Læsetid: 5 minutter

vaek-med-boksenDu har nemmere ved at sælge, hvis du gør din business så unik, at du ikke har nogen konkurrenter. Du kan bane vejen for din egen succes på flere måder - eksempelvis ved at lade dig inspirere af dem, du ikke bryder dig om

Forleden blev jeg inspireret af billedet med labyrinten, som er brugt utallige steder online. Blandt andet på Facebook af virksomheden Performanze, der underviser i at sælge.

Performanze kalder vejen gennem labyrinten for “Effektiv problemløsning

Jeg faldt straks for symbolikken i labyrinten - modet til at fjerne forhindringer. Og mon ikke mange iværksættere kender følelsen: at det at åbne egen business er som at finde vej gennem en kringlet labyrint med masser af udfordringer, der skal overvindes?

Min spontane reaktion på billedet var et “Aj hvor er det altså genialt!” Hvorfor døje med at gå den kringlede vej til målet. Gå den lige vej i stedet. Om du så skal hamre vægge og forhindringer ned for at få gang i din business. Sådan tænkte jeg først. Men så faldt jeg over nogle påstande - udtryk, der fik mig til at tænke om igen.

Performanze er en virksomhed, der på nogle punkter har en anden tilgang til salg end jeg har. De mener eksempelvis, at

Det bedste salgsangreb foregår altid på kundens banehalvdel.

Performanze på Facebook

Performanze og jeg er enige om essensen - at salg skal tage udgangspunkt i kundens behov. Jeg er dog ikke vild med udtrykket “salgsangreb“. Jeg hader eksempelvis telefonsalg samt kold kanvas og synes, det vil være fint, hvis opsøgende og uanmodet salg bliver lige så forbudt som spam (uanmodede elektroniske henvendelser).

Men er du til direkte salg og salgsteknikker, så er billedet af labyrinten et fremragende billede på, hvad du skal kæmpe med og hvordan. Men der findes en anden og nemmere vej.

Angrebet af sælgere

For få dage siden blev jeg to gange på samme dag angrebet (sådan føltes det!) af sælgere fra Fullrate, der ville nedbryde min modstand mod et mobilabonnement hos dem. Den første mur de forsøgte at nedbryde var prisen. Den næste var hastigheden. Men jeg er tilfreds med både pris, hastighed og kvalitet hos mit nuværende selskab, så de havde det ikke nemt.

Jeg bliver i øvrigt drønirriteret, når jeg bliver angrebet af pågående sælgere, der vil sælge mig noget - især hvis jeg er midt i noget andet. Vil jeg have et nyt teleskab, finder jeg det selv.

Jeg bruger ikke salgsangreb i min egen business. Jeg ringer aldrig uopfordret til nogen for at sælge dem noget. Jeg foretrækker at kunderne ringer til mig, når og hvis de vil købe noget. Kort sagt bruger jeg helt andre salgsteknikker end klassiske, aggressive, anmasende salgsangreb på kunder.

Jeg rådgiver i smart markedsføring, der får kunder til at opsøge dig - salgsangreb er ikke med i min værktøjskasse.

Sådan sælger jeg slet ikke….

Min spontane begejstring for billedet af den direkte vej gennem labyrinten forsvandt. Jeg går andre veje. Ikke den snirklede og tidkrævende vej gennem labyrinten. Jo mere jeg læser og lærer om pågående og meget direkte salgsmetoder, desto mere får jeg øje på, hvor vigtigt det er for min business - for mine kunder og deres business - at vi tydeligt skiller os ud fra den slags teknikker. Ikke fordi de ikke virker. Det gør de. Det er bare ikke mine metoder og de fungerer ikke godt sammen med moderne markedsføring.

Aggressive, opsøgende salgsmetoder bliver mere og mere ineffektive i en moderne, digital verden - forbrugerne er vant til at Google. De lader sig påvirke og informere af venner på sociale medier etc. Man taler om push versus pull marketing.

  • Push marketing handler om at kontakte og afbryde forbrugere og skabe et købsbehov. Typisk ved at argumentere og overbevise.
  • Pull marketing handler om at gøre sin business, service, viden, produkt eller budskab så interesssant for forbrugerene, at de selv opsøger dig.

Bliv mere unik ved at blive inspireret af dem, du IKKE vil ligne

dreamstime_xs_28398398Jeg hjælper virksomheder med at klare en del af det labyrintisk udfordrende liv med egen business. Men på en helt anden måde end den gammeldags push marketing står for.

Jeg forsøger at hjælpe mine kunder med at brande sig effektivt - skille sig ud. IKKE hverken være eller gøre som deres konkurrenter. Blandt andet fordi det er betydeligt nemmere at sælge, når du viser dig så unik, at der ikke er noget alternativ til dig og din business.

Og pludselig gik det op for mig, at der er et enormt potentiale i at studere dem, vi IKKE vil ligne.

Gør IKKE som disse damer gør

Tidligere kunne du uden videre få mig til at sige, at du skal lade dig inspirere af de gode. Af de bedste. At du skal finde nogle forbilleder i din branche og lade dig inspirere af dem.  Det gør rigtig mange af dem jeg hjælper med at brande og markedsføre deres business.

Jeg har talt med mange kunder, der ser op til moderne businesskvinder som eksempelvis Maj Wismann, Camilla Carlsen Bechsgaard, Pernille Melsted, Christine Eilvig, Christina Klitsgaard….

Mange af mine kunder vil have sex, blog, passion, hjemmeside, liv, nyhedsbrev og en businessmodel, der ligner en eller flere af de damers.

Men dem skal du ikke efterligne. Heller ikke selvom de er unikke og gør tingene dygtigt på deres egen måde!
Du gør dit liv som iværksætter umanerligt svært, hvis du forsøger at være som dem. Vær hellere dig selv og find din egen vej.

Find din egen unikke vej

Du skal nemlig ikke gøre som andre.
Find din egen vej.
Vær anderledes og unik.
Du Er allerede unik - du skal blot vise, hvordan du er det.
Giv kunderne grunde til, at de skal vælge DIG i stedet for en af dine konkurrenter.

Det handler ikke nødvendigvis om, at du skal være bedre.
Du behøver ikke være den bedste eller være ekspert for at få en velfungerende business.
Du må gerne være den dygtigste. Men ofte er det nok at være anderledes.

Prøv engang at finde dem, du synes gør det helt anderledes end du selv vil gøre det. Dem, du ikke vil ligne. De skal have succes, men de må gerne bruge teknikker og metoder, du slet ikke bryder dig om!

Studer hvad de gør og hvordan. Lad dig inspirere til at gøre det helt anderledes.

Find derefter ud af, hvordan du også kan gøre det helt tydeligt for dine potentielle kunder, at du rent faktisk skiller dig ud fra dem ved at gøre det på en helt anden måde.

Selvfølgelig skal jeg eksempelvis skilte tydeligt med, at jeg ikke kan hjælpe dig ned gammeldags markedsføring og aggressive salgsteknikker offline. Jeg er bedre til online markedsføring, der handler om at inspirere kunderne, så de får tillid til dig og lyst til at handle med dig.

Når jeg hjælper iværksættere med at opbygge en business - med at brande sig, markedsføre deres viden og sælge deres ydelser - hjælper jeg dem med at klare labyrinten. Ikke ved at gå gennem den på hverken den ene eller anden måde. Jeg hælder mere til at gøre tingene så enkle som muligt.

Spring over over, hvor gærdet er lavest.
Nogle gange er det nemmeste bare at gå en anden vej!

Læs her, hvorfor dine konkurrenter måske klarer sig bedre end dig. dreamstime_s_21118150
Du kan sagtens sælge din viden og dine kompetencer uden at bruge aggressive og pågående salgsmetoder.