Søgemaskineoptimering - også kaldet SEO - er ikke en magisk løsning, der skaffer dig flere kunder
Jeg bliver kontaktet af mange selvstændige der mangler kunder og som derfor vil have søgemaskineoptimeret deres website. Nogle vælger af bruge formuer på søgemaskineoptimering.
Mange overvurderer desværre betydningen af SEO og bruger for meget tid og for mange penge på at søgemaskineoptimere tekster og websites, der er i alt for dårlig kvalitet.
Eller de køber søgemaskineoptimering, der dårligt kan betale sig at optimere på, fordi konkurrencen er for stor.
Det er langt fra i alle tilfælde, at det betaler sig at søgemaskineoptimere.
Om du skal ofre tid og penge på søgemaskineoptimering afhænger af din business, dine kunder, dit marked, dine konkurrenter, din tid - af de realistiske muligheder for, at du får nok ud af at søgemaskineoptimere.
Ender du med, efter søgemaskineoptimering, at rykke fra side 12 i Googles søgeresultater til side 7, er det ikke umagen værd.
Selv hvis du ligger i toppen på side 1 i Googles søgeresultater er den gode placering ikke lig med, at du får ret mange besøgende ind på på dit website.
En god placering i Google er heller ikke lig med, at besøgende bliver til kunder.
Mange besøgende er heller ikke lig med, at du får masser af kunder.
Omvendt…. du kan sagtens have en god forretning, masser af besøgende på dit website og masser af kunder - selvom de ikke kommer fra Google.
Har du direkte kontakt med dine kunder?
Sælger du rådgivning, undervisning, coahing, behandling, terapi eller andre ydelser 1:1 med personlig kontakt til dine kunder? Så er konkurrencen en helt anden og langt mere kompleks, end hvis du sælger hårshampoo, hundemad eller støvsugere fra en webshop.
Og konkurrencen er på det punkt blevet hårdere.
De seneste år er folk blevet mere synlige og mere personlige online.
I dag er det derfor i høj grad personlighed og aktivitet på sociale medier og digitale netværk, der afgør, om du får succes.
Hvis du er synlig, aktiv og interessant på sociale medier og kan du samle masser af engagerede følgere, som du kan inspirere - så er det ikke utænkeligt, at SEO har meget lille betydning for dig.
Hvis du har personlig kontakt med kunder, er SEO slet ikke nok til at få kunder.
Ingen af os køber et dyrt kursus bare fordi underviseren er nr. 1 i Googles søgeresultat.
Det kan være langt mere afgørende for dit salg, hvordan du engagerer dig i potentielle kunder.
Hvordan oplever de dig?
Hvordan støder de på dig, dit navn og dine ydelser.
Hvad gør du for at gøre indtryk på kunder, der IKKE googler efter dine ydelser?
Er du interessant og engagerende online?
Har du et nyhedsbrev, der samler modtagere?
Er du inspirerende på sociale medier?
Er du hjælpsom online?
Hvor mange besøgende skal du have?
Naturligvis skal der besøgende til et website, hvis der skal komme en tilpas mængde kunder ud af det.
Og ja - søgemaskineoptimering kan betyde masser af trafik fra Google og andre søgemaskiner.
Men der skal meget mere til end en god placering i Google.
Der skal ikke nødvendigvis mange besøgende til - medmindre du skal have mange kunder.
Masser af besøgende er strengt taget kun nødvendigt, hvis du sælger annoncer fra dit website.
Annoncører vil nemlig have masser af trafik. Sælger du annoncer skal du derfor have et website med masser af besøgende.
Bruger du Bruger du tiltrækkende marketing (inbound marketing) behøver du strengt taget kun tiltrække dem, der er specielt interesseret i de udfordringer du kan løse for folk.
Få kunder ud af besøgende
- Søgemaskineoptimering er ikke specielt effektiv i sig selv. Det skaffer ikke kunder.
- Søgemaskineoptimering skaber i bedste fald trafik. I bedste fald!
Hvis du bruger søgemaskineoptimering og får besøgende ud af det, skal du efterfølgende forvandle besøgende til kunder.
En god placering i Google er ikke nok
Søgemaskineoptimering kan forbedre din plads i Googles søgeresultater.
En god placering i Google er dog ikke nogen garanti for, at folk klikker på linket og besøger dit website.
Masser af besøgende er heller ikke i sig selv lig med, at du får kunder.
Søgemaskineoptimering er en god teknik - men den skal kombineres med andre gode teknikker.
Du skal kunne sælge dine varer til besøgende
Du smider mange penge ud af vinduet på søgemaskineoptimering, hvis du ikke også sørger for, at du kan sælge og overbevise dem, der lokkes til via søgning. Dit website skal kunne sælge. Dine tekster skal være gode. Du skal gøre et godt og overbevisende indtryk.
Dyre reklamer på tv kan skaffe besøgende i en butik! Men der skal også være gode varer i butikken. Og tilstrækkeligt med personale til at betjene kunderne?
Det nytter ikke meget, at der er halvtomt på lageret.
Det er skidt, hvis forretningen er utiltalende eller bare virker uprofessionel.
Søgemaskineoptimering kan være penge ud af vinduet
Du skal kombinere søgemaskineoptimering med dét der (også) skal til, for at give dine kunder den rigtige service, de rigtige varer, den rigtige købsoplevelse. Dine varer skal være i orden. Du skal være overbevisende og sælge på den rigtige måde.
Leverer du så god service og så gode produkter, at kunderne anbefaler dig? Det kan faktisk være mere effektivt til at skaffe kunder end selv den bedste placering hos Google og masser af besøg på dit website.
Du skal også sørge for, at indholdet på dit website er interessant for dine potentielle kunder.
Besøgende på dit website kan gøre gavn, selvom de ikke køber
Jeg har adskillige blogindlæg, der tiltrækker tusindevis af besøgende. Men det er ikke altid potentielle kunder, der bliver lokket til af mine søgemaskineoptimerede blogindlæg.
I mange tilfælde er de besøgende gratister, der vil have et godt tip uden at betale for det. Og det er i øvrigt - somme tider - helt i orden.
Mange af mine blogindlæg er nemlig slet ikke skrevet for at sælge, men for at brande mig - for at gøre mit navn, min business og mine kompetencer kendt vidt og bredt.
Mange af mine kunder kommer efter at være henvist af folk, der har fulgt mig på Facebook eller læst mine blogindlæg. Endnu flere kommer, fordi tidligere kunder har henvist dem.
Søgemaskineoptimering kan gøre dit website ulæseligt
Søgemaskineoptimering kan gøre dine tekster bedre - hvis du søgemaskineoptimerer rigtigt efter at have analyseret dine kunders behov og søgevaner.
Men søgemaskineoptimering kan også ødelægge dine tekster, hvis du sætter tekniske nørder til at rode med teksterne på dit website eller din blog. Mange søgemaskinenørder er uhyggeligt dårlige til kommunikation og ved intet om at skrive tekster og betjene kunder. Skrive æggende, vækkende og forførende kan de heller ikke nødvendigvis.
Og omvendt kan ellers dygtige skribenter uden viden om søgemaskineoptimering også hurtigt ødelægge en god placering i søgemaskinernes resultatsider.
Du kan sammenligne det med en restaurant, der får bygget nyt køkken.
Lad os sige, at køkkenmontøren er dygtig og installerer et flot og velfungerende køkken med masser af smarte og velfungerende maskiner. Teknisk og praktisk set er der intet at udsætte på det nye restaurantkøkken. Det er dog ikke lig med, at maden bliver god, at der kommer gæster og at de er tilfredse med maden, stemningen, betjeningen….
Tilsvarende er det med søgemaskineoptimering. Det er kun en lille del af projektet. Søgemaskineoptimering skaffer ikke tilfredse kunder i en restaurant!
Mangler du kunder i butikken, er det ikke nødvendigvis søgemaskineoptimering du skal bruge pengene på.
Hvad skal du gøre for at få flere kunder?
Der er mange veje til flere kunder! Hvilken du skal vælge kommer an på… hvad du sælger. Hvilken pris du sælger til. Hvem dine potentielle kunder er. Om du vil sælge på traditionel vis eller via online markedsføring.
Søgemaskineoptimering er bare en af mange værktøjer.
At blive fundet ved et tilfælde er en anden metode - serendipity, kaldes det.