http://www.dreamstime.com/-image23383194Hvor skal du placere tilmeldingen til dit nyhedsbrev, hvis det skal være virkelig effektivt? Skal den springe frem i hovedet på folk. Skal den placeres øverst til højre i headeren. Lige under. Skal den slide op fra bunden. Ind fra højre….

Der er én bestemt placering af tilmeldingsboks til nyhedsbrevet, som stort set alle mine kunder i årevis efterlyste:

  • Øverst til højre på websitet

Hvorfor lige netop dén placering i mange år har været den foretrukne er højst besynderligt. Det er nemlig en af de dårligst tænkelige steder, hvis du vil have mange til at tilmelde sig dit nyhedsbrev.

Sådan får du folk til at tilmelde sig nyhedsbrevet

Eyetrack-undersøgelser af folk, der kigger på et website (via computer!) viser nemlig, at der bliver kigget betydeligt mere på toppen til venstre end toppen til højre.

Når vi kigger på et website via smartphone er vanerne anderledes, fordi skærmen er meget smallere.

Eyetrack-undersøgelser viser i øvrigt også, at mange er tilbøjelige til helt at overse toppen af et website - især hvis det ligner de topannoncer man ser på nyhedssites.

Du kan godt “tvinge” folk til at kigge i toppen til højre. Hvis du eksempelvis lokker dem med markante, afvigende farver og former. Vores øjne drages altid af mennesker. Og af nuttede dyrebørn. Et personportræt er også effektivt til at tiltrække opmærksomhed. Specielt hvis det er det eneste, der er på siden med tilmeldingen. Og hvis personen kigger i den rigtige retning.

Markant placering er ikke nok

Placeringen er med andre ord vigtig. Men mindst lige så vigtigt er, at du gør tilmeldingsboksen så markant synlig, at den tydeligt adskiller sig fra andet indhold. Gør du det, kan du nærmest placere den hvor som helst. Nærmest…

For helt grundlæggende gælder, at de fleste af os ikke tilmelder os et nyhedsbrev, før vi har tillid til afsenderen og det indhold vi får tilsendt. Ikke før vi kender firmaet bag nyhedsbrevet og føler os sikre på, at vi gider nyhedsbrevet. Det skal være interessant. Inspirerende. Brugbart.

Meget få af os hopper ind på et website og tilmelder os nyhedsbrevet som det første. Uanset hvor  iøjefaldende tydelig tilmeldingsboksen er.

Det er mere sandsynligt, at vi er klar til at tilmelde os nyhedsbrevet, når vi kommer til bunden af eksempelvis et blogindlæg. Måske endda først når vi kommer til bunden af 3. eller 4. indlæg.

Det optimale valg af placering er derfor hverken toppen eller bunden.

Skal det for alvor være effektivt, skal du placere tilmeldingsboksen til dit nyhedsbrev flere steder på dit website.

Uanset hvor du placerer tilmeldingsboksen, er det ikke optimalt kun at vælge ét sted. Heller ikke selvom det dukker op samme sted på alle sider og blogindlæg.

Her kan du placere en tilmeldingsboks boks til dit nyhedsbrev:

  1. I headeren (toppen af dit website - sammen med logo)
  2. OVER headeren
  3. Lige UNDER headeren i en såkaldt sub-header
  4. I toppen til højre af en sidebar
  5. I toppen til venstre af en sidebar (det sted ser de fleste)
  6. I pop-up boks, der viser sig, når folk kommer ind på websitet
  7. I pop-up boks, der viser sig, når folk forlader dit website
  8. I bunden af blogindlæg
  9. I toppen af blogindlæg
  10. På et strategisk udvalgt sted inde i blogindlæg eller på sider
  11. På en særlig side kun om dit nyhedsbrev (squeeze page)
  12. På en SlideUp - en boks, der popper op fra bunden af dit website
  13. I footeren (bunden af dit website)
  14. Afkrydsningsfelt ved kontaktformularer, købsprocesser
  15. Afkrydsningsfelt ved kommentarfelter
  16. Flere steder på websitet
  17. Uden for dit website

Tilmeldingsformular i headeren

Det er ofte et af de mere komplicerede steder at placere en tilmeldingsboks - medmindre du har en kodenørd til at klare den slags for dig. Og selv da er det en placering, der som regel hører til i den tidkrævende ende, fordi der ofte skal rodes med koder for at få den placeret rigtigt og se ordentlig ud.

Det er derfor heller ikke så ligetil at ændre teksten. Eksempelvis når du ikke mere tilbyder “3 gratis tips” men i stedet “5 effektive metoder…” som velkomst til nytilmeldte.

Selve headeren kan i øvrigt være et problematisk sted, fordi mange af os er småblinde for, hvad der står i headere. Vi “ved” instinktivt, at en header indeholder et navn, en tagline og et billede, og det er ikke de informationer, vi kommer for at se. Mange af os er derfor totalt blinde for, hvad der står i headeren.

Over headeren

Specielt for WordPress brugere er denne placering ofte et bedre valg en den foregående. Fordi det kan klares med et såkaldt plugin, der klarer de mere nørdede og tekniske krav til løsningen. Særligt nemt er det, hvis du også bruger MailChimp eller Aweber til dit nyhedsbrev.

Lige under headeren

Du kan lave en såkaldt sub-header - altså en sektion, der adskiller sig tydeligt fra headeren.

Teknisk set kan det gøres på mange måder og den rette måde afhænger af dit CMS og den skabelon, der bliver brugt.

Bruger du WordPress, kan det måske laves med en såkaldt widget, der placeres i toppen af alle eller udvalgte sider/indlæg.

I toppen af din sidebar - til højre eller til venstre

Bruger du WordPress, er det nemt at placere tilmeldingsformularen ved hjælp af en såkaldt widget. Det betyder også, at du nemmere selv kan rette detaljer i boksen - eksempelvis ændre den tekst, der beskriver fordelene ved at tilmelde sig dit nyhedsbrev.

Indholdet i en venstre sidebar vil blive set mere, end indholdet i en sidebar til højre. Alt andet lige vil toppen til venstre derfor være et langt bedre valg end toppen til højre!

I pop-up-boks, der viser sig, når folk kommer eller går

En omdiskuteret løsning. Mange hader den - men utallige har gode erfaringer med at bruge den.

Spørgsmålet er måske også, om ikke den primært generer folk, der ikke reelt er interesseret i at have en relation til dig og din virksomhed. Dem kan du snildt vælge at være ligeglad med.

Problemet med pop-up boksen er, at den afbryder det, den besøgende er i gang med. Er den stor og lægger sig over teksten, er den virkelig generende. Men det problem kan løses på mange måder:

Du kan sætte den til at dukke op efter xx sekunders besøg.
Eller når folk klikker på noget for at komme væk fra siden.

Boksen der popper op sekunder efter min ankomst oplever jeg selv som både tåbelig og irriterende. Jeg vil altid kigge mig omkring, før jeg ved, om jeg vil tilmelde mig.

I pop-up-boks, der viser sig, når folk er på vej ud

Mindre generende, synes jeg, end boksen, der popper op umiddelbart efter jeg ankommer til websitet.

I bunden af blogindlæg

Et af de oplagte steder at placere tilmeldingsboksen. Har den besøgende først fået et positivt og brugbart indtryk af, hvad du byder på, er det nemlig langt mere oplagt at tilmelde sig.

Bruger du WordPress - og tillader designet det - kan du placere tilmeldingen i en widget, der dukker op i bunden af dine indlæg. Det giver utallige muligheder. I stedet for at bruge den samme tilmeldingsboks til alle kategorier, kan du lave tilmeldingsbokse, der er afpasset efter emnet (kategorien eksempelvis.)

I toppen af blogindlæg

Kan være en god placering hvis folk eksempelvis er trukket til med løfter om, at tilmelding til nyhedsbrevet udløser en belønning - en gratis ebog eller lignende. Eller hvis de kommer fra et website, der anbefaler din business eller det eksakte blogindlæg. Hvis du med andre ord ved, at folk forventer at finde en tilmeldingsformular når de kommer ind.

På et strategisk udvalgt sted i blogindlæg eller på sider

Specielt i lange og grundige blogindlæg kan det være oplagt at placere en tilmeldingsboks undervejs i indholdet. Det kan gøres som en simpel tilmeldingsboks med de nødvendige felter. Eller du kan få designet en appetitlig og iøjefaldende boks, der skiller sig tydeligt ud.

På en særlig side kun om dit nyhedsbrev

Fordelen ved at have en særlig side kun om dit nyhedsbrev er, at den er oplagt som landingpage for folk, hvis nysgerrighed er vakt via eksempelvis:

  • link fra din emailsignatur
  • link fra dine profiler hist og pist på eksempelvis sociale medier
  • link fra dit visitkort
  • link fra dine sociale profiler

Har du en særlig side, der kun handler om dit nyhedsbrev, har du også mulighed for at linke til eksempelvis dit seneste nyhedsbrev. Eller flere udvalgte.

Jeg vil kun undtagelsesvist linke til tidligere udsendte nyhedsbreve. Linker du hyppigt og i flæng, er nyhedsbrevets indhold jo ikke kun for de tilmeldte. Og folk må gerne vide, at dit nyhedsbrev byder på information, som kun præsenteres i dit nyhedsbrev - hvorfor skulle de ellers tilmelde sig?

På en slide-up boks, der glider op fra bunden af dit website

Det er en betydeligt mindre larmende og generende version end boksen, der popper frem midt på siden mens folk er i gang med at læse. Du kan se den i brug på mit website.

I footeren (bunden af dit website)

En oplagt placering, hvis du ikke har placeret tilmeldingsboksen i bunden af blogindlæg. Vælg et af stederne.

Afkrydsningsfelt ved kontaktformularer og købsprocesser

Denne placering er optimal, fordi folk der er i gang med at kontakte dig eller handle med dig, som udgangspunkt er interesseret i din forretning.

Afkrydsningsfelt ved kommentarfelter

Placer du tilmeldingsformularen der, gør du det nemt for folk at tilmelde sig. Det er ikke en mindst fordelagtigt, hvis de allerede er i gang med at bestille noget hos dig eller gøre noget, der kræver, at de har tillid til dig. Hvis det at tilmelde sig dit nyhedsbrev blot er et lille ekstra skridt, skal du give dem muligheden.

Flere steder på dit website

Den bedste af alle ovennævnte løsninger er at placere tilmeldingen flere steder.
Ikke alle steder på samme tid, naturligvis.

Og så det 17. sted ikke at forglemme…

Markedsfør dit nyhedsbrev uden for dit website - i din emailsignatur, på dit visitkort, på kursusmateriale, på dine sociale profiler, i dine bøger, i brochurer, under telefonsamtaler.

Godt nok kan du ikke placere tilmeldingsboksen uden for nettet, men du kan med stor fordel henvise til en side, hvor folk kan tilmelde sig. Det oplagte sted er naturligvis mitwebsite.dk/nyhedsbrev

Er du til møder, så brug din smartphone, iPad eller bærbare og slå op på din side med tilmeldingsformularen. Lad folk tilmelde sig med det samme. Gør det for dem - med deres tilladelse, naturligvis. Du kan hurtigt samle mange tilmeldinger på en messe, til møder, kurser etc. Og jeg vil mene, at det er langt vigtigere at samle tilmeldinger til dit nyhedsbrev end uddele visitkort.

Letlæst og ikke-teknisk guide:

http://www.dreamstime.com/stock-photography-e-mail-image1006092Inspirationsuide til dig, der vil lynhurtigt, billigt og effektivt i gang med et nyhedsbreve

Nyhedsbrevet er ikke kun til salg.
Et nyhedsbrev kan, hvis det laves rigtigt, give dig mange og forskellige fordele:

  • Få flere flere opgaver
  • Blive klogere på dine kunder
  • Skabe et langvarigt og godt forhold til (potentielle) kunder
  • Sælge produkter (ikke nødvendigvis via direkte salg)
  • Blive kendt for din ekspertise, dine produkter, din service
  • Reducere dine udgifter til salg og annoncering
  • Yde god kundeservice
  • Blive inspireret til at udvikle din forretning
  • Skabe mere trafik til dit website