Guide til hurtigt at skrive moderne webtekster

De første 100 ord er vigtige

Drop A4 og Word. Skriv småt

Vi bruger for mange ord, hvis vi skriver på A4. Det ender nemt med kedelig væg-til-væg-tekst.

Skriv så vidt muligt direkte på hjemmesiden.
Websider skal ikke ligne A4 tekst.

Brug de første
100 ord på det vigtigste

Smartphonen har givet os nye læsevaner.
Lange ensformige tekster fungerer dårligt på skærm

Start altid med det vigtigste:

  • Et budskab i overskriften
  • Vigtige pointer i toppen af siden
  • Betydningsfulde ord i starten af sætninger.

Naturligvis må du bruge mere end 100 ord….

Men husk, at moderne, mobilvenligt webdesign kræver (mange) korte, skarpe tekster - ikke lange A4 tekster.

Smarte websider har information i overkommelige bidder

Skal du skrive tekster til et website med mange sider, kan det hurtigt blive en langvarig arbejdsopgave.

At bruge de første 100 ord på det væsentligste er en god start. Og til tider nok.

Praktisk køreplan til at skrive webtekster

Drop tanken om det perfekte

Skriv udkast. Fortæl dig selv, at du hverken kan eller behøver skrive perfekte tekster. Ikke i første omgang. Vi kan altid forbedre. Og jeg hjælper dig gerne.

Få hjælp til sprogvask - selvom du skriver godt og fejlfrit, er webtekster et helt særligt håndværk med masser af finesser og teknikker til at tiltrække, fastholde, inspirere og påvirke. Som alt andet er det et håndværk, man skal lære og træne.

Lav en liste over alle de sider, du vil skrive til

Lav eventuelt et ark til hver side - til notater.

Noter sidens målgruppe, formål (hvilke call to action?), budskaber etc.

Hvilke billeder vil du bruge - og visualiserer de, hvad siden handler om?

Skriv den bærende overskrift til hver side

En rubrik (overskrift) skal vække interesse og give lyst til blive på siden.

Den skal gerne være et såkaldt statement - altså indeholde et budskab.

Husk - der er stor forskel på rubrikker og etiketter.
Etiketter er dem, vi sætter på krydderiglas: timian, oregano, paprika…
Etiketter kan du bruge til faktuelle oplysninger: åbningsstider, priser, kontakt, adresse, telefonnummer.

Husk at bruge keywords i dine rubrikker, hvis du vil søgemaskineoptimere.

Digitale overskrifter - du bruger for få og måske forkert

Brug keywords, powerwords og carewords

Keywords er de ord folk søger efter - eller bare har i baghovedet, når de søger information

Carewords er ord, der fører læseren gennem teksten.

Powerwords er ord, der påvirker læseren på et emotionelt niveau. Ord, der sætter gang i følelser, tanker, overvejelser.

Stop ikke din skriveproces bare fordi du ikke (endnu) har styr på keywords, carewords og pwerwords. De kan altid tilføjes.

Du skal bruge keywords, carewords og powerwords

Moderne mobilvenlige webtekster

Skriv brødteksten

Start med det væsentligste budskab.
Skriv en skarp indledning til din side.
Skriv noget besøgende synes er brugbart.

Skriv i små bidder

Ofte er 25-30 ord nok til at beskrive en ydelse, så du vækker folks interesse.

Måske er der brug for mange flere ord til at komme i dybden - men de første 50-100 ord er de vigtigste. Ofte læser folk ikke mere.

Brug forskellige former for tekst

Tekst er andet end du er vant til at læse på A4-ark og romansider.
På skærm fungerer den slags væg-til-væg-tekst kun til artikler, der er særligt interesse for.

Forside, salgsside, kontaktside, produktsider og lignende skal ikke dækkes af massive tekster.

Sprogvask

Sprogvask er en mere omfattende revidering en korrektur.

Selvom du måske kender et af de mennesker, der kan fange alle stavefejl og kommafejl, der langt fra sikkert, at vedkommende er en god sprogvasker.

At sprogvaske webtekster er et særligt håndværk - og mange knalddygtige sprognørder har aldrig lært håndværket. At skrive godt og fejlfrit er ikke nok.

Tjekliste til sprogvask af digital tekst til små skærme - og store

Skriv & design til digitale læsevaner, søgevaner og købsvaner

Spot de svage punkter ved webtekster og webdesign - så du kan tiltrække flere besøgende, skabe langvarige relationer, vække interesse og få flere kunder i sidste ende

Dejligt at du vil overraskes! Tjek venligst din mail. ... Og tusinde tak for din tilmelding!