Læsetid: Cirka 20 min.

Kigger du efter pænt design til din WordPress hjemmeside eller blog, når du skal finde designskabelon - også kaldet et theme eller på dansk et tema? Så begår du en alvorlig fejl. Og den kan hurtigt skabe store, tidskrævende og kostbare problemer for dig.

Led først og fremmest efter funktionalitet. Praktiske muligheder. Og brugervenlighed.

Lad være med først og fremmest at fokusere på det æstetiske og pæne, når du går i gang med at vælge designskabelon.

Vejen til lækkert design

Jeg hjælper gerne, hvis du vil have individuel rådgivning og hjælp til at finde en god designskabelon til dit WordPress website.

Har du brug for undervisning i at designe mobilvenligt indhold, kan jeg også hjælpe dig med det.

De seneste år har jeg undervist adskillige professionelle i at skrive og designe til besøgende, der i stigende grad læser på smartphone. Moderne mobilvenligt design kræver også en helt ny skrivestil.

Vil du lære at skrive moderne digitale tekster?

Sådan ender du med en flot designet hjemmeside

Det er ikke skabelonen, der afgør, om du ender med smart og smukt design. Det gør derimod de billeder, tekster, ikoner, skrifttyper, skriftstørrelser og farver, du bruger. Designerens sans for at udnytte mulighederne kreativt er altafgørende.

Du kan sagtens ende med noget rigtig grimt. Også selvom du har valgt et theme, der er imponerede flot på hylden mellem mange andre.

Det pæne design får du nemlig kun, hvis du:

  • vælger et velfungerende theme med de rigtige funktioner
  • forstår at bruge mulighederne optimalt
  • har sans for smart design
  • vælger flotte billeder, ikoner, skrifttyper, farver

Her får du mine tip til at finde en både pæn, fleksibel, funktionel og brugervenlig løsning, så der er størst mulig chance for, at du ender med et flot og professionelt designet website, som du selv kan arbejde med. Uanset du selv laver website fra bunden eller har en professionel til at hjælpe dig.

Overvej også, inden du går i gang med at finde designet, om du får brug for sparring (på dansk?) med folk, der ved en masse om det eksakte theme.

Får du brug for kreativ undervisning i WordPress webdesign, bør det også guide dit valg.

Webdesign til dig, der vil kommunikere på en kreativ måde

Webdesign handler ikke først og fremmest om at pynte.

Det handler om at kommunikere effektivt. Og kreativt.

Laver du webdesign til online marketing - altså for at bygge et website, der skal skabe konkrete resultater - kan selv små banale fejl koste mange kunder.

Sæt kulør på dit sprog

Du kan påvirke folk og forandre verden

Smart webdesign handler om at præsentere godt indhold, så det påvirker folk på en positiv måde. Det er med de briller på, denne guide til valg af designskabelon er skrevet.

Denne guide er skrevet til dig, der ikke er professionel webdesigner. Dig, der gerne vil kunne passe dit eget website og lave flotte sider og/eller blogindlæg.

Kreativ kommunikation online er min passion. Jeg er uddannet journalist og webdesigner. Jeg har arbejdet på professionelle elektroniske medier i årevis - med webdesign og webkommunikation siden 1996.

Derudover har jeg undervist langt over 1.000 mennesker i webkommunikation, webdesign, blogging og søgemaskineoptimering.

De seneste år har jeg været særligt optaget af at online marketing og i at kommunikere online i mobilvenligt design. Jeg udnerviser jævnligt professionelle - journalister, grafikere, fotografer og andre - i moderne, online kommunikation.

Sådaner forbereder du dig, før du leder efter design

Start med at lav en detaljeret liste over alt, du ønsker dig. Uden at tænke over, om det er designet, WordPress eller et såkaldt plugin, der skal levere funktionen.

Hvad vil du gerne have på dit website?

Start med at lave en liste over, hvad du gerne vil have på dit website. Vent lidt endnu med at overveje, hvordan det skal se ud.

Eksempelvis:

  • Business-blog med kommentar og debat
  • Kontaktformular
  • Tilmeldingsformular, så du kan samle adresser til nyhedsbrev.
  • Slidere med flotte billeder
  • Billedgalleri
  • Smarte bokse med baggrundsbilleder og baggrundsfarver.
  • Smarte baggrundsbilleder under interessante tekster.
  • Funktioner til at sælge digitale produkter.
  • Webshop
  • Integration med Instagram

Designskabeloner til professionel brug

Følger du med i diverse grupper online - om WordPress, webdesign og online marketing - kan du opleve et forvirrende paradoks:

Nogle anbefaler en designskabelon, som andre synes er noget juks. Hvem skal du tro på?

Du skal først og fremmest tage udgangspunkt i, om din designskablon skal bruges af en professionel webdesigner - eller du også selv vil kunne lave smarte finesser og flotte sider.

Designskabeloner til begyndere

Den komplekse og teknisk avancerede skabelon er ikke velegnet til en bruger, der vil lave website i en fart.

Nogle skabeloner er komplekse og derfor tidskrævende at sætte sig ind i. Nogle kræver mange timers træning at beherske.

Og det er ofte forklaringen bag de modstridende anbefalinger og advarsler du vil støde på.

  • De erfarne, der har bygget utallige websites, foretrækker måske de teknisk avancerede designskabeloner. Og bruger gerne timer på at nørde med finesser.
  • Begyndere, der skal lavet et website eller to, og måske kun skal bruge simple funktioner, har brug for, at det er hurtigt og intuitivt at lave lækre sider.

Vil du have professionel hjælp til at designe din hjemmeside, vil jeg anbefale, at du vælge designskabelon i samarbejde med webproducenten. Vedkommende har erfaring med forskellige og kan hjælpe med at vælge det optimale. Du kan ikke vælge på udseende alene.

Hvad er vigtigst at kigge efter - funktioner eller pænt design

Vælg primært skabelon efter funktioner og brugervenlighed.

Jo mere fleksibel en designskabelon er, desto nemmere og billigere er det at tilpasse den til et design, der matcher dine behov.

Jo flere indstillingsmuligheder den har, desto hurtigere kan det ofte være at lave flot design. til gengæld tager det tid at finde rundt i mulighederne og blive fortrolig med dem.

De fleste moderne skabeloner kommer med et utal af muligheder for at indstille og justere.

Moderne pagebuildere kan gøre arbejdet hurtigt

Nogle designskabeloner er også såkaldte pagebuildere, der gør det muligt at designe flotte sider stort set uden at rode med koder. Færdige moduler kan trækkes rundt på siden og tilpasses på utallige smarte måder.

Gå derfor først op i, hvad du vil opnå. Hvad dit website skal kunne. Bagefter kan du vælge, hvordan det skal se ud. Ikke fordi det ene er vigtigere end det andet, men fordi du ikke kan nøjes med at vælge designskabelon ved alene at kigge på, hvad der ser pænt ud.

Svagheden ved mange moderne designskabeloner er, at de mange muligheder kan gøre det svært at finde rundt, sætte sig ind i funktionerne og vælge de kombinationer, der giver et pænt slutresultat.

Er du sikker på, at du har de rigtige billeder til dit website

Du skal sikre dig, at du har indhold, der ikke kun passer til dine smagsløg - men også til formålet og designskabelonen.

Nogle skabeloner stiller særlige krav til indholdet. Eksempelvis til billeders størrelser. De krav skal du have styr på, inden du får taget billeder hos en fotograf. Inden du køber fotos i online arkiver. Og inden du går i gang med at bygge.

Webdesignerens tips til gode billeder til dit website

Moderne mobilvenlige tekster og flotte billeder er strengt nødvendige for at ende med et flot, moderne og mobilvenligt website, der overbeviser potentielle kunder. Læg eksempelvis mærke til, at nutidigt design ofte har meget store portrætter og andre markante billeder.

Min erfaring er desværre, at mange ikke kan se forskel på godt og dårligt indhold og har svært ved at vælge billeder. De kan ikke altid se forskel på velegnede og ubrugelige billeder.

Jeg får i hvert fald jævnligt tilsendt billeder, der ikke kan bruges i moderne webdesign. Ofte er de alt for små. For uskarpe. Har et grønt eller gulligt skær. De har måske en stil, der er gammeldags eller stikker i alle mulige retninger. Eller de er af andre årsager alt for uprofessionelle.

Du kan ikke klare dig med portrætfotos på størrelse med tændstikæsker. Du skal ofte bruge en hel del brede billeder - i det såkaldte 16:9 format. Vender alle dine billeder på højkant, bliver det et stort problem at bruge dem til webdesign.

Skal du kigge efter designskabelon til specielle formål?

Nogle kigger efter et theme, der passer til deres business. De falder ofte for designskabeloner, der præsenteres som særligt velegnede til ejendomsmæglere, restauranter, tandlæger, psykologer, coaches…. eller andre faggrupper.

Det er dog i mange tilfælde intet andet end smart markedsføringsgejl.

En god designskabelon er som regel velegnet til både den ene og anden type business.

Mange har bare nemmere ved at vælge en skabelon, der er fyldt med genkendeligt indhold, der matcher deres eget fag. Det er intet andet end smart manipulation. Og hjælpsomhed, naturligvis.

Smart markedsføring af designskabeloner narrer mange

Mange sælger den samme designskabelon med forskelligt indhold. De tilpasser indholdet til unikke faggrupper. Det får kunderne til at tro, at en designskabelon er særligt velegnet til unikke formål.

I nogle tilfælde kan der være indbygget særlige funktioner til bestemte formål. Kig efter, om det er tilfældet - og vurder, om du har brug for dem. Så du ikke lader dig narre af smart markedsføring.

Det er ikke mindst derfor du skal begynde med at lave en liste over de funktioner, du vil have. Men forvent ikke, at de alle skal være indbygget i skabelonen.

Jeg hjælper dig gerne med at finde funktioner, der er særligt smarte til dine ydelser og behov - og kender sandsynligvis en lang række af de funktioner, der vil gøre WordPress og dit website særligt smart.

Skal du undgå at bruge samme skabelon som dine konkurrenter?

Nej. De bedste - mest funktionelle og fleksible - designskabeloner bruges på flere hundrede tusinde websites. Ikke uden gode årsager.

Selv hvis designere bruger den samme skabelon til mange kunder, bliver resultatet forskelligt. Fordi det i høj grad er indholdet - billederne og farverne ikke mindst - der gør resultatet helt unikt.

Ja, der vil være ligheder. Og det er ofte nemt at se, hvilken skabelon et website er bygget på.

Kig engang på aviser fra forskellige lande. De har forskellige tekster, forskellige billeder, forskellige skrifttyper - men designmæssigt er avisen fra Danmark, avisen fra Indien og avisen fra USA ikke voldsomt forskellige.


De fire aviser - The Hindu, Morgenavisen Jyllands-Posten, The Times of India og The New York Times er alle lavet på samme læst - og i det danske avissystem CCI. Sådan ser aviser ud. De er forskellige og ligner alligevel hinanden.

Du kan ikke lave en velfungerende hjemmeside på intuition alene

Det tager mange timer lære en designskabelon at kende.
Samt viden og træning af blive god til at designe.

Beder du en webdesigner om at give sig i kast med en ny skabelon, som du har valgt ud fra æstetiske principper alene, er der stor risiko for, at det bliver en tidkrævende og frustrerende proces for jer begge. Det kan tage timers arbejde med en ny designskabelon, før man for alvor støder på dens fejl og mangler.

Selvom man i mange tilfælde kan gå i gang med at omprogrammere og rode med diverse koder for at tilpasse, er det ofte en tidkrævende og dermed kostbar løsning. Webproducenten gør det gerne - der er jo penge i at have kunder, der vil have lavet et væld af tidkrævende justeringer.

For det første er det ofte en skændsel af se, hvordan et velforberedt og omhyggeligt programmeret theme - lavet af dygtige desingere - kan forvandles til makværk, hvis folk uden designmæssig viden går i gang med at lave ændringer.

For det andet er det billigere og hurtigere at gå i gang med et godt og velfungerende tema. Det er også ofte dem, der bruges af mange.

Kan du selv bygge hjemmeside og lave webdesign

Det kommer an på…. det sværeste er ikke at installere WordPress og designskabelon. Det er blevet lige så nemt bygge en moderne hjemmeside som at opstille et køkken fra Ikea. Du kan sandsynligvis nemt åbne pakken og samle modulerne selv. Det er ikke svært at installere WordPress og designskabelon. Og du kan finde masser af hjælp online.

Engang krævede det teknikere og programmører at lave et website. Det tekniske og praktiske er ikke svært. Ikke mere. Men det er svært at bruge mulighederne og i særdeleshed svært bruge dem rigtigt!

Mange bliver slemt overraskede over, at der er meget at lære og at det derfor kan tage timers prøven sig frem. At det koster utallige fejl og frustrationer.

Køkkensnedkeren kan bygge et flot køkken, men ikke nødvendigvis lave mad. Selvom du kan bygge website med et enkelt klik og lave sider ved at trække rundt med moduler, er det helt afgørende for din succes, hvilket indhold du producerer og hvordan du præsenterer det.

Måske kan du bygge et website, som du synes er pænt og selv er ganske godt tilfreds med. Mange giver dog op, fordi de ikke kan få tingene til at se ud, som de gerne vil. Endnu flere opdager hen ad vejen, at deres hjemmelavede website har både fejl og mangler. Det er som regel lig med, at de ikke får de kunder og opgaver, de drømmer om.

Har du det rigtige indhold - til moderne design

Indhold som du ser herover er til gammeldags webdesign og svært at lave noget pænt ud af, hvis du vil ende med en moderne, responsive og mobilvenlig løsning.

At lave website i dag er meget anderledes end for bare få år siden. Selv indholdet skal produceres anderledes - først og fremmest fordi smartphonen har ændret vores læsevaner. Du skal have indhold, der passer til responsivt design. Lange baner af væg-til-væg-tekst dur ikke til sidern på et moderne websites.

At lave et pænt design er altså desværre ikke lig med, at du også får lavet det rigtige indhold, valgt de rigtige funktioner, lavet de rigtige indstillinger, har styr på sikkerhed, søgemaskineoptimering og alt det andet.

Vil du have gode resultater i en fart og skabe et professionelt indtryk hos kunder, der er vant til kvalitet - eksempelvis sælge til professionelle fagfolk og virksomheder? Så bør du helt afgjort få professionel hjælp til både at vælge designskabelon, lave website og producere indhold, der passer til moderne, mobilvenligt design.

En flot designskabelon og flot webdesign er desværre langt fra nok til at sikre trafik til websitet. Den skaffer ikke tilmeldinger til dit nyhedsbrev. Den får ikke besøgende til at kigge på adskillige sider på dit website og komme igen.

Tips til at skrive mobilvenlige tekster til reponsivt design

Hvor svært er det at bruge en designskabelon

Jo mindre du ved om webdesign, billeder og dynamiske hjemmesider, desto mere skal du lære, før du kan bruge designskabelonen. Det er ikke ualmindeligt at blive slemt overrasket over, at det kan være pokkers svært at lave et pænt website - selvom man har fundet et theme, der ser pænt ud.

Selv med en god skabelon kræver det viden, uddannelse, træning og erfaring på utallige områder at få gode resultater ud af den. Mange ender da også med at gå i gang selv, give op og købe professionel hjælp.

At være webdesigner, webproducent, tekstforfatter eller fotograf er naturligvis ikke anderledes end at være kirurg, psykolog, sexolog, terapeut, tømrer eller elektriker. Det kommer ikke desto mindre bag på mange, at det selv med en smart og flot designskabelon er svært at lave et flot website, der også tiltrækker besøgende og forvandler dem til kunder.

Hvorfor er det svært at anbefale dig en designskabelon

Spørger du i grupper online, om nogen kan anbefale en god designskabelon, ender du sandsynligvis med at være mere forvirret end afklaret. Spørg i hvert fald ikke tilfældige, før du kender dine behov og har sat ord på dem.

Det er håbløst at bede nogen om at anbefale dig en bil - hvis de ikke ved, om du har 10.000 eller 100.000 kr. at købe for. Om du har råd til at bygge ny eller skal have en model fra samlebånd, som du tilpasser dine ønsker. Om du leder efter varevogn til en håndværker, minibus til en stor familie, minibil til en single eller veteranbil til sjov.

Det samme gælder webdesign. Skal du have hjemmeside, blog, eller webshop. Hvilke funktioner får du brug for? Hvor stort er dit budget. Hvor meget har du råd til efterfølgende at bruge på opdateringer og vedligeholdelse. Hvor meget kan og vil du selv lave og hvor meget overlader du til professsionelle?

Hvem kan bedst hjælpe dig med at finde et godt theme

Vil du have professionel hjælp er det ikke uden betydning, hvem du spørger til råds:

  • en tekniker
  • en programmør
  • en SEO-ekspert
  • en grafisk designer
  • en webdesigner
  • en tekstforfatter

Det er meget forskellige fagfolk med forskelligt fokus.

De fleste af mine kunder vil selv kunne lave rettelser på deres website, når jeg har lavet det fundamentale for dem. De har brug for en designskabelon, der er fleksibel. Som er hurtig og sjov at arbejde med for mennesker, der er mere kreative end tekniske.

 

Hvorfor er en responsivt ikke garanti for mobilvenligt

Designskabelonen kun er et værktøj. Bruges den uden viden om, hvordan man laver mobilvenlig design, kan du sagtens ende med noget, der er langt fra at være mobilvenligt.

Det er en udbredt misforståelse at regne med, at et responsivt tema er lig med, at indholdet automatisk ser pænt ud på smartphone. Så enkelt er det ikke og mange vælger en responsiv designskabelon og ender med at kæmpe med at få det til at se pænt ud på smartphone.

Husk: designskabelonen er et værktøj. Det kræver viden, træning og erfaring at bruge det rigtigt. Og det gælder i særdeleshed, hvis du også vil have et website, der er smart på mobiltelefoner.

Hvorfor skal du vælge en designskabelon der også er en pagebuilder

Moderne designskabeloner og pagebuildere kan gøre det både sjovt og hurtigt at lave flotte og smarte sider. Pagebuildere er særligt velegnet, hvis det skal være hurtigt og sjovt.

I et vist omfang hjælper de moderne pagebuildere også med at undgå de allerværste designbrølere. De automatiserer en stor del af arbejdet. Mere end mange uddannede designere bryder sig om. Til gengæld kan man lave flotte løsninger meget hurtigt.

Moderne skabeloner er eksempelvis ofte lavet efter et såkaldt grid-system, der styrer, hvordan tingene kan placeres i forhold til hinanden. Det hjælper med at skabe smukke llinjer, skabe overblik og sikre, at tingene placerer sig pænt i forhold til hinanden.

Og er man fortrolig med værktøjet og har bare lidt forstand på principperne for godt og brugervenligt design, kan man ofte lave flotte sider på et par timer. Vel at mærke sider, der for få år siden kunne tage dage at producere.

  • Jo færre funktioner der er, desto mere låst er du. Desto mere tidkrævende (og dyr) er det at lave tilpasninger
  • Jo flere indstillingsmuligheder der er, desto mere tidkrævende er skabelonen ofte

Hvorfor og hvornår bør du designe i samarbejde med en professionel

Selv med moderne designskabeloner og pagebuildere er viden og erfaring afgørende for det færdige resultat. Hjælp fra en professionel kan både uddanne dig, hjælpe dig til et hurtigt resultat og spare dig for alvorlige fejl

Det er rigtig smart for mange soloselvstændige samt små og mellemstore virksomheder, at de kan lave en del af arbejdet selv og ikke skal have fat i en dyr webdesigner hver gang der skal laves simple ændringer. Derfor er det også vigtigt skaffe sig viden om webdesign.

Og der findes ikke nogen designskabelon eller pagebuilder, der gør det overflødigt at have viden om webdesign, brugeradfærd, salgspsykologi, mobile vaner, billedebehandling, gode tekster etc.

At bruge designskabelon, pagebuildere og træk-og-slip-design er ikke som at købe en pose kagemix, hvor du bare skal hælde vand i skålen, røre rundt og bage en time i ovnen. Mange designskabeloner har endog funktioner, der skal bruges forsigtigt. Med måde og forstand.

Der er masser af ting, du skal have viden om, hvis du vil lave bare nogenlunde flotte websites. De fleste opdager det, når de går i gang. Eller de laver alvorlige fejl, som de måske ikke engang opdager.

En god designskabelon og pagebuilder og en arbejdsdag sammen med en professionel webproducent - så er der langt større chance for, at du kommer hurtigt og effektivt i gang og at du lærer det mest nødvendige, så du efterfølgede kan en masse på egen hånd.

Sådan kan du spare på dyre webdesignere

Vælger først og fremmest en designskabelon, der er nem at bruge og har de rigtige funktioner.

Det er ikke uden betydning for dit valg af skabelon og pagebuilder, om det skal være nemt for dig selv at lave rettelser og oprette nye sider - eller om du har råd til gang på gang at skulle bede webproducenten om hjælp til at lave ændringer i designet eller lave smarte sider.

Vær derfor opmærksom på, at webproducenter kan have en interesse i, at du vælger en kompleks og krævende designskabelon. Fordi det øger sandsynligheden for, at du efterfølgende har brug for vedkommendes hjælp.

For den erfarne og professionelle designer kan det dog også være noget nær umuligt at vurdere, hvad andre selv kan finde ud af. Ligesom du heller ikke ved, om jeg nemt kan lære at bakke en bil med anhænger ind i en garage. Når du får andres anbefalinger af bestemte designskabeloner, er det derfor godt lige at vurdere, hvilke forudsætninger de pågældende har for at anbefale dig en bestemt skabelon.

Der er ingen designskabeloner, der garanterer flot design, hvis man ikke har viden om webdesign, moderne salgspsykologi, brugeradfærd online etc. Og det en professionel designer kan lave flot på et par timer, skal du måske kæmpe med i uger.

Vil du have et website, der er flot og har et professionelt look, er der stadig brug for en erfaring designer, der er uddannet i netop webdesign. Lad derfor være med at overlade webdesign til en teknisk it-nørd, en programmør eller lignende.

Skal du vælge designskabelon ved at kigge på udvalget i webshops

Det er sjældent optimalt at starte sin søgen efter designskabelon ved at kigge på et enorme udvalg af såkaldte premium designskabeloner. Der er i øvrigt mange tusinde at vælge mellem, så det er nemt at blive svimmel.

Jeg taler jævnligt med kunder, der har brugt utallige timer på at lede i webshops, der sælger flotte designskabeloner. Ofte uden at finde lige netop den, der rammer plet. Jo flere designskabeloner de ser, desto mere usikre bliver de ofte.

Nogle køber en skabelon, fordi den ser flot ud. Og opdager efter mange timers kamp, at den alligevel ikke egner sig til formålet.

Faren ved at vælge den pæneste skabelon i shoppen er, du ikke kan vide, om den er velfungerende. Er den fleksibel og nemt at bruge eller er det ekstremt tidkrævende at få tingene til at se godt ud - selv med andet indhold og andre billeder, end der er brugt til at præsentere den? Er den godt programmeret. Bliver den vedligeholdt?

Jeg vil i øvrigt anbefale, at du køber en designskabelon frem for at bruge en gratis. Ganske enkelt fordi dem der sælges er lavet af professionelle folk, der har brugt utallige timer på at lave noget godt. De mest brugte skabeloner bliver konstant forbedret og vedligeholdt.

Skal du finde inspiration i færdige hjemmesider

Nogle gange er det nemmere at finde inspiration ved at kigge på færdige websites. Bare du husker på, at med dit indhold kommer det til at se meget anderledes ud

Mange synes det er nemmere at finde inspiration i færdige websites end i skabeloner med dummytekst og arkivbilleder. Og det er ofte mere realistisk end at kigge på skabeloner uden reelt indhold.

Ofte tager det sekunder for en professionel webproducent at spotte, hvilken designskabelon, der er brugt på et website. Eksempelvis på dine konkurrenters. Det kan man ganske enkelt ofte aflæse i den bagvedliggende kode.

Og gid det så bare var så enkelt, at man lige køber den samme designskabelon, installerer den på websitet - og ender med noget, der er lige så flot, men alligevel anderledes. Problemet er blot, at kunden ikke altid har det indhold, der er strengt nødvendigt, hvis det skal ende med et flot designet website.

Vil du lade dig inspirere af andres design, skal du derfor huske at kigge på både funktioner, indhold og design.

 

Skal du bruge gratis tema - eller købe

Det er langt fra alle designskabeloner, der er gode. Heller ikke selvom du kan se, at de er brugt til at lave imponerende flot design. Alt det du ikke kan se - koder, funktioner etc. - kan sagtens være helt elendigt, selvom det umiddelbart ser godt ud. Og risikoen er størst i de gratis designsskabeloner.

Vælg aldrig en gratis skabelon til websites, skal markedsføre en vare eller ydelse. Og heller ikke til en blog eller hjemmeside, der skal brande dig personligt.

Køb altid en god skabelon, der er brugt tusindvis af timer på at udvikle, som kontant forbedres og lappes af udviklerne, hvis der viser sig at være sikkerhedshuller.

Passer dit budget til det design du drømmer om

Selv gode designskabeloner og pagebuildere koster ikke nødvendigvis ret meget. Til gengæld skal du forvente, at der kommer en del ekstra udgifter - afhængig af dine ønsker

Vil du have lavet website for under 10.000 kr., skal du passe på, at du ikke falder for modeller, der koster 100.000 kr.

Der kan være mange ekstra omkostninger, som er svære at få øje på. Det er heller ikke altid ligetil at spotte - slet ikke for den uerfarne - om et website har kostet få tusinde kroner eller et sekscifret beløb.

Man kan godt lave et almindeligt, velfungerende og flot website til en soloselvstændig eller en mindre virksomhed for omkring 10.000 kr. - hvis du har alt indhold klar til brug og bruger nogle nemme og billige løsninger.

Med den rigtige og funktionelle designskabelon kan du altså komme langt for et relativt beskedent beløb. Men du kan også risikere at skulle justere dine forventninger voldsomt, hvis du ikke er klar over forskellene på et dyr og billigt website.

Skal du hyre en dygtig fotograf, der kan tage 2-3 portrætfotos til professionelt brug, kan du godt fordoble dit budget.

Vil du have taget flotte baggrundsbilleder til dit webdesign - og måske billeder af dig i aktion - kan prisen til fotografen nemt løbe op i tre-fire gange så meget, som hvis du bare skal have et enkelt og godt portrætfoto.

Vil du have lavet et flot og unikt logo samt ikoner, skal du lægge yderligere en pæn pose penge på bordet.

Vil du have grafisk designer og programmør til at lave et helt unikt design til dig, forøges din udgift endnu mere.

Find gode billeder til dit webdesign

Uden gode billeder er det ret svært at lave en smart, moderne, mobilvenlig og lækker hjemmeside.

En flot og fleksibel designskabelon vil måske kun koste dig 500-1.000 kr. Men derudover skal du altså stadig have flotte billeder og en dygtig content designer for at ende med et overbevisende og professionelt resultat.

Lader du dig inspirere af et særligt flot og unikt website er der ofte brugt mellem 50 og 100.000 kr. på at få lavet billeder hos en af Danmarks bedste fotografer.

10 tips til at vælge gode billeder til dit website
https://www.websitemagazine.com/blog/10-tips-to-choose-the-right-images-for-your-website

Vælge design, der passer til dine priser og dine kunder

Har du kunder, rent faktisk kan genkende kvalitet, risikerer du at tabe mange kunder, hvis du vælger forkert. Mange professionelle erhvervsfolk er vant til at se dyre og flotte løsninger. De kan uden videre se forskel på det hjemmelavede og det professionelle. De spotter lynhurtigt, om du havner i en kategori, de ikke vil handle med.

Hvis du har det, som jeg har det med vin, kan du naturligvis smage, om du kan lide vinen. Men jeg ved alt for lidt om vin til også at kunne vurdere, om den er dyr eller billig. Om den er eksklusiv. Hvor den kommer fra.

Jeg er med andre ord helt ude af stand til at vurdere, om en vin kan leve op til kræsne ganer med sans for kvalitet. Og du kan sagtens narre mig, må jeg indrømme. Jeg er glad, hvis vinen smager godt. Men masser af mennesker ved langt mere om vin. De går ikke ind på en dyr restaurant og affinder sig med billig papvin. De kan sagtens smage forskel.

Præcis sådan er det også med dine kunder. Kan de kende forskel på dyrt og billigt, middelmådig kvalitet og luksus, skal du naturligvis ramme en passende stil - og måske endda en stil, der er helt anderledes end din personlige smag.

Du kan naturligvis designe en hjemmeside, du selv synes er pæn. Men kan du også lave et produkt, der med sikkerhed tilfredsstiller folk, der er vant til professionelle løsninger.

Responsivt design er ikke altid mobilvenligt

Du kan også vælge en mobilvenlig (responsiv) designskabelon - og alligevel ende med noget, der er langt fra at være brugbart og pænt på smartphone.

Designskabelonen er et værktøj - nøjagtig som knive, blender, ovn og gryder i et køkken.
Indholdet er langt mere afgørende - selv den bedste kok kan ikke lave god mad af fordærvede råvarer. Og slet ikke til forvænte, krævende, kvalitetsbevidste og kræsne kunder.

Det er ikke designskabelonen, der afgør, om et website bliver lækkert, brugervenligt og mobilvenligt. Designskabelonen er først og fremmst afgørende for, hvor tidkrævende det bliver. Er der masser af detaljer, der skal kodes manuelt, kan det lynhurtigt bliver en dyr, frustrerende og kompliceret affære.

Sådan kan du ødelægge en god designskabelon

Billeder kan ødelægge selv det bedste design. Prøv bare at finde en lækkert designet hjemmeside og erstat alle de smukke billeder med grimme ditto.

Er billederne i dårlig kvalitet, for små, i forkerte formater, har dårlige motiver og måske endda meget forskellige i udtryksform, er det ret svært at lave noget flot. Ligesom en kok ikke kan lave god mad på fordærvede fødevarer.

At vælge design handler altså ikke mindst om at sikre, at du har de rigtige råvarer - altså det rigtige indhold.

Lange væg-til-væg-tekster passer dårligt til mobilvenligt design. Moderne tekstforfattere udvikler i disse år nye skrivevaner, fordi moderne, responsivgt og mobilvenligt design kræver en helt anden slags indhold end avisartikler, romaner, brochurer og gammeldags hjemmesider.

Moderne designskabeloner kræver ikke kun specielle tekster, men også ofte store og flotte billeder. Betydeligt større end du ser i bare 4-5 år gammelt webdesign.

Vil du have baggrundsbilleder med tekst på, stiller det også helt særlige krav til dine billeder.

 

Hvorfor skal du overveje at vælge designskabelon + pagebuilder

Fordi det er din bedste garanti for at få en funktionel skabelon, der er hurtig at bruge og giver flotte resultater.

Særligt til projekter, der helst skal laves på mindre end 25-50 timer er det vigtigt, at der ikke konstant skal bruges tid på at omprogrammere, lave nye knapper, skifte baggrundsfarvar på tekstbokse og flytte diverse moduler to pixels til højre eller venstre. Selv små ønsker kan blive rasende dyre, hvis de skal programmeres eller laves af en professionel producent.

Vælg derfor en designskabelon, der er superfleksibel og har de funktioner, du har brug for til dit projekt.

Er det vigtigt for dig, at der ikke skal bruges utallige dyre arbejdstimer på at lave små justeringer, vil pagebuilderen hjælpe dig med at designe på en kretiv og visuel måde.

Hvorfor skal du lave udkast til dit website før du skaffer billeder

Uden flotte billeder i de rette størrelser får du ikke et flot resultat. Først når du kender den designskabelon du vil bruge - og har en fornemmelse af, hvordan din hjemmeside eller blog skal designes - kan du finde velegnede billeder.

Det er en stor fordel at lave udkast til dit website - i den valgte designskabelon - før du skaffer billeder. Uanset du vil have taget billeder hos en fotograf eller du vil købe billeder i et fotoarkiv.

Jeg har adskillige gange stået med kunder, der har betalt en mindre formue for billeder, som stort set er ubrugelige til det design, de drømmer om. De har ikke bestilt billeder i den rigtige størrelse. Blandt andet fordi de ikke har været klar over, hvad de ville få brug for.

Selvom fotografen er professionel, er det langt fra lig med, at vedkommende også har forstand på webdesign. Du kan derfor ikke tage for givet, at fotografen er i stand til at tage billeder i den rette størrelse.

Det er derfor rigtig synd at få tage flotte fotos hos en dygtig fotograf uden at vide, om du eksempelvis har brug for:

  • Fotos så brede og lave som en brevsprækkePortrætfoto
  • eller andre motiver på ensfarvet baggrundFoto, d
  • er er velegnet til at blive vi
  • st i cirkelFoto med gennemsigtig bag
  • grundFotos hvor bestemte farver dominerer

Læg i øvrigt mærke til, at de fleste billeder på websites er brede. Ikke høje.

Hvad kræver det at gøre billeder klar til dit design

Billeder til webdesign skal overholde en lang række krav, som du skal kende. Mange af de krav kan du sagtens selv sørge for bliver overholdt - og det kan spare dig for store udgifter.

De nøjagtige krav kender du først, når du har valgt designskabelonen.

Hvis alle dine billeder ikke umiddelbart egner sig til at blive brugt i dit design skal der i værste fald bruges timer på at forbedre, beskære eller på anden måde behandle billeder.

Billederne skal navngives korrekt. Det dur ikke at dine billeder hedder æblegrødmedfløde.jpg eller img_19112017.jpg

Billederne skal have den rigtige størrelse og eksempelvis ikke fylde megabyte eller være brede som plakater.

Er billederne for mørke, skal de lysnes. Har de et gulligt eller grønligt skær, skal det så vidt muligt også fjernes.

Nogle billeder skal beskæres for at passe til formålet.

Vil du selv designe sider

Kig først og fremmeset efter en designskabelon, der er så intuiv og visuel som muligt. Også gerne en, der bruges af mange og dermed er nemt at finde hjælp til.

Vil du selv kunne lave simple sider på dit website, skal du først og fremmest finde en designskabelon med funktioner der gør det nemt, hurtigt og sjovt at designe flotte sider. Også selvom du intet ved om koder og programmering.

Nogle skabeloner er avancerede og særdeles svære at bruge, medmindre man bruger timer på at sætte sig ind i dem. Hvad der er svært for dig er måske helt ukompliceret for den erfarne.

Er du førstegangsdesigner, skal du ikke give dig i kast med en af de avancerede designskabeloner. Du kommer til at bruge ufatteligt mange timer på at få tingene til se bare nogenlunde ud.

Sørg som minimum for, at du har styr på det grundlæggende i WordPress, før du lader dig udfordre af en avanceret designskabelon, der tilføjer et væld af ekstra funktioner og måske tusindevis af indstillingsmuligheder.

Skal dit website designes af en professionel

Det kommer naturligvis helt og aldeles an på, hvad du vil opnå. I nogle tilfælde er det hjemmelavede helt i orden. I andre tilfælde vil det koste dig kunder

Henvender dit website til almindelige forbrugere, der ikke nødvendigvis forventer luksus og lækkert design - men måske snarere forventer af dig, at du er en af de billigste på dit marked - kan det ligefrem være en fordel at have et website, der enten er hjemmelavet eller ligner noget, en amatør har bygget i fritiden.

Er du højtuddannet og leverer ydelser til relativt højt priser og til kunder, der er vant til at handle med professionelle, der har flot designede markedsføringsmaterialer, kan det hjemmelavede ødelægge din business.

Selvom det kan være rigtig sjovt at designe website, kan det også være en frustrerende proces, som mange gerne vil slippe for.

Mange af dem, der begynder på gør-det-selv-løsningen, bliver overraskede over, hvor meget de skal lære. Og hvor meget de ikke vidste, at de ikke kunne og ikke kendte til. Billedstørrelser og billedbehandling eksempelvis.

Overlader du det til en webdesigner at lave dine sider, eksempelvis for at komme hurtigt og godt ud over stepperne, bør du også lade designeren vælge designskabelonen.

Moderne designskabeloner er særdeles avancerede værktøjer og jeg har, som mange andre webdesignere, specialiseret mig i et særligt theme med masser af muligheder. Blandt andet for at kunne arbejde hurtigt og effektivt, så jeg kan tilbyde dig gode løsninger til konkurrencedygtige priser.

Til de fleste af mine kunder anbefaler jeg at bruge DIVI fra Elegant Themes. Det er avanceret nok til den professionelle bruger, men også enkelt nok til, at den almindelige hjemmeside-ejer, med nogle timers træning, kan lave særdeles hæderlige løsninger.

Den kreative vej til at lave lækkert webdesign