Har du svært ved at komme i gang med tekster til din hjemmeside? Laver du overspringshandlinger. Er det uoverskueligt, hvad der er brug for? Eller vil du bare gerne have inspiration til at komme i gang og blive færdig?

Selv for professsionelle tekstforfattere, journalister, kommunikationsfolk og andre, der ellers har styr på at skrive, kan det være en stor udfordring at skrive tekster til et moderne website.

Meget ofte bliver webprojekter udsat i ugevis. Eller arbejdsprocessen bliver langsommelig og ineffektiv. Fordi tekstforfatteren kæmper med at skrive tekster og finde billeder.

Her får du overblik over processen - og tips til at skrive effektivt.

Webtekster - det er mere enkelt end du sikkert tror

  • Korte, skarpe tekster til sider
  • Lange og grundige tekster til blogindlæg

Når du går i gang med at skrive tekster til dit website, skal du altså først beslutte:

  • Skriver du faktabaserede artikler for at informere og uddanne. Og skriver du til læsere, der allerede er særligt optaget af emnet og indstillet på at læse koncentreret og uforstyrret? Så kan du skrive lange tekster. Men skriv skarpt.
  • Skriver du tekster, der skal vække interesse. Og skriver du til læsere, der skimmer og scanner nettet for at finde konkret information eller interessant indhold? Så skal du hellere skrive mange små tekster med gode overskrifter.

Skriv til WordPress - ikke til Word

Adskillige af mine kunder sender mig Word-dokumenter, når de leverer tekst til deres website.
Det er skidt. At skrive webtekster i Word er som at lave mad i soveværelset. Man kan godt. Men det er langt fra optimalt.

Skriver du i Word, skriver du til A4 ark. Til papir. Til printer.
Det påvirker dit mindset i helt forkert retning.
Webtekster på sider skal IKKE ligne en rapport eller et A4 artik med væg-til-væg-tekst.

Ofte får jeg tekster, der ser nogenlunde sådan ud:

Skriver du tekster til et website, er det ideelle, at du skriver direkte til den side, dine tekster skal præsenteres på. I det propgram siden laves i. Til det design du og webdesigner tænker er det ideelle.

Ideelt set bør du derfor vide, inden du går i gang med at skrive din tekst, hvordan den skal designes.

Skal du eksempelvis skrive en lang væg-til-væg-tekst som vist lige før. Eller seks små tekstafsnit til design som det herunder?

Skriver du tekster til en side, der ender med at ligne den her, skal du også skrive masser af små tekstbidder, som på ingen måde skal ligne teksten på at A4 ark fra Word.

Planlæg dine sider og indlæg

Hvis du vil have et website, der tiltrækkker potentielle kunder, skal du bruge inbound marketing. Det kræver masser af indhold i topkvalitet. I givet fald vil jeg anbefale, at du først sætter dig ind i lean startup metoden. Den gør det nemlig mere overskueligt at gennemføre store projekter med mange sider.

Ofte betaler det sig at bygge sit website ved at begynde småt. Og derefter udvide trin for trin.

Start eksempelvis med en one page webside. Lav den færdig og lav så de øvrige sider en for en.

Lav altid en side færdig, før du begynder på en ny!

Det er ikke nogen god idé at være i gang med at designe flere websider sider på samme tid. Medmindre du både er professionel og erfaren webdesigner.

Det er udmærket at vide, hvilke sider du vil ende med at have.
Men lav en side af gangen.

  • Start med at lave din sitemap
  • Prioriter dine sider.
  • Hvilken rækkefølge skal de laves i?

Før du skriver tekst til en side eller et blogindlæg

For hver enkelt side, der skal oprettes på dit website kan du med fordel beskrive følgende:

  • Hvad er sidens formål?
  • Hvem/hvordan er målgruppen (kunden?)
  • Hvad er målgruppens udfordring/behov?
  • Hvor meget tid har den besøgende til at læse?
  • Hvad skal siden gøre for besøgende?
  • Hvad vil DU have ud den?
  • Hvad er sidens primære call to action?
  • Hvad er sidens sekundære call to action?
  • Hvor skal besøgende føres hen efter besøg på siden?

Lav et ark til hver side eller blogindlæg du vil producere og besvar spørgsmålene før du går i gang med at skrive.

  • Hvad skal sidens overskrift være
  • Hvad er budskabet i den indledende tekst på siden
  • Hvilket billede vil du bruge som illustration (udvalgt billede)
  • Hvad skal sidens URL være? (eks. hjemmeside.dk/kontakt)
  • Hvad skal siden menutitel være (eks. “Kontakt”)

Søgemaskineoptimering

  • Hvad skal sidens SEO-titel være - altså titlen på Googles søgeresultatside
  • Hvad skal sidens SEO-description være - altså den beskrivelse på Googles søgeresultatside, der skal få folk til at klikke ind på dit blogindlæg eller på din side
  • Hvad er sidens 2-3 vigtigste nøgleord (skal bruges til søgemaskineoptimering). De nøgleord skal gentages i teksten.

Synlighed på Facebook

Hvis du vil, kan du også styre, hvilken titel og hvilken beskrivelse, der skal vises på Facebook, når nogen vælger at dele din side eller dit blogindlæg der.

  • Hvad skal sidens Facebook-titel være - altså titlen, der bliver det aktive link på Facebook
  • Hvad skal sidens Facebook-description være - altså den beskrivelse der skal lokke Facebooks brugere til at klikke ind på din side eller dit indlæg
  • Hvordan skal billedet se ud, der skal følge med, hvis sidens URL deles på Facebook.

Sidens opbygning

Hvordan skal siden designes? Er det en meget enkel side - eller en kompleks side med mange små elementer?

Spørg først og fremmest dig selv, hvilken type besøgende er siden til?

To meget forskellige typer besøgende med forskellige koncentration

  • Besøgende, der endnu er i den undersøgende fase og surfer, skimmer og scanner for at se, om der er noget interessant.
  • Læsere, der er meget interesseret i indholdet og indstillet på at bruge tid på at læse og fordybe sig

Du har begge besøgende - hvis dit website er rigtigt indrettet og teksterne er gode.

Førstegangsbesøgende har ofte travlt. De er utålmodige og zigzagger i dit indhold… indtil noget fanger deres interesse.

  • Utålmodige læsere fanger du ikke med lange tekster. De fascineres af overskrifter (rubrikker), indledninger og mellemrubrikker. Af korte, skarpe tekster.
  • Tålmodige læsere med lyst til at fordybe sig er klar til at læse uforstyrrer og koncentreret. De vil have viden, der er relevant og interessant. De vil inspireres eller ligefrem have løsninger på deres udfordringer.

Tekster til enkle sider for tålmodige læsere skal skrives og designes helt anderledes end tekster til komplekse sider til ukoncentrerede læsere.

Forskellige måder at læse på - efferent versus æstetisk læsning.
Konsulterende læsning. Nyttelæsning. Informativ selektiv læsnig. Du skal vide, hvordan dine besøgende læser - fordi du har brug for forskellige tekster til forskellige læsevaner.

Herunder kan du se to meget forskellige sider. Lavet til forskellige læsere.

  • En teksttung side til koncentrerede læsere med god tid
  • En side med små tekstbidder til ukoncentrerede besøgende

Den teksttunge side kan designes på 15-30 minutter, hvis tekster og billeder er klar til brug

Siden med de mange små bidder tekst tager mange timer at designe - fordi der er mange forskellige elementer, der skal designes:  ikoner, bokse, baggrundsfarver, skrifttyper. Der er et mylder af indstillinger.

Den teksttunge side, som er hurtig at designe

Her kan du se siden live

Enkel webside med meget lang tekst

Små bidder tekst - siden tager timer at designe

Siden herunder har nok omtrent lige så meget tekst som den du har lige har set. Men den er langt mere tidkrævende, fordi teksten er delt i små bidder, der alle er specialdesignet.

Sider som denne er en såkaldt landingpage, der er lavet til at fange opmærksomheden hos besøgende, der skimmer og scanner mere end de læser.

Her kan du se siden live

 

Tip til at overvinde overspringshandlinger i skriveprocessen

Drop Word når du skriver til WordPress

Discover more from WEBwoman

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading