At være “god til WordPress” eller en it-teknisk nørd, er desværre ikke lig med, at man er god til webdesign, webtekster, billedklargøring, søgemaskineoptimering, farver …
Man behøver ikke være uddannet webdesigner, webudvikler, webproducent, webtekst-forfatter eller lignende for at passe et website. Men det er smart at skaffe sig viden om moderne webdesign, søgemaskineoptimering, webtekster og billedbehandling. Ellers er der stor risiko for, at man skaber alvorlige fejl og mangler.
- Foreninger overlader ofte deres website til et teknisk nørdet medlem
- Virksomheder lader kontorassistenten skrive webtekster, fordi hun skriver godt
- Hjemmesiden bliver bygget, ombygget eller passet af en, der er “god til WordPress”
Det sker desværre ofte, at et website bliver overladt til en person, der ved for lidt om webdesign, brugeradfærd, digitale læsevaner, brugervenligt design og meget andet. Vedkommende har styr på værktøjet - eksempelvis WordPres - men mangler viden om at skrive og designe til nutidige digitale læsevaner.
Nogle gange tager det kun få måneder…
Det nye website havner i hænderne på en, der mangler viden på afgørende områder.
Pludselig er der målbart færre besøgende - og mange besøgende giver hurtigt op.
Adskillige virksomheder og foreninger får deres website ødelagt (mere eller mindre) af en, der ved for lidt om at skrive, designe, bearbejde billeder, organisere indhold, søgemaskineoptimere. Det samme er også ofte tilfælde for folk, der bygger deres egen hjemmeside. Teknikken - og pænt design - tager det meste af opmærksomheden.
Pænt design er ikke mere nok
Den klassiske hjemmeside er som et pænt designet visitkort af pap. Det kan alle (hurtigt lære at) lave. Men den klassiske hjemmeside er ikke meget værd mere! Brugerne er blevet vant til mere. Og forventer målgruppen et moderne website med indhold, der er letforståeligt, lettilgængeligt, brugbart, inspirerende … så skal webproducenten og webredatøren oppe sig gevaldigt.
Det moderne website er et langt mere komplekst produkt end den hjemmesde de fleste har i tankerne. Det moderne website kræver viden, erfaring og ekspertise, hvis det skal være velfungerende:
- Nemt at finde (søgemaskineoptimering)
- Nemt at finde rundt i (informationsarkitektur)
- God til at informere (webtekster)
- Æstetisk tiltalende (grafiske principper)
- Relevant og interessant (Brugerforkuseret indhold)
- Lettilgængeligt (Passe til skærme i forskellige størrelse)
- Interaktivt (Involvere og aktivere besøgende)
- Resutatskabende (adfærdsdesign, viden om UX og UI)
Mange forveksler desværre den klassiske, pænt designede hjemmeside med det moderne resultatskabende website. Mange websites bliver bygget og passet af folk, der ikke er klar over forskellen på to produkter!
Brugernes nye vaner - og digitale hjerner - kræver noget helt andet end dét, den klassiske hjemmeside kan tilbyde.
Smartphonen har ændret meget:
- utallige af vores vaner: Søgevaner, læsevaner, købsvaner
- vores kontakt MED hinanden - hvad vi forventer af hinandens kommunikation
- hvordan vi vurderer eksempelvis en virksomhed, en forening, en skole, organisation
Virker din pæne hjemmeside ikke, som du forventer
Det kan gå galt på utallige måder. Men overordnet set går det ofte galt af to årsager:
- Websitet passes eller bygges af en tekniker, der har styr på værktøjet (WordPress) men ved alt for lidt om håndværket (webdesign, webtekster, informationsarkitektur, link, søgemaskineoptimering ….
- Æstetisk pænt webdesign mange amatører primære kvalitetskrav. Ofte det eneste. Alt arbejde på websitet måles på, om det er pænt. (Der er mange andre vigtige krav, man skal stille!)
At være WordPress-nørd, WordPress-ekspert etc. betyder kun, at man kan “bruge saven”. Det er ikke lig med, at man kan bygge et hus.
At have meninger om, hvad der er pænt design, betyder ikke, at man kan lave godt design. Man kan lave store og alvorlige skader ved at bruge “pænt” som målestok,
Der findes syv sladrehanke, der hurtigt kan afsløre, om der er alvorlige fejl og mangler på et website
Farve på tekst kan skade voldsomt
Lad mig give dig et enkelt eksempel på, hvordan en lille bitte fejl kan volde stor skade:
En nyansat kontorassistent fik ansvaret for virksomhedens website. Hun havde bygget sin egen hjemmeside, så….
Hun skiftede ret hurtigt farve på alle overskrifter. Sort var for kedeligt, mente hun, Alle overskrifter fik samme blå farve som link på websitet.
Det gik hurtigt ned ad bakke. Men der gik måneder, før fejlen blev opdaget.
Det så pænt ud med de blå overskrifter, så alle var tilfredse.
Statistikken over besøgendes adfærd på websitet afslørede skaden.
Besøgende holdt op med at klikke på de blå link - fordi flertallet af de blå tekster netop IKKE var link, men kun tekst med blå farve. Et klik på de blå overskrifter lærte dem, at blå tekst ikke var link, men bare blå tekst.
Problemet var blåt, at blå tekst var den primære metode til at finde rundt på websitet.
Det var helt fatalt, at folk opgav at aktivere de blå link!
Problemet blev løst - og forbedringen kunne måles
Vi fik det rettet tilbage. Og i løbet af kort tid kunne vi se i statistikken, at besøgende igen var begyndt at klikke rundt på websitet. Besøgende begyndte igen at aktivere de blå link.
Den slags små fejl findes der utallige af. Og de kan skade meget mere, end du lige er klar over.
Forestil dig, at ingen besøgende gider aktivere de blå tekster i dette indlæg. Så ville mange ser meget mindre,
Sådan laver du dårlige link om til gode link
Webdesign skal være pænt. Men det er ikke smart, at vi vælger efter vores egen subjektive mening om, hvad der er pænt. Webdesign skal være smart - det skal skabe objektive og målbare resultater.
Mange moderne websites har fejl og mangler.