis sikre sig, at et samtykke gives frivilligt, specifikt, informeret og utvetydigt.

Modtagerne skal vide, hvordan du opbevarer og behandler de oplysninger, du - med samtykke - har fået fra folk. Eksempelvis deres navn, email-adresse etc,

Du skal også sørge for, at adgangen til personoplysningerne ikke omfatter flere medarbejdere end strengt nødvendigt.

Og du skal kunne dokumentere, at du har fået modtagernes accept til at modtage nyhedsbreve. Det kan du ikke, hvis du bare samler email-adresser og sender via dit almindelige emailprogram. Det kan du derimod, hvis du har et emailsystem til at sende nyhedsbreve.

Sådan bliver du klogere

Prøv en gang imellem at teste dine overbevisninger.
Er det bare noget du tror?
Er det noget du ved?
Eller ved du ikke, at du ikke ved.

Vi har ALLE huller i vores viden! Særligt farligt er det, hvis vi ikke udsætter os for sparring og modspil fra professionelle eksperter - hvis vi aldrig tester vores viden.

Hvad ved du ikke, at du ikke ved om eksempelvis:

Kender du eksempelvs forskellen på hjemmeside og moderne website til online marketing. Du skal nemlig stille meget forskellige krav til de to modeller.

Ved du det? Tjekliste: Skal du have hjemmeside eller website

PS: Lad være med at fodre andres menneskers dyr!

Discover more from WEBwoman

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading