Designer du indholdet på din hjemmeside - og dit nyhedsbrev - så læseren tydeligt kan se, hvad der er særligt interessant? Har du prioriteret og skabt ro. Eller er det uoverskueligt og rodet?
Kig på dit design. Og kig gerne på hver enkelt skærmbillede.
Uanset du ser det på computerskærm eller smartphone, skal der gerne være en tydelig prioritering. Hvis alt har samme farve, samme størrelse og står på lige rad og række - så er alt lige gyldigt. Og dermed ligegyldigt.
To eller max tre skriftstørrelser på et skærmbillede
Bruger du forskellige størrelser skrift, begynder det at hjælpe. Så kan du prioritere. Stor skrift hjælper fok med at se, hvad der er vigtigt. Men ikke hvis du bruger mange og meget forskellige størrelser.
Øjnene vil flakke rundt i indholdet, hvis du bruger et mylder af forskellige skriftstørrelser.
Mange forskellige skrifttyper vil også ofte skabe “synsforstyrrelser”. Hvad er vigtigst herunder?
Brug farver - men i begrænset mængde
Mange fristes til at bruge et væld af farver. Overskrifter i én farve. Link i en anden. Streger i farver….
Farver på tekst bør som hovedregel kun bruges på link.
Pas på med male tilfældige bidder tekst i en farver, der afviser fra den grundlæggende farve. Du vil nemlig ofte narre læseren til at tro, at teksten er et link.
Som udgangspunkt bør du derfor kun bruge afvigende farver på link. Og brug én farve.
Fremhæv det vigtigste - men fremhæv kun én ting
Hvs kun én ting afviger fra resten af skærmbilledets indhold, er det tydeligt, hvad der er vigtigst.
Få dine tekster sprogvasket - eller tag et gratis minikursus i at skrive og design moderne, mobilvenlige SEO-tekster
Trænger din tekst til at blive trimmet?
Få 15 minutters gratis tjek! Jeg har redigeret tusindevis af tekster. Og designet lige så mange artikler, blogindlæg, nyhedsbreve, websider m.m.
Jeg har mere end 20 års erfaring med at redigere tekster - for store danske medier og små soloselvstændige.
Få feedback på tekster
Bliv undervist i at skrive
Få en digital sprogvask
Lisbeth Scharling
Sprogvasker, webdesigner, content designer, journalist
Lisbeth Scharling
Sprogvasker, webdesigner, content designer, journalist