Vil du tiltrække kunder med godt indhold, skal du skrive jævnligt. Det kræver masser af ideer. Samt gode skrivevaner. Men du behøver ikke bruge timer for at gøre det godt. Her får du en effektiv metode til at skrive blogindlæg og nyhedsbreve på 30-60 minutter.
Du bliver mindre stresset, mere produktiv - og bedre til at skrive - hvis du udvikler faste rutiner og arbejder efter nogle gode modeller.
Professionelle arbejdsmetoder, teknikker og faste rutiner kan endda hjælpe dig med at overvinde både præstationsangst, perfektionisme og skriveblokering.
Rutiner og deadline gør dig effektiv
Beslut dig for nogle daglige rutiner og deadlines. Og overhold dem.
Du behøver ikke bruge mere end 30-60 minutter på almindelige blogindlæg og nyhedsbreve.
Stram deadline reducerer også risikoen for, at arbejdet med markedsføring stresser dig. Det er nemlig mere stressende at lade perfektionisme (alt for høje kvalitetskrav) bestemme, hvor meget tid, du skal bruge.
- At arbejde op til en deadline indebærer, at man gør det så godt kan - indenfor den tid, der er til rådighed.
- Når man arbejder uden deadline opstår ofte den modsatte forventning - at man først stopper ved det perfekte resultat.
Beslut dig for, for meget tid du vil bruge på hverdagsindlæg - og gør det så godt du kan på den tilladte tid. Punktum.
En-to gange om måneden kan du skrive et mere omfattende og gennemarbejdet indlæg. Men lær dig selv teknikken til at producere effektivt på begrænset tid.
Hvor tit vil du skrive og hvor meget? Sæt en deadline.
Vil du bruge en halv time på et blogindlæg, så find ud af, hvor meget du kan skrive på en halv time. Du vil blive forbløffet.
Arbejd koncentreret i den tid, du sætter af. Sluk for sociale medier. Sæt telefonen på lydløs.
Begynd med at stille et spørgsmål, du har løsningen på
Du har specialviden på et område. Og erfaring. Hvis jeg stiller dig et spørgsmål, kan du uden videre hælde masser af guldkorn på mig i løbet af 10-15 minutter. Du skal bare gøre det samme, når du skriver.
Begynd med at beskrive en udfordring og skriv om løsningen. Stil dig selv et af de spørgsmål, en typisk kunde vil stille. Og begynd så at skrive.
Brug den afsatte tid. Skriv uden at tænke på, om det er godt. Du kan redigere bagefter.
En god model at skrive efter gør dig effektiv.
Skriv overskrift og indledning som det første
Følgende model er fremragende af mange årsager. Start med at skrive overskrift, underrubrik, (eller indledning) og to mindst mellemrubrikker. De fire elementer skal gerne i sig selv forklare, hvad teksten skal handle om.
Læs min guide om hvordan du bruger digitale overskrifter
Nu ved du, hvad du skal skrive om og kan udfylde med tekst, der går lidt mere i detaljen.
Forestil dig, at læseren kun læser de fire fremhævede elementer. De skal i sig selv give læseren brugbar og forståelig viden. Skriv dem, så de kan læses alene. De skal gerne friste til at læse mere.
Overrubrik
Underrubrik
Indledning
- Afsnit
- Afsnit
Mellemrubrik
- Afsnit
- Afsnit
- Afsnit
Mellemrubrik
- Afsnit
- Afsnit
- Afsnit
Du kan naturligvis variere modellen. Lægge afsnit til og trække fra. Men ovenstående er mere end rigeligt til et blogindlæg eller nyhedsbrev.
Men spild ikke din tid på at skrive kladde i Word.